کد خبر: 622877
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ۱۰:۴۵:۰۷
| |

میدل‌ایست‌آی گزارش داد:

طرح خطرناک تقسیم مسجدالاقصی روی میز پارلمان اسرائیل

یکی از اعضای صندوق اردنی حفاظت از مسجد الاقصی و قبه الصخره اعلام کرد که طرح خطرناکی برای تقسیم مسجد الاقصی پیش روی پارلمان رژیم اسرائیل قرار داده شده که پیامدهای امنیتی بزرگی در تمامی منطقه خواهد داشت.

طرح خطرناک تقسیم مسجدالاقصی روی میز پارلمان اسرائیل
کد خبر: 622877
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ۱۰:۴۵:۰۷

یکی از اعضای صندوق اردنی حفاظت از مسجد الاقصی و قبه الصخره اعلام کرد که طرح خطرناکی برای تقسیم مسجد الاقصی پیش روی پارلمان رژیم صهیونیستی قرار داده شده که پیامدهای امنیتی بزرگی در تمامی منطقه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، مصطفی ابوصوی، نویسنده و عضو صندوق اردنی حفاظت از مسجد الاقصی و قبه الصخره و استاد فلسفه و پژوهش‌های اسلامی دانشگاه قدس در مقاله‌ای که آن را در سایت انگلیسی میدل‌ایست‌آی منتشر کرد، توضیح داد که امیت هالوی، عضو کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب لیکود ماه گذشته طرحی را برای تقسیم مجموعه مسجد الاقصی میان مسلمانان و یهودیان ارائه کرد که بر اساس آن نزدیک به دو سوم مساحت این مجموعه شامل قبه الصخره به یهودیان اختصاص یافته و بخش باقی مانده که شامل مسجد الاقصی است، به مسلمانان اختصاص خواهد یافت.

ابوصوی در مقاله خود این پیشنهاد را به نحوه تقسیم‌بندی مسجد ابراهیمی در الخلیل پس از کشتار هولناکی که در سال ۱۹۹۴ توسط باروخ گولدشتاین، یک شهرک‌نشین انجام شد، تشبیه کرد، در آن کشتار ۲۹ نمازگزار فلسطینی به شهادت رسیده و ده‌ها تن دیگر نیز در اعتراضات پس از آن شهید و زخمی شدند و ارتش رژیم صهیونیستی به جای اینکه استعمارگران را به طور کامل از الخلیل اخراج کند، بیشتر مناطق مسجد ابراهیمی را تصرف کرد و همچنین دستور داد مسلمانان از ورود به مسجد ابراهیمی در اعیاد یهودی منع شوند.

این نویسنده و عضو صندوق اردنی حفاظت از مسجد الاقصی و قبه الصخره در ادامه مقاله خود آورد، در حال حاضر محدودیت‌هایی بر مسجد الاقصی اعمال شدند به این شکل که ورود مسلمانان به مسجد برای عبادت توسط پلیس رژیم صهیونیستی به صورت الکترونیکی ثبت می‌شود و با وجود اینکه شرایط تاریخی موجود دلالت بر این دارد که تنها مسلمانان می‌توانند در مسجد الاقصی نماز بخوانند؛ اما شهرک‌نشین‌ها به صورت روتین همراه با سربازان اسرائیلی به مجموعه مسجد الاقصی یورش می‌آورند.

او در ادامه مقاله خود نوشت، طرح هالوی که تثبیت تقسیم مجموعه مسجد الاقصی در قانون را پیشنهاد داده، همسو با رویکردهای بسیاری از چهره‌های سیاسی فعلی و سابق اسرائیلی است که برخی از آنها پیش از این تمایل خود را به تخریب قبه الصخره و جایگزینی آن با آنچه "هیکل سوم" می‌خوانند، ابراز کرده بودند. علاوه بر این، طرح یاد شده شرایط تاریخی موجود در مسجدالاقصی را که کابینه راست‌گرا و وزرای افراطی آن با جدیت برای تضعیف آن تلاش می‌کنند، لغو خواهد کرد.

ابوصوی با تاکید بر اینکه قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی موجود در قدس در قراردادهای بین‌المللی ثبت شده و کل جهان این قیمومیت را به رسمیت می‌شناسند، نوشت، با وجود اینکه در قرارداد صلح سال ۱۹۹۴ میان رژیم صهیونیستی و اردن، این رژیم، نقش کنونی اردن در اماکن مقدس قدس را به رسمیت شناخته اما هالوی پیشنهاد داد قیمومیت اردن بر مسجدالاقصی لغو شود.

این استاد فلسفه و پژوهش‌های اسلامی دانشگاه قدس در ادامه مقاله خود تاکید کرد، هالوی می‌داند و درست می‌گوید که قیمومیت اردن بر مسجد الاقصی دلیل این است که مسجد تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی درنظر گرفته نمی‌شود.

او در پایان نیز تاکید کرد، هالوی تمایل خود را به اعمال "مالکیت یهودیان بر حرم قدسی" از طریق یک جنگ رسانه‌ای که می‌تواند "توطئه مسلمانان در مسجد الاقصی" را از بین ببرد، ابراز کرد و این نشان می‌دهد که او به یک طرح گمراه‌سازی درباره تعریف، تاریخ و اهمیت مجموعه مسجدالاقصی که رویکرد معمول اسرائیل ست، متوسل خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها