روزنامه العرب مدعی شد:

سفر سلطان عمان به قاهره برای وساطت میان ایران و مصر

یک رسانه عربی به نقل از برخی منابع به سفر سلطان عمان به مصر و احتمال وساطت میان تهران و قاهره پرداخت.

سفر سلطان عمان به قاهره برای وساطت میان ایران و مصر
کد خبر: 614086
|
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۲:۱۷:۵۹

حسن هریدی، دستیار پیشین وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه العرب با اشاره به سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر تاکید کرد که احتمال وساطت مسقط میان تهران و قاهره مطرح است و بعید نیست که در نشست سران دو کشور عمان و مصر مطرح شود.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: البته گزارش هایی مبنی بر تماس های تهران و قاهره از طریق دفتر حفاظت منافع دو کشور مطرح است و این احتمال که دو کشور باهم تماس های مستقیم دارند به واقعیت نزدیک تر است.

برخی منابع مصری خاطرنشان کردند که ایران غایب حاضر در گفت‌وگوهای پادشاه عمان و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در قاهره است زیرا هر دو کشور در پرداختن به مسائل مهم شتابزدگی نمی کنند و مساله روابط تهران و قاهره نیاز به صبر و تلاش دارد.

از سوی دیگر عماد جاد، مشاور مرکز مطالعات الاهرام نیز در گفت و گو با العرب به سفر سلطان عمان به قاهره پرداخت و تاکید کرد که این کشور می تواند میان ایران و مصر میانجیگری کند.

سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان روز گذشته در سفری دو روزه وارد قاهره شد.

منابع مصری همچنین به اظهارات سفیر عمان در قاهره در آستانه سفر پادشاه این کشور به مصر پرداختند و آن را قابل توجه توصیف کردند.

عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در قاهره در یک نشست خبری تاکید کرد که امیدواریم تمام اختلافات سیاسی موجود میان ایران و کشورهای عربی حل شود.

سفیر عمان در قاهره همچنین برای برگزاری گفت وگو میان کشورهای عربی و عدم دخالت در امور یکدیگر ابراز امیدواری کرد.

حمد العرابی، وزیر خارجه پیشین مصر نیز اخیرا در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» در اظهاراتی درخصوص روابط ایران و مصر گفت که هیچ مشکلی میان تهران و قاهره وجود ندارد.

وی گفت که در هر دو کشور کارداری در سطح سفیر حضور دارد و در مرحله اخیر تلاش‌هایی برای گسترش روابط دو کشور انجام شده است.

از سوی دیگر ،یک منبع دیپلماتیک مصری اخیرا در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که اوایل ماه جولای نشست جدیدی میان مسئولان تهران و قاهره با وساطت بغداد برگزار خواهد شد و این نشست در بالاترین سطح نشست های امنیتی خواهد بود.

این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که میانجیگری بغداد بعد از تلاش های عمان برای گسترش روابط ایران و مصر انجام شد.

وی گفت که ملاحظات مصر در روابط خود با ایران بعد از توافق تهران و ریاض کمتر شده است.

این منبع مصری می گوید که گشایش قاهره در روابطش با تهران بعد از میانجیگری های عراق و عمان اکنون بیشتر شده است اما همچنان در مرحله «آزمودن جدیت ایران» در این امر هستند.

یک منبع دیپلماتیک مصری دیگر نیز با اشاره به گسترش روابط تهران و قاهره گفت که دیدار روسای جمهور و یا وزرای خارجه دو کشور در مرحله آتی بعید نیست اما به هر حال این دیدارها قبل از ماه جولای که موعد نشست دوم مسئولان دو کشور در بغداد است، نخواهد بود.

وی در ادامه به دیدار عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست «بغداد۲» در اردن اشاره کرد و آن را تحولی بزرگ توصیف کرد.

این منبع دیپلماتیک خاطرنشان کرد که اگر درخصوص پرونده های اولیه توافق شود، دیدار حسین امیر عبداللهیان و سامح شکری وزرای خارجه ایران و مصر بعید نخواهد بود و ممکن است در حاشیه یک نشست بین المللی دیداری میان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر انجام شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها