کد خبر: 627692
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۱۰:۲۳
| |

پوتین:

جهانی چند قطبی در حال شکلگیری است

رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی برای یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو گفت که جهان چندقطبی در حال شکل‌گیری است.

جهانی چند قطبی در حال شکلگیری است
کد خبر: 627692
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ۱۲:۱۰:۲۳

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: چنین گفتگوهای آزاد، صادقانه و بی طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است زیرا همه ما، کل جامعه جهانی، با هم و در موقعیتی برابر هستیم که باید خطوط آینده را ایجاد کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از تاس، او گفت: نمایندگان دپارتمان‌های دفاعی، دیپلمات‌ها و کارشناسان بار دیگر در مسکو گرد هم آمده‌اند تا در مورد موضوعات در دستور کار جهانی و منطقه‌ای بحث کنند. چنین بحث‌های آزاد، صادقانه و بی‌طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است، زیرا همه ما، کل جامعه جهانی با هم، در شرایط مساوی، آینده را شکل دهیم. امروزه شکل گیری جهان چند قطبی در حال انجام است.

وی خاطرنشان نمود: اکثر دولت‌ها آماده دفاع از حاکمیت و منافع ملی، سنت ها، فرهنگ و شیوه زندگی خود هستند. مراکز جدید اقتصادی و سیاسی در حال تحکیم و تقویت هستند. همه اینها می‌تواند مبنای مهمی برای توسعه پایدار و مترقی جهانی، برای حل عادلانه و مهمتر از همه، واقعی مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فناوری و زیست محیطی، برای بهبود کیفیت زندگی و رفاه میلیون‌ها انسان بشود.

پوتین تصریح کرد: کشورهای غربی در حال برنامه‌ریزی برای ادغام نیروهای ناتو با پیمان امنیتی آکوس بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده هستند.

وی افزود: ما رد نمی‌کنیم که موضوع به سمت ادغام کامل نیروهای ناتو با ساختارهای بلوک آکوس در حال ایجاد باشد.

استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۱ یک شراکت دفاعی سه جانبه جدید به نام آکوس را اعلام کردند. اولین ابتکار اعلام شده تحت پیمان دفاعی آکوس، توسعه فناوری زیردریایی هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا بود، بنابراین دولت استرالیا تصمیم به کنار گذاشتن توافق با فرانسه گرفت. در آن زمان قرارداد استرالیا با گروه نیروی دریایی فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی 66 میلیارد دلار تخمین زده شد.

رئیس جمهور روسیه گفت: ناتو به اعمال فشارهای نظامی و غیرنظامی ادامه می‌دهد و آمریکا در تلاش است در منطقه آسیا و اقیانوسیه نفوذ بیشتری داشته باشد.

پوتین گفت: اوکراین نمونه‌ای از تلاش غرب برای کشاندن سایر کشورها به درگیری با ریختن نفت بر روی آتش است. با این حال اکثر کشورها آماده دفاع از حاکمیت و استقلال خود هستند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، در مجموع بیش از ۸۰۰ نماینده از ۷۶ کشور جهان در این کنفرانس شرکت دارند. این فهرست شامل کشورهای غربی نمی‌شود. بر اساس این برنامه، چین، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، مکزیک، امارات، عربستان سعودی و کره شمالی دعوت شده‌اند. نماینده‌ای از رژیم صهیونیستی نیز از جمله مدعوین است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها