کد خبر: 619081
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۲ ۱۹:۱۰:۳۶
| |

سنای آمریکا پیشنهاد کرد

حمله اتمی به اوکراین حمله به ناتو تلقی می‌شود

سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای را به مجلس اعلای کنگره آمریکا ارائه کرده‌اند مبنی بر اینکه اگر روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، این باید به عنوان حمله به ناتو تلقی شود.

حمله اتمی به اوکراین حمله به ناتو تلقی می‌شود
کد خبر: 619081
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۲ ۱۹:۱۰:۳۶

 لیندسی گراهام، جمهوری‌خواه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما امروز قطعنامه‌ای را ارائه می‌دهیم که می‌گوید اگر روسیه یا بلاروس بمب هسته‌ای را در اوکراین منفجر کنند تا جلوی یک حمله متقابل یا شکستن اراده مردم اوکراین را بگیرند، آنگاه چنین حمله‌ای باید به عنوان حمله به ناتو تلقی شود".

به گفته وی، پذیرش این قطعنامه سیگنالی برای رهبری فدراسیون روسیه خواهد بود که استفاده از تسلیحات هسته ای "به جنگ با ناتو می انجامد."

به گزارش اسپوتنیک، گراهام این قطعنامه را به همراه سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال ارائه کرد. این سند در پایگاه کنگره ثبت شده است.

این قطعنامه حتی در صورت تصویب برای قوه مجریه آمریکا الزام آور نخواهد بود و تنها در حد توصیه باقی خواهد ماند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که استفاده از تسلیحات هسته ای از نظر تئوری امکان پذیر است اگر تهدیدی برای موجودیت کشور روسیه، استقلال و حاکمیت آن ایجاد شود. رئیس جمهور در عین حال تاکید کرد که تسلیحات هسته ای به منظور تضمین امنیت فدراسیون روسیه به معنای وسیع کلمه ایجاد می شود، اما روسیه نیازی به استفاده از آنها ندارد.

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی، پیشتر گزارش داده بود که شواهدی مبنی بر ادامه احتمالی کار بر روی یک "بمب اتمی کثیف" توسط کی یف وجود دارد و تاکید کرد که استفاده بالقوه از آن عواقب شدیدی برای زندگی و سلامت کل جمعیت و اکوسیستم اروپای شرقی، از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه دریای سیاه خواهد داشت..

سناتور گراهام به دلیل اظهارات قبلی در راستای روس هراسی در لیست تحت تعقیب وزارت کشور روسیه قرار گرفته و کمیته تحقیقات کیفری فدراسیون روسیه یک پرونده جنایی علیه او برای چنین اظهاراتی تشکیل داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها