کد خبر: 611076
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۲۱:۳۰:۳۸
| |

پنج میلیون رای اولی در انتخابات ترکیه؛ آیا معادله را تغییر می دهند؟

نزدیک به پنج میلیون جوان ترکیه ای برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که قرار است چهاردهم ماه مه برگزار شود، شرکت می کنند و قریب به ۷.۵ درصد از کل تعداد رای دهندگان را که تعدادشان به ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر می رسد، تشکیل می دهند.

پنج میلیون رای اولی در انتخابات ترکیه؛ آیا معادله را تغییر می دهند؟
کد خبر: 611076
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۲۱:۳۰:۳۸

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، اکثر این رای اولی ها پس از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه در سال ۲۰۰۲ میلادی متولد شده اند.

براساس آمار کمیته عالی انتخابات ترکیه، چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر می توانند برای اولین بار در انتخابات آتی شرکت کنند و در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، ۴۷ هزر و ۵۲۳ رای دهنده دیگر به آن اضافه می شوند زیرا به سن هجده سالگی می رسند و به این ترتیب رقم نسل جوان که برای اولین بار رای می دهند، به پنج میلیون رای دهنده می رسند.

نسل «زد» یا نسل تکنوفست

به نسل جوان در ترکیه «نسل زد» گفته می شود و کارشناسان بر این باورند که این نسل به طور کامل بر پایه فناوری و توسعه در دنیای ارتباطات، اینترنت و تلفن های هوشمند متولد شده اند به همین دلیل با نسل های قبلی تفاوت دارند. مخالفان بر این باورند که این قشر، از دولت کنونی خشمگین هستند و نیازها و رفاهیاتی دارند که دولت از برآورده کردن آنها عاجز است. با این حال دولت بر این باور است که آنها نسلی هستند که از پیشرفت ترکیه در زمینه های مختلف آگاه و واقف هستند که مهمترین آنها صنایع دفاعی و فضایی است.

نسل جدید رای دهندگان و جوانان در ترکیه بخش مهمی را در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری و پارلمانی به خود اختصاص داده اند و در تبلیغات انتخاباتی فضاهایی برای انها در نظر گرفته شده است. رجب طیب اردوغان و مهمترین رقیب او یعنی کمال قلیچدار اوغلو مدتهاست به روش های مختلف برای دلجویی از جوانان و جلب نظر آنها تلاش می کنند این در حالی است که اردوغان نامگذاری آنها به نسل زد را رد می کند و به آنها نسل تکنوفست می گوید. تکنوفست جشواره فضا و هوانوردی است که ترکیه از سالها پیش برگزار می کند و هدف از آن ظرفیت های بالقوه جوانان و هوش انهاست.

جنجال نسل جوان و رای دهندگان جدید در ترکیه از آنجا ناشی می شود که اکثرشان هم زمان با به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ۲۱ سال پیش متولد شده اند که به ثبات سیاسی کشور منجر شد؛ این نسل شاهد بحران های سیاسی و دولت های ائتلافی نبوده است و همین موضوع باعث می شود که نیاز به تغییر را احساس کنند.

آغاز توجه به نسل جوان از جانب مخالفان بود که هم زمان با شیوع ویروس کرونا و دلخوری جوانان از اقدامات اتخاذ شده و اجبار آنها با تحصیل از راه دور و تاثیرات اقتصادی بعدی آن، وارد عمل شدند و قول دادند که به خواسته های آنها گوش دهند و در راستای بهبود اوضاع آنها تلاش کنند و به دغدغه هایشان در زمینه های آزادی و عدالت و دموکراسی و رفاه اقتصادی گوش دهند.

قلیچدار اوغلو(نامزد مخالفان ترکیه از حزب خلق جمهوری) برای خطاب قرار دادن جوانان به شبکه های اجتماعی متوسل شده و از دو سال پیش تاکنون آنها را از طریق انتشار ویدیوهایی در این شبکه ها خطاب قرار می دهد و از دغدغه های آنها و مردم سخن می گوید. اوغلو کلیپ هایی از خانه محقر خود منتشر کرد که برخلاف ویدئوهایی اردوغان که در کاخ ریاست جمهوری منتشر می شد، مورد توجه شدید جوانان قرار گرفت. هرچند اخیرا استقبال از این ویدیوها کمتر شده اما نامزد مخالفان همچنان از این طریق به خطابب قرار دادن جوانان و دیگر اقشار جامعه ادامه می دهد.

قلیچدار اوغلو همچنین پس از اعلام کاندیداتوری، حسابی در پلتفرم تیک تاک برای جوانان ترکیه ایجاد کرده و در آن کلیپی منتشر کرده و گفته است که وسایل فیلم برداری خریده تا کلیپ های همراهی با جوانان را در آن منتشر کند و به وعده هایشان جامه عمل بپوشاند.

در مقابل، اردوغان بیش از یک سال است که دیدارهایی را با دانشجویان دانشگاهها برگزار می کند و به سوالات آنها پاسخ می دهد. او حتی با آنها هم صدا آواز سر می دهد و با ایجاد دفاتر ملی و ارائه خدمات اینترنت و غذا و نوشیدنی، به آنها توجه نشان می دهد.

اردوغان در برنامه انتخاباتی خود به جوانان قول داد که مالیات اولین گوشی هوشمند و رایانه را برای جوانانی که آن را خریداری می کند، حذف کند و به آنها قولبسته های انترنتی رایگان و وام های ازدواج داده است و کلیچدار اوغلو هم از طریق ائتلاف خلق مخالف، وعده های مشابهی داده است.

ابراهیم آباک روزنامه نگار ترک درباره اهمیت رای جوانان و رای اولی ها در انتخابات ترکیه به العربی الجدید می گوید: در انتخابات کنونی نسلی شرکت خواهند کرد که چیزی درباره گذشته و اختلافات بین روسای جمهور و نخست وزیرها و مشکلات وزارتخانه ها نمی دانند. زیرا حزب عدالت و توسعه نسبت به توسعه زیرساخت ها تلاش کرده و بسیاری از مشکلات را مرتفع نموده است.

وی با اشاره به اینکه نسل جدید این تغییرات را ندیده و دلایلش را نمی داند، می افزاید: جوانان در ترکیه اکنون به دو دسته تقسیم می شوند: گروه اول در سال های اخیر پیشرفت ترکیه را درک کرده اند و قطعا اینها به حزب عدالت و توسعه رای خواهند داد اما گروه دیگر، از مشکلات قبلی آگاه نیستند و احتمالا اینها تحت تاثیر ایدئولوژی های مشخصی قرار می گیرند و به مخالفان رای می دهند.

آباک تصریح می کند:براساس این معادله، نیم یا بیش از نیمی از جوانان احتمالا به حزب عدالت و توسعه رای می دهند علی الخصوص اینکه اردوغان وعده هایی را در خصوص وام ازدواج و بورسیه تحصیلی و تامین مسکن و مسائل دیگر مطرح کرده است. لذا اردوغان همچنان از این اعتماد برخوردار است که وعده هایش را اجرایی خواهد کرد چون در گذشته نیز در این زمینه موفق بوده است. در حالی که قلیچدار اوغلو توسط این نسل آزمایش نشده است و آنها عملکرد او را ندیده اند. دو دستگی در ترکیه در نهایت روی نسل جوان هم تاثیر خواهد گذاشت و نظر دادن درباره تمایل آنها در این خصوص دشوار است با این اوصاف قطعا آنها آرای تاثیرگذاری در نتایج خواهند داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها