کد خبر: 630231
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۰ ۲۰:۳۵:۲۵
| |

روبل روسیه زیر فشار تحریم اروپایی

بررسی آخرین آمار روسیه نشان می‌دهد که تحریم‌های غربی اقتصاد این کشور را زمین‌گیر کرده است و کاهش ارزش روبل به یک چالش مهم بدل شده است.

روبل روسیه زیر فشار تحریم اروپایی
کد خبر: 630231
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۰ ۲۰:۳۵:۲۵

 نرخ برابری روبل روسیه در ماه‌های اخیر کاهش زیادی داشته و بانک مرکزی این کشور در تلاش برای جلوگیری از سقوط وارد عمل شده است. تا به حال، دولت کنار ایستاده بود، زیرا روبل کاهشی به بودجه کمک می‌کرد؛ اما یک ارز ضعیف‌تر خطر افزایش قیمت‌ها را برای مردم عادی روسیه به همراه دارد.

به گزارش جماران، با افزایش قیمت‌ها، دولت در نهایت برای متوقف کردن کاهش ارزش روبل دست به کار شده است. 

 روسیه کمتر محصولی به خارج صادر می‌کند و بیشتر وارد کننده است؛ اتفاقی که به دلیل کاهش درآمد حاصل از نفت و گاز طبیعی رخ داده است. در واقع افراد و شرکت‌های واردکننده کالا به روسیه در حال فروش روبل به ارزهای خارجی مانند دلار یا یورو هستند. فرآیندی که باعث کاهش ارزش روبل می‌شود.

 با این وضعیت، مازاد تجاری روسیه کاهش یافته است. این در حالی است که پیش از این روسیه به دلیل قیمت بالای نفت و کاهش شدید واردات پس از حمله به اوکراین، شاهد مازاد تجاری بود. مازاد تجاری هم اصولا از پول ملی کشورها پشتیبانی می‌کند و باعث تقویت آنها می‌شود. 

اما قیمت نفت در سال جاری کاهش یافته و به دلیل تحریم‌های غرب، از جمله سقف قیمت محصولات نفتی مانند گازوئیل، فروش نفت برای روسیه دشوارتر شده است. 

تورم ناشی از کاهش ارزش روبل به شدت به افراد کم‌درآمد ضربه می‌زند زیرا آنها بیشتر برای نیازهای ضروری مانند غذا هزینه می‌کنند. 

 در حالی که نرخ بهره بالاتر، رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و فشار بر قیمت‌ها را کم می‌کند،‌ بعید است که دولت از هزینه‌های نظامی عقب نشینی کند. 

سفرهای خارجی که اکثر اقلیت‌ها در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سن‌پترزبورگ از آن لذت می‌برند، با روبل ضعیف، بسیار گران تمام می‌شود

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها