کد خبر: 629102
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۴۵:۴۴
| |

دیوید ایگناتیوس ، کارشناس ارشد سیاست خارجی:

روح پریگوژین پوتین را رها نخواهد کرد

به اعتقاد یک کارشناس ارشد سیاست خارجی، ​هرچند که پریگوژین مرده اما عمر انتقادهای او از ولادیمیر پوتین تمام نشده است.

روح پریگوژین پوتین را رها نخواهد کرد
کد خبر: 629102
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ۱۵:۴۵:۴۴

دیوید ایگناتیوس ، کارشناس ارشد سیاست خارجی در تازه ترین یادداشت برای واشنگتن پست درباره سرنوشت یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی واگنر نوشت: ولادیمیر پوتین پریگوژن را به عنوان یک خائن محکوم کرد و خواستار خروج او از روسیه شده بود اما نتوانست انتقاد پریگوژین از جنگ اوکراین را خاموش کند.

به گزارش جماران، دیوید ایگناتیوس در ادامه یادداشت نوشت: مرگ آشکار پریگوژین در روز چهارشنبه در سقوط هواپیمایی که نام او را به عنوان مسافر درج کرده بود صحنه را از رقیب گستاخ پوتین  پاک می کند اما این خبر و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه او در نتیجه یک ترور به قتل رسیده، این حس را در میان برخی از روس ها افزایش می دهد که کشور به بی ثباتی آمیخته با سیاست های وحشیانه زمان استالین بازگشته است.

تاتیانا استویانویا، تحلیلگر روسیه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می گوید: «هر اتفاقی که برای او افتاده باشد، نخبگان روسی آن را اقدامی تلافی‌جویانه تلقی خواهند کرد.  کرملین نیز این احساس را که پوتین انتقام گرفته – چه درست باشد چه غلط- تشویق خواهد کرد .

ویلیام جی برنز، مدیر سیا ماه گذشته در مصاحبه ای با رادیو ملی گفت: ولادیمیر پوتین استاد صاف کردن حساب های پرداخت نشده است.

روس ها تصور می کنند ولادیمیر پوتین در سقوط هواپیمای شخصی نقش داشته است و اگر واقعیت ها این مسئله را  تایید کند، پوتین در کوتاه مدت موقعیت خود را تثبیت خواهد کرد، مردی که  او به "شورش مسلحانه" متهم کرده بود از بین رفته و وضعیت نظامی روسیه در برابر اوکراین حفظ خواهد شد.

 تسلط ولادیمیر پوتین بر قدرت نسبت به دو ماه پیش، زمانی که پریگوژین به شبه نظامیان واگنر خود دستور داد به سمت مسکو حرکت کنند، محکم تر به نظر می رسد اما هاله تسلط سیاسی پوتین، شاید به طور غیرقابل جبرانی، خدشه دار شده است. او تا پیش از این شورش،  طوفان های گذشته را به دلیل نقشش به عنوان راس هرم نخبگان سیاسی روسیه و شهرتش به قاطعیت،  پشت سر گذاشته بود اما شورش پریگوژین به هر دو آسیب رساند.

گفته می‌شود که برخی از اعضای حلقه اطراف رئیس‌جمهور روسیه،  انتقاد پریگوژین از تهاجم فوری پوتین به اوکراین و تاکتیک‌های او را،  مرتبا تکرار می کنند . تحلیلگران بر این باورند که این تردیدها به سرویس های امنیتی روسیه نیز سرایت می کند و این سوالات ادامه خواهند داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها