کد خبر: 625573
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۸:۰۵:۵۷
| |

رییس اندیشکده سعودی:

ایرانی‌ها حسرت توسعه عربستان را می‌خورند

محمد السلمی رییس اندیشکده "موسسه بین المللی مطالعات ایران" (رسانه) در مطلبی که در روزنامه سعودی "عرب نیوز" نشر شده، گفت: ایرانی‌ها از دستاورد‌های الگوی توسعه عربستان سعودی طی ۸ سال گذشته حسرت می‌خورند.

ایرانی‌ها حسرت توسعه عربستان را می‌خورند
کد خبر: 625573
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ۱۸:۰۵:۵۷

محمد السلمی رییس اندیشکده "موسسه بین المللی مطالعات ایران"  معتقد است منطقه خاورمیانه در حال حاضر مرحله جدیدی از رقابت موازی را تجربه می‌کند.

به گزارش دیده‌بان ایران، محمد السلمی رییس اندیشکده “موسسه بین المللی مطالعات ایران” (رسانه) در مطلبی که در روزنامه سعودی “عرب نیوز” نشر شده نوشت: منطقه خاورمیانه در حال حاضر مرحله جدیدی از رقابت موازی را تجربه می‌کند. این رقابت بر سر مدل جذاب حکمرانی و توسعه و همچنین سرمایه‌گذاری در منابع انسانی متمرکز شده است و عربستان سعودی بیش از ۸ سال پیش (از زمان روی کار آمدن پادشاه و ولیعهد جدید) این مدل را انتخاب کرد.

در طول ۳ سال گذشته، ویژگی‌های این مدل حکمرانی آشکارتر، جامع‌تر و بالغ‌تر شده است که از طریق مدرن‌سازی، باز بودن، توسعه، تنوع درآمد و بهبود رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی در عربستان سعودی نشان داده شده است.

درست است که بسیاری از پروژه‌های عظیم اصلاحی، توسعه و سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی هنوز در مرحله نیمه راه هستند و فاز اول به سختی در زمان دستیابی به چشم‌انداز ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود. با این حال، همه کسانی که به عربستان سعودی سفر می‌کنند یا در آن زندگی می‌کنند، متوجه تحولات چشمگیر در اکثر شهر‌های آن و ذهنیت اداری تکنوکراتیک جدید در مدیریت وزارتخانه‌ها و موسسات آن شده‌اند.

این تحولات در عربستان سعودی از نزدیک توسط جوانان جاه طلب در سراسر منطقه دنبال می‌شود، به ویژه در کشور‌هایی که عربستان با آن‌ها روابط ایده آل نداشته و یا مانند ایران با آن کشور‌ها روابط تیره‌ای دارد.

مدل عربستان به طور فزاینده‌ای به معیاری تبدیل شده است که بر اساس آن عملکرد دولت‌های پی در پی ایران سنجیده می‌شود.

دستاورد‌های عربستان سعودی از بسیاری از وعده‌های حکمرانان ایران فراتر رفته است و دولت‌های متوالی در تهران وعده‌های بزرگ متعددی را به مردم ایران می‌دهند بدون اینکه آن‌ها را در صحنه عملی کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها