کد خبر: 627091
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۵۵:۵۵
| |

چین می‌گوید یک جاسوس آمریکا را دستگیر کرده است

چین می‌گوید یک جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) را شناسایی و دستگیر کرده است.

چین می‌گوید یک جاسوس آمریکا را دستگیر کرده است
کد خبر: 627091
|
۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۵۵:۵۵

چین می‌گوید یک جاسوس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) را شناسایی و دستگیر کرده است.

به گزارش انتخاب، وزارت امنیت کشور چین گفته که این فرد یک شهروند چینی است. تا این لحظه تنها نام خانوادگی وی به نام ژنگ به صورت علنی اعلام شده است.

پکن گفته است که این فرد در یک سازمان نظامی کار می‌کرده و زمانی که برای یک سفر کاری به ایتالیا رفته بود، سیا او را جذب کرده است.

بنا بر ادعای مقامات چین، ژنگ از طریق مهمانی‌های شام، سفر و حضور در اپرا اطلاعات حساس را به یک مأمور سیا منتقل می‌کرده است.

سازمان سیا به ژنگ قول پول و مهاجرت او و خانواده‌اش به آمریکا را داده بود.

تاکنون مقامات آمریکایی در خصوص ادعاهای مطرح شده توسط چین هیچ اظهارنظری نکرده‌اند. کمتر از دو هفته پیش مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که دو افسر نیروی دریایی این کشور را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرده‌اند.

جین‌چائو وی، ۲۲ ساله که سال گذشته شهروند آمریکا شده، به توطئه و برنامه‌ریزی برای ارسال اطلاعات حساس نظامی به یک مامور اطلاعاتی دولت چین متهم شد.

دومین نظامی، ون‌هنگ ژائو، ۲۶ ساله است که متهم شده به ازای ارسال عکس و ویدیوهای حساس نظامی به یک مامور دولت چین پول دریافت کرده است. این بازداشت‌ها در کالیفرنیا روی داده و معلوم نیست آیا دو افسر نیروی دریایی هر دو با یک مامور اطلاعاتی چین در ارتباط بوده‌اند یا خیر.

اتهام رسمی علیه این افسران نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه ۱۲ مرداد توسط دادستان‌ها در سن دیگو اعلام شد. سن دیگو و ونچورا در جنوب کالیفرنیا محل چند پایگاه‌ اصلی نیروی دریایی آمریکا هستند.

دادستان‌ها در این کنفرانس خبری گفتند آقای وی که تحت عنوان کمک مکانیک روی ناو جنگی یواس‌اس اسکس کار می‌کرده، دارای مجوزهای امنیتی لازم بوده و بر همین اساس به اطلاعات حساس مرتبط با این ناو جنگی آمریکایی دسترسی داشته است.

او متهم شده که در فوریه سال ۲۰۲۲ و در حالی که هنوز در جریان نهایی شدن درخواست شهروندی آمریکا بوده، یک مامور اطلاعاتی چین با او تماس گرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها