کد خبر: 629953
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۱۰:۱۱:۱۴
| |

یک رسانه عبری فاش کرد:

بررسی طرح خط لوله انتقال گاز اسرائیل - ترکیه روی میز مذاکرات اردوغان و نتانیاهو

یک شبکه عبری زبان پیش از دیدار احتمالی نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری ترکیه فاش کرد که کابینه این رژیم بار دیگر کار بررسی طرح خط لوله انتقال گاز اسرائیل ترکیه را آغاز کرده و این موضوع دوباره روی میز مذاکرات دو طرف قرار می‌گیرد.

بررسی طرح خط لوله انتقال گاز اسرائیل - ترکیه روی میز مذاکرات اردوغان و نتانیاهو
کد خبر: 629953
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ ۱۰:۱۱:۱۴

یک شبکه عبری زبان پیش از دیدار احتمالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهوری ترکیه فاش کرد که کابینه رژیم صهیونیستی بار دیگر کار بررسی طرح خط لوله انتقال گاز رژیم صهیونیستی-ترکیه را آغاز کرده و این موضوع دوباره روی میز مذاکرات دو طرف قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری «سما»ی فلسطین به نقل از شبکه عبری زبان «کان» در گزارشی اعلام کرد، کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو بار دیگر کار بررسی طرح خط لوله انتقال گاز رژیم صهیونیستی-ترکیه را آغاز کرد.

این پروژه در واقع درباره خط انتقال گاز طبیعی از میدان‌های گازی واقع در اراضی اشغالی در دریای مدیترانه و از خاک ترکیه به مقصد اروپا است.

شبکه عبری «کان» در گزارش خود آورد، در طول کابینه تناوبی نفتالی بنت و یائیر لاپید (از ژوئن ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲) شاهد بهبود روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه بودیم؛ اما در همین دوره تمایل تل‌آویو به اجرای پروژه کاهش یافت.

«کان» فاش کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تازگی با بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی و یسرائیل کاتس، وزیر انرژی نشستی داشت که در آن کاتس شرحی از وضعیت ذخایر گاز در اراضی اشغالی و نیز گزینه‌های جایگزین صادرات گاز را ارائه کرد، یکی از گزینه‌های مطرح، پروژه خط لوله انتقال گاز از میدان‌های واقع در اراضی اشغالی به ترکیه بود.

همچنین این شبکه عبری زبان اعلام کرد، همزمان صحبت‌هایی درباره دیدار نتانیاهو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آینده‌ای نزدیک مطرح هستند.

طبق گزارش این شبکه، ترکیه در طول سال‌ها رژیم صهیونیستی را برای کشیدن خط لوله گاز تحت فشار گذاشت؛ اما کابینه بنت و لاپید به دلیل ترس از آسیب دیدن روابط با قبرس و یونان دو طرف مخالف ترکیه، در مورد ایجاد این خطوط ملاحظاتی داشت.

اردوغان ژوئیه هنگام بازگشت از سفری به عربستان، قطر، امارات و قبرس شمالی گفت: «اولین دیدارمان با نتانیاهو را به زودی انجام خواهیم داد، امیدوارم این اقدام آغاز مرحله بسیار بهتری در روابط ترکیه-اسرائیل باشد.»

همچنین رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به سوالی درباره سفر احتمالی نتانیاهو به آنکارا و موضوع انتقال گاز از اراضی اشغالی از طریق دریای مدیترانه به اروپا با عبور از خاک ترکیه گفت: درست‌ترین طرح انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق ترکیه است چراکه هزینه پمپاژ گاز طبیعی از دریای مدیترانه به اروپا بسیار بالا است.

از سال گذشته روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه رو به بهبود است، این در حالی است که روابط دو طرف در طول بیش از یک دهه قبل از آن رو به وخامت بود و آنکارا در پی حمله سال ۲۰۱۰ رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره حامل کمک‌ها برای ساکنان نوار غزه و کشته شدن ۱۰ شهروند ترکیه، سفیر این رژیم را اخراج کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها