کد خبر: 613901
|
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۱:۴۸:۳۶
| |

شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین‌الملل:

احتمال پیروزی اردوغان در دور دوم بسیار زیاد است

یک تحلیلگر بین‌المللی در خصوص انتخابات ترکیه تحلیل کرد: با توجه به مشارکتی که در دور اول انتخابات ترکیه شاهد بودیم احتمال اینکه در این دور آقای اردوغان پیروز شوند بسیار زیاد است.

احتمال پیروزی اردوغان در دور دوم بسیار زیاد است
کد خبر: 613901
|
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۱:۴۸:۳۶

مرحله اول انتخابات حساس ترکیه به پایان رسیده و اینک مرحله دوم در خارج از ترکیه آغاز و مردم ساکن ترکیه نیز در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) پای صندوق های رأی خواهند رفت و از میان رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو، یک نفر را به مدت پنج سال به عنوان رییس جمهور انتخاب خواهند کرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه هیچ یک از کاندیدا نتوانستند 50 درصد آرا را از آن خود کنند و انتخابات به دور دوم کشیده شد. اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو ۴۴.۹۵ درصد رای را کسب کرده اند که نشان می دهد در سایه ناتوانی پیروزی این دو کاندیدا در دوره اول انتخابات، رقابت تنگاتنگ است.

به هر ترتیب مهمترین پرسش در شرایط فعلی این است که نتیجه نهایی انتخابات ترکیه چگونه خواهد بود و کدام یک (اردوغان و قلیچداراوغلو) بر مسند ریاست جمهوری تکیه خواهند زد؟ 

اردوغان به احتمال زیاد موفق به کسب آرای نفر سوم خواهد شد

شعیب بهمن تحلیلگر بین المللی در خصوص انتخابات ترکیه اظهار داشت: با توجه به مشارکتی که در دور اول انتخابات ترکیه شاهد بودیم احتمال اینکه در این دور آقای اردوغان پیروز شوند بسیار زیاد است. به این دلیل که آقای اردوغان به احتمال زیاد موفق به کسب آرای نفر سوم خواهد شد.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی بهمن را در ادامه می خوانید:

  • همچنین با توجه به شرطی که آقای اوغان گذاشته است، مبنی بر اینکه او باید حزب «دموکراتیک خلق‌ها» را از عرصه سیاست حذف کند که این شرط ناشدنی است و هم در حال حاضر اگر بخواهد این کار را کند بخشی از آرای خود را از دست می‌دهند.
  • لذا عملاً می‌توان گفت ائتلاف جمهور به ائتلاف اردوغان خواهد پیوست و حتی اگر به شکل رسمی این کار را انجام ندهد بخش مهمی از آرا به آقای اردوغان اختصاص پیدا خواهد کرد؛ پس می‌شود با اختلاف بسیار بالا اردوغان را در دوره دوم، پیروز این عرصه تلقی کرد.
  • سیاست خارجی ترکیه را مولفه‌های مختلفی تشکیل می‌دهند که برخی ثابت هستند. مثل عوامل جغرافیایی که در سیاست خارجی است اما در عین حال کارگزاران سیاسی هم نقش تعیین‌کننده در جهت گیری سیاسی دارند.
  • انتخاب اردوغان به معنای تداوم سیاست‌های گذشته ترکیه در حوزه روابط بین‌المللی است. به این دلیل که سیاستی بود که در سال‌های گذشته پی گرفته شد و قاعدتاً به عنوان یک سیاست بدان نگرش شده و این پروژه نیمه کاره از سوی اردوغان رها نخواهد شد.
  • متحدان آقای اردوغان حامی این سیاست هستند، به ویژه حزب حرکت ملی‌گرا که دارای رفتارها و گرایش‌های ملی‌گرایانه افراطی است، از این سیاست خارجی به شدت حمایت می‌کند. بازیگران خارجی نسبت به انتخابات ترکیه تاثیر زیادی در نگرش‌های اردوغان دارد.
  • اینکه آقای اردوغان و همفکران او توانستند حمایت روسیه را کسب کنند و کشورهای اروپایی و امریکا را متهم کردند که از اوغلو حمایت می‌کنند، این موضوعی است که قطعاً بر آینده روابط خارجی دولت آتی ترکیه می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه داشته باشد.
  • روابط ایران با ترکیه یکسری روابط خاص است و فارغ از اینکه چه دولتی بر ترکیه بر سرکار باشد، دو کشور به دلیل مجاورت جغرافیایی و مرزهای مشترک ناگزیر به همکاری با هم هستند اما این همکاری بدین معنا نیست اختلاف نظر بین دو طرف وجود ندارد کما اینکه در سالهای گذشته هم درباره خیلی از مسائل منطقه‌ای اختلاف نظر وجود داشته که به نظر می‌رسد در آینده هم اختلاف نظر وجود داشته باشد؛ به خصوص در مورد مسائل مرتبط با خاورمیانه همچنین موضوعات مرتبط با منطقه قفقاز، چالش‌ها، رقابت‌ها و اختلافات طرفین ادامه خواهد یافت.

بعد از 20 سال حزب عدالت و توسعه دچار چالش شد

مهدی خورسند تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص اینکه چرا انتخابات ترکیه به دور دوم کشیده شد، گفت: واقعیت این است که ترکیه در سال های گذشته علی رغم دستاوردهایی که اردوغان در طول 20 سال گذشته در حوزه داخلی و خارجی توانسته به دست بیاورد، دستخوش یکسری انتقادات و فضای مطالبه‌گری سیاست خارجی و داخلی از سوی احزاب رقیب حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان شده بود.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی خورسند را در ادامه می خوانید:

  • این نکته را بیان کنم که چاره را در همگرایی دیدند. به دلیل اینکه عملکرد حزب عدالت و توسعه و تقریباً نوعی از انحصار طلبی را از حزب عدالت و توسعه شاهد بودیم و دیدیم که این فضای سیاسی به شکلی رقم خورد که همگرایی احزاب با یکدیگر توانسته بود جامعه و افکار عمومی ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد و تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده بود که چند حزبی که در سیاست داخلی و حتی سیاست خارجی با همدیگر دارای شعبات فکری مختلف هستند، دارای گرایش های مختلف و برنامه های مختلفی برای آن تفکر و شیوه حکمرانی که دارند در کنار هم قرار گیرند تا جایی که ائتلافی که صورت گرفته و اوغلو رهبری این ائتلاف را برعهده گرفته است.
  • بسیاری از کارشناسان جمعی از اضداد و تفکرات را مخالف همدیگر می دانند اما در یک نقطه اشتراک دارند و آن هم گرفتن قدرت از حزب عدالت و توسعه است تا در حیات سیاسی ترکیه بتوانند گفتمان جدیدی را ایجاد کنند. این را به نقطه قوت بکار می برند اما در مقابل نقطه ضعف را اعلام می کنند که ترکیه با وجود تجمیع این احزاب مخالف بعد از اینکه اوغلو رای بیاورد تازه آغاز اختلافات است.
  • شاید بخشی از اقبالی که نسبت به این ائتلاف صورت گرفت نیاز ترکیه به فصل جدید بود که توانستند بعد از 20 سال حزب عدالت و توسعه را دچار چالش کنند و البته اینکه نتوانستند در دوره اول شکست دهند می تواند به دلیل این موضوع باشد که مردم نگران فضای سیاست داخلی ترکیه بعد از رای آوری این ائتلاف هستند که احتمالا بر سر وزرا و شرایط تعیین دولت در ترکیه به مشکل برخواهند خورد. در این شرایط انتخابات به دوره دوم کشیده امر متصوری بود.
  • قصد من پیشگویی یا غیب گویی نیست ولی فضای سیاسی حاکم بر دوره اول انتخابات ترکیه، حزب عدالت و توسعه در دوره دوم شاید به نسبت ائتلاف به رهبری اوغلو موفق تر عمل کند و بتواند مجدداً یک دوره دیگر در زمامداری و حکومت داری باشد و تشکیل حکومت دهد.
  • این نکته را نیز اضافه کنم؛ اردوغان در حوزه سیاست خارجی تفکری را پایه گذاری کرد تا بتواند مدل سیاست خارجی ترکیه بر مبنای ایدئولوژیک یا توسعه‌ای برخلاف برخی دوستان هم قطار ما که این دیدگاه را دارند که ترکیه رویکرد شاید ایدئولوژیک به توسعه دارد و به دنبال توسعه بر مبنای قوم گرایی و نژادگرایی است ولی به دنبال توسعه ژئواکونومیک است و به دنبال یکپارچه سازی جغرافیای کشورها ترک برای رسیدن به اهداف اقتصادی از طریق ترانزیت و بدست آوردن مواد اولیه جهت توسعه اقتصادی این کشور است.
  • اردوغان تقریبا در طول این سال ها توانسته موفق شود و توانسته بازارهای خیلی خوبی در آسیای مرکزی، قفقازجنوبی و حتی با ارمنستانی که ترکیه در طی سالها با هم دشمنی داشتند، بدست بیاورد و همین موضوع در سوریه هم افتاد و دولت اردوغان در شمال سوریه علیه دولت بشار اسد می جنگید و از تکفیری ها حمایت می کرد اما در مقابل توانسته بود بازار خوبی را در سوریه بدست بیاورد و علاوه بر آن در حوزه سیاست داخلی نیز ترکیه توانسته بود در حوزه اقتصادی جامعه خود را به اقتصاد قابل قبولی برساند.
  • در یکی دو سال گذشته ترکیه دستخوش یکسری مشکلات اقتصادی، تورم بالا شد که البته در دامن زدن به رای آوری یا حمایت بیشتر برخی مخالفین از ائتلاف مقابل حزب عدالت و توسعه نقش داشت.
  • اگر کارنامه اردوغان بصورت کلی بررسی کنیم به نسبت موفق بود و ترکیه را توانسته چند گام در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقای جایگاه دهد و ترکیه امروز به عنوان قدرت قابل دفاع و موازنه ساز و قدرت ساز در منطقه غرب آسیا و چه در اوراسیا و حتی نظام بین الملل مطرح است و می شود ترکیه را به عنوان قدرت منطقه‌ای دانست.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها