کد خبر: 615582
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۴۹:۰۸
| |

مشاور امنیتی نتانیاهو:

مشکل عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، آمریکا است

مشاور امنیت ملی اسرائیل در مورد ارتباط با عربستان‌سعودی و بحث عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل سخن گفته است.

مشکل عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، آمریکا است
کد خبر: 615582
|
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۴۹:۰۸

یک مقام ارشد در دولت اسرائیل، چشم‌انداز موفقیت دیپلماتیک آمریکا در مورد عادی سازی روابط میان این رژیم و عربستان را بسیار کم فروغ توصیف کرد و در عین حال نظر دولت نتانیاهو در مورد روابط ریاض و واشنگتن را هم موضوعی نامشخص و مبهم عنوان نمود.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، دنبال گزارش نیویورک تایمز در ماه مارس مبنی بر اینکه ریاض – که روابطش با دولت بایدن تیره است – عادی سازی روابط با اسرائیل را مشروط به افزایش فروش دفاعی ایالات متحده و موافقت با برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان می کند. به نظر می رسد تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی دولت نتانیاهو تلویحاً این موضوع را تائید کرده و گفته که سعودی ها به عنوان بخشی از یک دیپلماسی «مثلثی» این شرایط را با ایالات متحده مطرح کرده اند.

با این حال هانگبی این موضوع را مسئله آمریکا دانست و گفت: چنین مباحثی به اسرائیل مرتبط نیست.

او به رادیو ارتش اسرائیل گفت: ما واقعاً در حال حاضر از آنچه در کریدورهای سعودی-آمریکایی اتفاق می افتد آگاه نیستیم. هرگونه تسلیحات جدید ایالات متحده که به عربستان سعودی عرضه می شود، می تواند با تعهد واشنگتن برای حفظ”نقاط کیفی اسرائیل در منطقه مطابقت داشته باشد. منظور هانگبی برتری تجهیزاتی و نظامی اسرائیل در کل خاورمیانه است.

هانگبی پیش‌بینی کرد که هر گونه طرح عربستان برای پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی ابتدا باید مقررات ضد اشاعه هسته‌ای ایالات متحده را برای جلوگیری از هرگونه فشار مخفیانه برای تسلیحات هسته‌ای پاس کند.

وی افزود: زمانی که این موضوع به امنیت اسرائیل مربوط شود، قطعا آمریکایی ها بدون تماس نزدیک با دولت اسرائیل در این زمینه پیشرفت نخواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها