کد خبر: 615829
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۰:۲۶
| |

قنادباشی، کارشناس مسائل شمال آفریقا:

مصر در سیاست خارجی از عربستان حرف‌شنوی خاصی دارد؛ در رابطه با ایران فرصت را غنیمت شمردند

یک کارشناس مسائل آفریقا گفت: مصری‌ها از زمانی که آقای عبدالفتاح سیسی بر سر کار آمد و با کمک و حمایت عربستان قدرت را به دست گرفت، نسبت به عربستان در عرصه سیاست خارجی حرف‌شنوی خاصی داشته است.

مصر در سیاست خارجی از عربستان حرف‌شنوی خاصی دارد؛ در رابطه با ایران فرصت را غنیمت شمردند
کد خبر: 615829
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۰:۲۶

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل شمال آفریقا در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات اخیر و تلاش ایران و مصر برای برقراری ارتباط و  واکنش مثبت رهبر انقلاب در دیدار با پادشاه عمان درباره برقراری این روابط تحلیل شما در این خصوص چیست، گفت: در شرایطی که عربستان به عنوان یکی از ارکان اتحادیه عرب روابط خود را با ایران برقرار کرده و در جهت گسترش این روابط گام برمی‌دارد، طبیعتا در این مسئله، بسیاری از کشورهای عربی هم از عربستان پیروی خواهند کرد. به ویژه که مصری‌ها از زمانی که آقای عبدالفتاح سیسی بر سر کار آمد و با کمک و حمایت عربستان قدرت را به دست گرفت، نسبت به عربستان در عرصه سیاست خارجی حرف‌شنوی خاصی داشته است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی قنادباشی را در ادامه می خوانید:

  • یک نمونه آن مربوط به تحریم قطر بود که دیدیم همزمان با عربستان، مصری‌ها هم هم‌صدایی کردند و قطر را تحریم کردند. حالا در برقراری ارتباط، این نوع هم‌نوایی که از زمان روی کار آمدن سیسی اتفاق افتاده بین ریاض و قاهره وجود دارد و بنابراین آنکه از روابط ایران و مصر سخن گفته شود خیلی غیرمنتظره نیست.
  • از جهت دیگر نقش عمان است که مقبولیت و جایگاه بسیار خوبی در بین کشورهای عربی دارد و کشورهای عربی، عمان را جزو هیچ‌کدام از دسته‌ها، گروه‌ها و صف‌‌بندی‌ها نمی‌دانند. در واقع سیاست متعادل عمان سبب شده که دارای یک جایگاه قابل احترام در بین کشورهای عربی باشد.
  • لذا زمانی که پادشاه عمان به مصر سفر کرد و این مسائل را مطرح کرد، مصری‌ها هم به دلیل حرف‌شنوی از عربستان و هم به علت احترامی که برای عمان قائل هستند فرصت را غنیمت شمردند تا روابط‌شان را با ایران برقرار کنند.
  • البته به جز این در کل منطقه هم فضای مسالمت‌آمیز وجود دارد. یعنی در حال حاضر تنش‌ها، جدایی‌ها و صف‌بندی‌های گذشته، چند ماهی است که جای خود را به تفاهم، صلح و ثبات داده و این فضا هم روی شکل‌گیری روابط ایران و مصر تأثیر می‌گذارد که امر بسیار مهمی است.
  • اگر روابط ایران و مصر در مسیر درست قرار بگیرد، دستاوردهای بسیار بزرگی برای هر دو کشور خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین دستاوردها مربوط به عرصه فرهنگی است. چون مصر قطب نخبگانی جهان اهل سنت و ایران قطب نخبگانی فرهنگ شیعی است و لذا دو کشور زمانی که روابط را برقرار می‌کنند، به معنی تحقق خواسته‌های ملت‌های دو کشور برای فائق آمدن بر اختلافات زبانی، قومی، نژادپرستی و انواع و اقسام اختلافاتی است که در جهان اسلام استعمار، بر آن دامن زده و نمی‌گذاشت تا این دو کشور با هم روابط خوبی داشته باشند. دو کشور با برقراری رابطه نهایتا بر حرکت‌های تجزیه‌طلبانه  پیروز خواهند شد و حرکت‌هایی که از نظر مذهبی دو کشور اسلامی را جدا می‌کردند به حاشیه خواهند راند.
  • شاید رابطه‌ای که بتواند پایه برقراری سایر روابط باشد، برقراری روابط در حوزه فرهنگی و نخبگانی، بین مراکز فرهنگی غنی دو کشور است که دستاوردهای زیادی از نظر فرهنگی و ارتقای فرهنگی دو کشور داشته و دستاوردهای زیادی در زمینه دکترین سیاسی و اقتصادی برجا خواهد گذاشت.
  • برقراری روابط میان دو کشور در مسئله سیاسی هم خیلی حائز اهمیت است. جهان اسلام ۳۰۰ سال است که مورد هجمه جهان غرب قرار گرفته و جدایی این دو کشور برای آنکه بتوانند اهداف خودشان را محقق کرده و استعمار را بیرون کنند تاثیرگذار بوده است. 
  • اگر دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند، می‌توانند در مقابل سیاست‌های یکجانبه آمریکا و صهیونیست‌ها و سیاست‌هایی که می‌خواهد منطقه را دستخوش تاراج سلطه‌گران قرار دهد، بایستند و بر حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در جهان اسلام و سیاست‌های تفرقه‌انگیز فائق بیایند.
  • لذا دو کشور اگر از نظر سیاسی در کنار هم قرار بگیرند آن مسأله‌ای که قبلا گفته شد، جهان اسلام باید در سازمان ملل حق وتو داشته باشد را تحقق می‌بخشد و در غیرمتعهدها موج‌آفرین می‌شوند، از نظر اقتصادی هم کانال سوئز که بزرگترین آبراه پراستفاده تجار بین‌المللی است، از درون خاک مصر عبور می‌کند و لذا با توجه به اینکه تجارت‌ ما مبتنی‌بر کشتیرانی است، می‌توانیم از این جهت هم دستاوردهای خوبی داشته باشیم.
  • قنادباشی در پاسخ به این سوال که ایران با برقراری روابط با مصر می‌تواند در زمینه تحرکات اسرائیل در منطقه چه استفاده‌ای داشته باشد، گفت: مصری‌ها همسایه غزه هستند، یعنی غزه یک زمانی تحت قیمومیت مصر بود و از این جهت از نظر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی با مصر مناسبات بسیار نزدیکی دارند.
  • ما هم به عنوان یکی از حامیان اصلی مردم غزه طبیعتا مورد توجه مردم مصر قرار داریم. مردم مصر بسیار علاقه‌مند هستند که دولت‌شان با ما رابطه داشته باشد برای اینکه این روابط می‌تواند زمینه‌های مقابله با رژیم‌صهیونیستی را فراهم کند.
  • طبیعتا ایران و مصر به عنوان حامیان، دوستان و نزدیکان مردم فلسطین قاعدتا در پایداری و گسترش دامنه مبارزات‌، افزایش و شدت مبارزات‌ نقش زیادی خواهند داشت و زمینه‌ساز پیروزی برای فلسطینی‌ها خواهند شد.
  • نزدیکی ایران و مصر یگ گام بزرگ به نفع فلسطینی‌ها است برای اینکه بتوانند از عقبه مردمی ملت‌های اسلامی در مقابل رژیم‌صهیونیستی بهره‌برداری کنند.  
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها