کد خبر: 613091
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سیگاری‌‌ترین کشور جهان را بشناسید!

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مردم یکی از کشورهای عربی به اندازه مخارج مواد غذایی خود، بابت دخانیات پول می‌دهند.

سیگاری‌‌ترین کشور جهان را بشناسید!
کد خبر: 613091
|
۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ۲۳:۰۰:۰۰

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مردم یکی از کشورهای عربی به اندازه مخارج مواد غذایی خود، بابت دخانیات پول می‌دهند.

به گزارش اعتمادآنلاین، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر شد اعلام کرد، دخانیات جان دست‌کم نیمی از مردم را می‌گیرد و سالانه بیش از هشت میلیون نفر را قربانی خود می‌کند، این در حالی است که 80 درصد از 1.3 میلیارد معتاد به دخانیات در کشورهایی با درآمد پایین یا متوسط زندگی می‌کنند.

به گفته این سازمان بین‌المللی، با در نظر گرفتن نسبت معتادان به شمار جمعیت، یکی از کشورهای عربی در رده اول لیست معتادان قرار گرفته است و خانواده‌ها در این کشور بیش از میزان مخارج خود برای مواد غذایی، صرف دخانیات می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: اردن در صدر فهرست پرمصرف‌ترین کشورها به لحاظ مصرف دخانیات قرار گرفته است و هر فرد در خانواده اردنی بیش از 150 دلار بابت دخانیات هزینه می‌کند، این در حالی است که هزینه ماهانه میوه 36 و گوشت و مرغ 70 دلار است.

در بخش دیگری از گزارش که دفتر سازمان بهداشت جهانی در امان (پایتخت اردن) آن را در اختیار رسانه‌های این کشور قرار داده، میانگین استعمال دخانیات (سیگار، قلیان، مشتقات مختلف تنباکو و...) بین مردان اردنی 18 تا 69 ساله حدود 66.1 درصد است، این در حالی است که 15.9 درصد هم سیگار الکترونیکی استعمال می‌کنند، از این رو میزان مصرف نیکوتین در میان مردان اردنی به مرز 82 درصد می‌رسد.

اما اعتیاد به دخانیات فقط مختص مردان نیست، بلکه به گزارش رویترز، زنان هم حضور پررنگی در این فهرست دارند.

این خبرگزاری جهانی پای صحبت اسیل خالد زن 36 ساله اردنی نشست که در زمان استراحت خود در یک سالن بدنسازی در پایتخت اردن، با روشن کردن سیگار گفت‌وگوی خود را با خبرنگار رویترز آغاز کرد.

او می‌گوید: من سیگار کشیدن را از سن 10 سالگی و به دور از چشم خانواده آغاز کردم.

به گفته اسیل، دخانیات تاثیری در فعالیت او به عنون مربی ورزشی ندارد، بلکه به سیگار به چشم روشی برای تغییر شرایط بد روحی‌اش می‌نگرد و علاوه بر آن، سیگار را مثل رفیق و دوستش در لحظات شادی می‌بیند.

او ماهانه 70 دینار (100 دلار) برای خرید سیگار کنار می‌گذارد (هر پاکت سیگار در اردن بین یک و نیم تا دو و نیم دینار است).

مسئولان وزارت بهداشت اردن هم اعلام کردند، 26 مرکز برای کمک به ترک سیگار تاسیس کرده‌اند اما طی سال گذشته فقط 11 هزار نفر به آنجا مراجعه کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها