کد خبر: 614803
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۰۹:۴۷:۳۶
| |

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی

وزیران امور خارجه ایران عراق امروز طی تماسی تلفنی درباره روابط طرفین همکاری مالی و بانکی دو کشور گفت‌وگو کردند.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای عراقی
کد خبر: 614803
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۶ ۰۹:۴۷:۳۶

حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین؛ وزیران امور خارجه ایران عراق امروز طی تماسی تلفنی درباره روابط طرفین همکاری مالی و بانکی دو کشور گفت‌وگو کردند.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو خواستار تقویت هرچه بیشتر همکاری‌‌های بانکی بین دو کشور شده است.

وی همچنین از بغداد بابت «انتقال مالی و بانکی مربوط به سفر حجاج بیت‌الله الحرام از محل اعتبارات جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های عراق» تشکر کرده است.

موضوع دیگر این رایزنی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین توافقنامه امنیتی طرفین و ضرورت تقویت خطوط انتقال گاز ایران به عراق و همکاری‌ منطقه‌ای بوده است.

به نظر می‌رسد این گفت‌وگوی تلفنی در راستای مذاکرات تهران-واشنگتن با میانجی‌گری مسقط درباره گشایش ارزی و مالی برای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران-عراق نیز دیشب نوشت: به گفته منابع موثق، «مذاکرات چراغ خاموش» تیم حوزه بانکی در یک کشور همسایه اکنون با موفقیت پایان یافت و به‌زودی شاهد گشایش در حوزه ارزی خواهیم بود.

وی افزود: براساس تحلیل شخصی من، تخصیص‌های ارزی واردات، به‌ویژه در حوزه برنج و دارو که مدتی معطل بودند تسهیل می‌شود. به دلیل سفر پادشاه عمان (به تهران) هیجان تقاضای دلاری بازار آزاد کاسته و منفی می‌شود.

گفتنی است مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران چند روز پیش اعلام کرد: ایران 8 میلیارد دلار پول گاز از عراق طلب دارد. به طرف عراقی گفتیم که این پول را به موقع و هر جایی مدنظر ماست پرداخت کند.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران ماه گذشته اظهار داشت: پول گاز ما در TBI (بانک تجارت عراق) پس‌انداز می‌شود. عراقی‌ها پرداخت این پول‌ را مشروط به خرید دارو و کالاهای اساسی از این کشور کرده‌اند.

گفتنی است مطالبات ایران از عراق به 18 میلیارد دلار می‌رسد که حدود 62 درصد آن (11 میلیارد دلار) مربوط به فروش گاز و برق است. آمریکا چند ماه پیش اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از این مبلغ به ایران را داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها