کد خبر: 618482
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۹:۳۰:۳۹
| |

سودان زیر سایه نسل‌کشی؟

به دنبال درگیری‌های داخلی سودان هراس از احتمال پاک‌سازی قومی در سودان در منطقه دارفور غربی افزایش یافته است.

سودان زیر سایه نسل‌کشی؟
کد خبر: 618482
|
۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۱۹:۳۰:۳۹

خبرگزاری الجزیره گزارش کرده که آتش‌بس‌های متعدد و تلاش‌های میانجیگرانه بین‌المللی نیز نتوانسته‌اند از تشدید درگیری‌های سودان جلوگیری کنند- و این موضوع نگرانی درباره احتمال پاک‌سازی قومی را به شدت افزایش داده است.

به گزارش شفقنا، نجات‌یافتگان و بازماندگان جنگ داخلی سودان و شماری از کارشناسان حاضر در این کشور به صراحت می‌گویند که آدم‌ربایی و به دنبال آن اعدام فرماندار یکی از مناطق سودان موجب ایجاد و افزایش نگرانی‌هایی در میان مردم محلی شده- که باور دارند که نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع موسوم به RSF در حال کمک به کمپین پاک‌سازی قومیتی در سودان هستند.

ساعاتی بعد از این که خمیس آباکار فرماندار دارفور غربی در روز چهاردهم ژوئن در گفتگو با یکی از شبکه‌های خبری سعودی به دلیل نسل‌کشی از نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع و جنگجویان عرب متحدش انتقاد کرد، رسانه‌ها از کشته شدن این مقام محلی خبر دادند و گفته شد جسد او در الجنینه پایتخت دارفور غربی پیدا شده است.

نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع هر گونه مسئولیتی را در زمینه کشته شدن این مقام محلی رد کرده و قتل را به گردن گروه‌های قانون‌شکنی انداخت که خود را مشغول «درگیری‌های قبیله‌ای» کرده‌اند.

دیده‌بان مناقشه سودان به عنوان یک ناظر مستقل، اما می‌گوید که نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع مسئول این قتل غیرقانونی هستند. گفتنی است که دیده‌بان مناقشه سودان توسط ایالات متحده آمریکا تامین مالی می‌شود.

به گفته شاهدان عینی و گروه‌های حقوق بشری، شبه‌نظامیان عرب و نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع- که خودشان نیز عمدتاً از نیروهای عرب تشکیل شده‌اند- اردوگاه‌های آوارگان ماسالیت را هدف قرار داده‌اند.

شاهدان از اجسادی صحبت می‌کنند که برای روزهای متمادی در خیابان‌ها افتاده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده تاکنون دست‌کم 1100 نفر جان باخته‌اند.

سازمان مدنی محلی ریشه‌ها که در دارفور غربی در زمینه حقوق بشر و نظارت بر نقض حقوق بشر فعالیت دارد، می‌گوید که «ما ضمن اعلام و ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به جنایات و تخلفات شبه‌نظامیان علیه مردم غیرنظامی؛ خواستار حمایت بین‌المللی از ایالت دارفور غربی هستیم».

به گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد به رغم تمام خطرات موجود در مسیر سفر، تاکنون بیش از 115000 پناهجو از دارفور غربی به چاد گریخته‌اند.

احمد هاجر روز جمعه گفت که بعد از پرداخت مبلغی معادل 500 دلار به شبه‌نظامیان توانسته در روز 28 ماه می همراه با همسر و پنج فرزندش به چاد فرار کند. او ارتش سودان را به خاطر ناتوانی در مداخله برای دفاع از قبیله ماسالیت مقصر دانست و سرزنش کرد.

او در این زمینه به الجزیره می‌گوید: «شبه‌نظامیان عرب با نیروهای پشتیبانی سریع همکاری می‌کنند و ارتش هم در قبال این موضوع سکوت می‌کند».

نبیل عبدالله سخنگوی ارتش اما به سؤالات ایجاد شده در این مورد- که چرا نیروهای ارتش سودان برای محافظت از غیرنظامیان الجنینه در درگیری‌ها مداخله نمی‌کنند، پاسخی نداد.

جمعه گذشته چندین و چند گروه مدنی محلی و بین‌المللی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز کشورهای بانفوذی چون ایالات متحده آمریکا درخواست کردند آشکارا نقش نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع را در ارتکاب جنایات اخیر در دارفور غربی محکوم کنند.

شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع و لابی‌گران این نیروها از زبان و ادبیاتی مشابه برای انکار دخالت خود در تحصن 3 ژوئن 2019 استفاده کرده‌اند- که در جریان آن تحصن 120 معترض دموکراسی‌خواه کشته شدند.

به رغم وجود شهادت ده‌ها شاهد و صدها ویدئو که جنگجویان نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع را در زمان این حمله نشان می‌دهند، این گروه ادعا کرده که افرادی لباس‌های شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع را به تن کرده‌ و در این یورش خونین شرکت کرده‌اند.

فعالان سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری در سودان قبل از این صحبت‌ها از دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست کرده‌اند بررسی پرونده قتل آباکار را در دستور کار قرار دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها