کد خبر: 625578
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۹:۲۵:۵۴
| |

محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

تعهد ایران به ان‌پی‌تی مبتنی بر مبانی عقلی، قانونی و شرعی است

به گفته نماینده ایران در سازمان ملل، پایبندی به ان‌پی‌تی برای جمهوری اسلامی مبنای قانونی و شرعی دارد.

تعهد ایران به ان‌پی‌تی مبتنی بر مبانی عقلی، قانونی و شرعی است
کد خبر: 625578
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۹:۲۵:۵۴

محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، در نشست کمیته مقدماتی بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT) خطاب به نمایندگان دولت های عضو، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

به گزارش جماران، نذیری در ابتدا ضمن ابراز تاسف از اینکه یکی از ارکان اساسی معاهده منع سلاح های هسته ای، یعنی خلع سلاح هسته ای، علیرغم تمایل شدید جامعه بین المللی هنوز محقق نشده، نسبت به شکل گیری مسابقه تسلیحات هسته ای جدید در میان کشورهای دارای سلاح هسته ای هشدار داد.

او همچنین با اشاره به اینکه فرسایش سیستماتیک و عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته ای جدی ترین تهدید برای یکپارچگی و اعتبار این معاهده است، بر نیاز ضروری به پایبندی سریع و کامل همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به تعهدات ماده ششم و سایر تعهدات در زمینه خلع سلاح هسته‌ای به عنوان اولویت اصلی تاکید کرد.

نذیری گفت: جمهوری اسلامی ایران از این دسته از کشورها می خواهد تا به نگرانی های جدی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو NPT توجه کنند و به تعهدات خود در زمینه معاهده عدم اشاعه هسته ای برگردند.

نذیری در ادامه با تاکید بر تعهد قوی ایران به اهداف معاهده منع اشاعه هسته ای که مبتنی بر مبانی عقلی، قانونی و شرعی است و همچنین تاکید بر نقش آژانس در نظارت بر تعهدات مربوطه تحت NPT، افزود: ما بر تعهد خود به اجرای موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ماده سوم معاهده ثابت قدم می‌مانیم.  بر اساس آخرین گزارش اجرای پادمان، با همکاری ایران با آژانس در زمینه پادمان مثال زدنی بوده است.

نذیری همچنین ضمن تاکید به احترام کامل به حقوق کشورهای عضو و رعایت تعهدات مندرج در ماده 4 معاهده درخصوص ترویج استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای، افزود: تحمیل اقدامات قهری یکجانبه توسط یک دولت عضو، یعنی آمریکا، علیه همکاری های هسته ای صلح آمیز غیر نظامی با برخی از کشورهای عضو دیگر، نقض فاحش تعهدات قانونی بر اساس ماده 4 معاهده است.

نماینده کشورمان در پایان نیز درخصوص وضعیت نگران کننده تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق خود را از تاخیر مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه 1995 و برنامه اقدام 2010 در خاورمیانه ابراز می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها