کد خبر: 627766
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۲۱:۴۵:۰۰
| |

دیوید اوون وزیر خارجه سابق انگلیس:

لندن باید پذیرای نقش خود در کودتای 28 مرداد ایران باشد

وزیر خارجه سابق انگلیس در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای 28 مرداد، گفت: دولت لندن باید بالاخره نقش خود را در کودتای سال 1953 ایران علیه دولت ملی محمد مصدق، بپذیرد.

لندن باید پذیرای نقش خود در کودتای 28 مرداد ایران باشد
کد خبر: 627766
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۲۱:۴۵:۰۰

دیوید اوون که در دوران انقلاب اسلامی وزیر خارجه انگلیس بوده، می گوید با پذیرش اشتباه خود در کودتای 28 مرداد هم می توانیم اعتبار بریتانیا را برگردانیم و هم به جنبش اصلاحات در ایران جانی تازه ببخشیم.

به گزارش عصرایران، "دیویو اوون" وزیر خارجه اسبق انگلیس در مصاحبه ای با روزنامه گاردین در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای 28 مرداد 1332، گفته پذیرش نقش رهبری انگلیس در کودتای 28 مرداد، هم به جنبش اصلاحات در ایران و هم به اعتبار بریتانیا کمک می کند.

ایالات متحده 10 سال پیش رسما به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد و حجم زیادی از اسناد اطلاعاتی را از حالت طبقه بندی خارج کرد، که مشخص می کند برکناری محمد مصدق، نخست وزیر منتخب وقت ایران، حاصل یک تلاش مشترک سازمان های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا ( سیا و ام آی 6 ) بوده است. 

اما بر خلاف آمریکا، موضع رسمی دولت انگلیس در 70 سال گذشته امتناع از اظهار نظر در این باره به بهانه " یک موضوع اطلاعاتی" بوده است.

طرح اولیه کودتا، با نام رمز "عملیات چکمه"، پس از نخست وزیری مصدق و ملی شدن شرکت نفت در ایران توسط سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی 6 ) تهیه شد.

دولت هری ترومن رییس جمهوری وقت آمریکا نمی خواست در این طرح مشارکت کند و دولت مصدق را سنگری محکم در برابر کمونیسم می دید، از این رو خود را از طرح کودتا در ایران کنار کشید، اما وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس یک سال بعد توانست جانشین ترومن، یعنی دوایت آیزنهاور را متقاعد به مشارکت در کودتا کند.

 در بهار 1953، سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا (سیا) برنامه ریزی مشترک با MI6 را آغاز کرد و این عملیات به "آژاکس" تغییر نام داد.

در هفتادمین سالگرد این کودتا، دیوید اوون 85 ساله که از سال 1977 تا 1979 وزیر امور خارجه انگلیس بوده، به روزنامه گاردین گفته: "دلایل خوبی برای اذعان به نقش بریتانیا در کنار آمریکا در سال 1953 در سرنگونی تحولات دموکراتیک وجود دارد. با اعتراف به این که اشتباه کردیم و به گام هایی که به سوی ایران دموکراتیک در حال توسعه بود آسیب زدیم، اکنون اصلاحات را کمی محتمل تر می کنیم."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها