کد خبر: 622781
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۹:۴۵:۴۵
| |

گزارش فارن دسک؛

تلاش خزنده چینی‌ها برای تصاحب سازمان ملل

پکن استخدام اتباع چینی را افزایش می‌دهد و از سازمان‌ها برای ارتقای منافع ملی خود استفاده می‌کند.

تلاش خزنده چینی‌ها برای تصاحب سازمان ملل
کد خبر: 622781
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۹:۴۵:۴۵

دولت کمونیستی چین نفوذ خود را در سراسر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر سازمان‌های سازمان ملل متحد گسترش داده  و برای استخدام اتباع خود در نهادهای بین‌المللی تلاش می کند.

به گزارش جماران، چین با موفقیت ، اشتغال اتباع خود را در سیستم سازمان ملل متحد افزایش داده است.  در سال 2009، سازمان ملل 794 شهروند چینی را استخدام کرده بود که این تعداد در سال 2021 به 1471 مورد رسید.

کارشناسان می گویند که افزایش تلاش های چین در حالی صورت می گیرد که پکن هدف قرار دادن نهادها و افراد بین المللی را دو برابر کرده است تا از برنامه نیروهای حرفه ای جونیور سازمان ملل (JPO) استفاده کنند و به مناصب متفاوت در سازمان ملل دسترسی پیدا کنند.  

رشد تعداد اتباع چینی در نهادهای مرتبط با سازمان ملل در حالی صورت گرفته که دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده (GAO) چندین سال پیش اعلام کرد که آمریکا «بر اساس اهداف رسمی و غیررسمی، در هر پنج سازمان سازمان ملل که GAO بررسی کرده است، نمایندگان کمتری دارد.

براساس این گزارش در فاصله سالهای 2006 تا 2009 شهروندان امریکایی کمتری در اکثر این سازمان های بین المللی مشغول به کار شدند.

هنگامی که این اتباع به ریاست سازمان های سازمان ملل انتخاب می شوند، پکن استخدام اتباع چینی را افزایش می دهد و از سازمان ها برای ارتقای منافع ملی خود استفاده می کند.

یک مثال در این باره به  زمانی بازمی گردد  که در سال 2019، فانگ لیو، دبیر کل سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) سیاست‌هایی را به دستور پکن، از جمله مسیرهای هوایی کاملاً جدید، علی‌رغم نقض قوانین ایکائو، وضع کرد. او  همچنین نقض امنیت سایبری مرتبط با دولت چین را مخفی کرد که این مساله امنیت ایکائو، کشورهای عضو و صنعت هوانوردی را تهدید می کرد.

در پاسخ به کمبود شرکت‌کنندگان آمریکایی در سازمان ملل، دولت‌های قبلی و فعلی دولت ایالات متحده تلاش کرده‌اند تا آگاهی و حمایت از استخدام آمریکایی‌ها در سازمان ملل را افزایش دهند.  در دوران دولت ترامپ، رئیس‌جمهور و تیمش یک دفتر رقابت چندجانبه در دفتر سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه برای پیگیری و حمایت از اشتغال آمریکایی‌ها در سازمان ملل ایجاد کردند.

در دولت بایدن، وزارت امور خارجه این واحد را تغییر نام داد و آن را دفتر راهبرد و پرسنل چندجانبه (MSP) نامید که البته همان ماموریت تلاش برای افزایش تعداد شهروندان امریکایی استخدام شده در نهادهای متفاوت سازمان ملل بود.

برای حل این مشکل رو به رشد، به دولت ایالات متحده توصیه شد که در آگاه کردن شهروندان آمریکایی از فرصت های شغلی سازمان ملل، کمک به درخواست های آنها و حمایت از آنها پس از درخواست فعال تر باشد. ایالات متحده حمایت خود را از  برنامه نیروهای حرفه ای جونیور سازمان ملل افزایش داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها