کد خبر: 628685
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۴۱:۵۸
| |

لاورا روزن، خبرنگار سیاست خارجی:

ایران تا حد زیادی فرآیند انباشت اورانیوم با غنای ۶۰٪ را کاهش داده؛ آمریکا از نشانه‌های کاهش تنش با ایران حمایت می‌کند

خبرنگار سیاست خارجی در گزارشی برای پایگاه دیپلماتیک نوشت: با اعلام توافق مبادله زندانیان در ابتدای این ماه، گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران تا حد زیادی فرآیند انباشت اورانیوم با غنای ۶۰٪ را کاهش داده، ضمن آنکه تمدید غیررسمی آتش بس در یمن که اکنون وارد هجدهمین ماه خود می شود، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، همچنین عدم تکرار حملات مرگبار متقابل میان نیروهای نیابتی ایران با آمریکا که در ماه مارس منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در سوریه شد، دلایلی است که ایالات متحده نشانه‌های کاهش تنش با ایران و آرام سازی منطقه‌ای گسترده‌تری را ببیند که از آن حمایت می‌کند.

ایران تا حد زیادی فرآیند انباشت اورانیوم با غنای ۶۰٪ را کاهش داده؛ آمریکا از نشانه‌های کاهش تنش با ایران حمایت می‌کند
کد خبر: 628685
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۴۱:۵۸

لاورا روزن خبرنگار سیاست خارجی در گزارشی برای پایگاه دیپلماتیک نوشت: با اعلام توافق مبادله زندانیان در ابتدای این ماه، گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران تا حد زیادی فرآیند انباشت اورانیوم با غنای ۶۰٪ را کاهش داده، ضمن آنکه تمدید غیررسمی آتش بس در یمن که اکنون وارد هجدهمین ماه خود می شود، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، همچنین عدم تکرار حملات مرگبار متقابل میان نیروهای نیابتی ایران با آمریکا که در ماه مارس منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در سوریه شد، دلایلی است که ایالات متحده نشانه‌های کاهش تنش با ایران و آرام سازی منطقه‌ای گسترده‌تری را ببیند که از آن حمایت می‌کند. یک مقام آمریکایی که از گفتگوهای غیرمستقیم با ایران آگاه هست، روز جمعه (۱۸ اوت) در مصاحبه ای این نکته را تایید کرد.

به گزارش انتخاب، این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، افزود: "این ذهنیت نادرست در سطح عمومی وجود دارد که ما در قبال ایران نرمش نشان می دهیم یا که بیشتر از ایرانی ها خواهان بازگشت سریع به میز گفتگو هستیم... و من فکر می‌کنم ایرانی‌ها می دانند که ما در چنین نقطه ای نیستیم. همچنین این را کاملا روشن کرده‌ایم، به ویژه از سال گذشته به بعد. [...] که ما در حال بازدارندگی هستیم، فشار می‌آوریم، دیپلماسی انجام می‌دهیم."

این مقام آمریکایی درباره حمله پهپادی ۲۳ مارس که منجر به کشته شدن یک پیمانکار وزارت دفاع آمریکا و زخمی شدن شش آمریکایی دیگر در پایگاهی در شمال شرقی سوریه شد، گفت: "ما بسیار سریع پاسخ دادیم. ما بسیار صراحت داریم که می خواهیم منافع خود را حفظ کنیم، قصد داریم از نیروهای خود محافظت کنیم و با ایران هیچ مسامحه ای نمی کنیم."

وی افزود: "فکر می‌کنم مواردی مانند اینکه ما به موضع بازدارنده خود ادامه داده‌ایم، از جمله در دامنهٔ دریایی و در منطقه،... اینکه با شرکا و متحدان مان همکاری می‌کنیم، همگی یک علامت بسیار واضح به ایرانی‌ها داده‌ که ما در برابر آنها نرمش نشان نمی دهیم. فکر می‌کنم آنها شروع به درک این واقعیت می کنند که ما در قبال آنها نرم نیستیم و فکر می‌کنم که افراد داخل دستگاه حکومتی آنها نیز این را می‌بینند."

کانال عمان: درگیری‌های مرگبار ماه مارس در سوریه، آمریکا را برانگیخت تا از طریق عمان مذاکرات غیرمستقیم با ایران را آغاز کند تا مسیر محتملی را برای کاهش تنش‌ها بیازماید. مقام های آمریکایی حاضر در این مذاکرات شاملِ برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی، و همچنین آبراهام پِیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بودند که این دومی از ژوئن به این سوی، انجام وظایف رابرت مالی را بر عهده دارد. پیلی، یک مقام کارکشته وزارت خارجه آمریکاست که قبلاً به عنوان مشاور خاورمیانه کامالا هریس و پیشتر هم در سفارتخانه های آمریکا در عربستان سعودی، اسرائیل، عراق و چین خدمت کرده است. وی همچنین عضو تیم امنیت ملی دولت اوباما بود که در زمینه یمن فعالیت داشت.

میانجیگری قطر در گفتگوهای غیرمستقیم آمریکا - ایران برای آزادی زندانیان: یک کانال جداگانه هم که توسط قطر هدایت شده، در این ماه موفق به انجام معامله‌ای شد که چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین به حبس خانگی در یک هتل منتقل کرد و یک شهروند آمریکایی دیگر هم که قبلاً در حبس خانگی بود، به آنان پیوست. مقامات آمریکایی در این ماه اعلام کردند که این پنج شهروند آمریکایی پس از آنکه ۶ میلیارد دلار از اموال ایران که در حساب‌های بانکی در کره جنوبی قرار دارد، به حساب‌های بانکی در قطر منتقل شود، به آمریکا بازگردانده می شوند. انتظار می‌رفت که این فرآیند چند هفته به طول بیانجامد و احتمالاً آمریکایی‌های بازداشتی در ماه سپتامبر به خانه بازخواهند گشت.

همان مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از تمایل ایرانی‌ها به کاهش تنش با آمریکا گفت که فکر می‌کند جناح ‌هایی از ایران تمایل به تشدید تنش دارند، اما بخش‌های دیگری بر این باورند که این کار، به منافع ایران خدمت نمی‌کند. وی افزود: "فکر می‌کنم که بخش‌هایی از سیستم آنها متوجه شده‌اند که تشدید تنش به برخی از نیازهای اساسی‌شان پاسخ نمی‌دهد... تشدید تنش منجر به شرایطی نخواهد شد که به آنچه نیاز دارند، برسند، مثلا گشایش در تحریم‌ها." این مقام آمریکایی افزود. "و آنها همچنین دیدند که ما... از منافع خود دفاع می کنیم، به حملاتشان واکنش نشان می‌دهیم و کوتاه نمی آییم... من فکر می‌کنم ایرانی‌ها اینها را دیده‌اند و این محاسباتشان را تغییر می‌دهد."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها