کد خبر: 619789
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۰۹:۴۵:۴۲
| |

گزارش سازمان ملل درباره رفتارهای وحشیانه و تحقیرآمیز در زندان گوانتانامو؛ آمریکا عذرخواهی کند

بازرس حقوق بشر سازمان ملل در نخستین گزارش از زندان گوانتانامو اذعان کرد که ۳۰ زندانی این بازداشتگاه با رفتاری «وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» مواجهند و آمریکا باید ضمن تعطیلی این مکان، عذرخواهی کند.

گزارش سازمان ملل درباره رفتارهای وحشیانه و تحقیرآمیز در زندان گوانتانامو؛ آمریکا عذرخواهی کند
کد خبر: 619789
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۰۹:۴۵:۴۲

بازرس حقوق بشر سازمان ملل در نخستین گزارش از زندان گوانتانامو اذعان کرد که ۳۰ زندانی این بازداشتگاه با رفتاری "وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز" مواجهند و آمریکا باید ضمن تعطیلی این مکان، عذرخواهی کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای آکسیوس امروز نوشت که در جریان گزارش فیونوآلا نی آئولاین (Fionnuala Ní Aoláin) به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از دولت آمریکا خواسته شده تا هر چه سریعتر تکلیف قضایی زندانیان را تعیین کرده، عذرخواهی نموده و تضمین دهد که چنین اقدامی دیگر تکرار نشود.

بر اساس این گزارش که پس از نخستین بازدید بازرس سازمان ملل در ۲۱ سال گذشته انجام شده، آمده که تک تک این زندانیان از آسیب های ناشی از بازجویی، شکنجه و بازداشت خودسرانه رنج می بردند.

وی افزود: بازجویی و شکنجه سیستماتیک در چندین مکان از جمله زندان گوانتانامو مهمترین مانع در دستیابی متهمان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به حق اجرای عدالت و مسئولیت پذیری است.

در همین حال، گزارش هایی که به تازگی از شکنجه یکی از زندانیان سیا در رسانه های آمریکایی منتشر شده، نشان می دهد که مقام های ارشد دولت وقت آمریکا از شکنجه او آگاه بوده و با وجود همکاری با ماموران، بر ادامه آزار و اذیت این زندانی پافشاری کردند.

دیک چنی معاون جرج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جرج تنت رئیس وقت سیا حتی پس از آنکه دریافتند "ابوزبیده" در حال همکاری با ماموران است، به شکنجه گران آمریکا چراغ سبز نشان دادند تا به آزار و اذیت وی ادامه دهند.

در جریان یکی از جلساتی که در مورد این زندانی فلسطینی تبار عربستان برگزار شده بود، جان اشکرافت، دادستان کل آمریکا، گفت: چرا در کاخ سفید در این مورد گفت و گو می کنیم؟ قضاوت تاریخ خوشایند نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها