کد خبر: 610541
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۰۸:۲۰:۱۹
| |

فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلتیک تحلیل کرد:

شانس پیروزی اردوغان چقدر است؟

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه به تشریح شرایط موجود در جامعه ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پرداخت.

شانس پیروزی اردوغان چقدر است؟
کد خبر: 610541
|
۱۴۰۲/۰۲/۱۲ ۰۸:۲۰:۱۹

عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلتیک در تحلیلی درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ترکیه و شرایط موجود در این کشور گفت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه با توجه به شرایطی که بعد از زلزله اخیر دارد در تلاش است تا بتواند با ارائه یکسری پروژه ها و امکانات و تحولاتی که در ترکیه از نظر علمی، فناوری و... رخ داده در زمان انتخابات خود را بیشتر عرضه کند لذا برنامه ریزی های خوبی انجام داده اند تا تعداد زیادی پروژه ملی به بهره برداری برسد که نشان دهند ترکیه در حال پیشرفت است.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی فرجی راد را در ادامه می خوانید:

  • از طرف دیگر فاصله اردوغان با رقیب جدی اش به حدی نیست که بگوییم رقیب او حتما برنده می شود زیرا دولت وقتی قدرت را در دست دارد حتما تبلیغات بیشتری انجام می دهد.
  • در صورتی که انتخابات به دور دوم برود، دور دوم حساس تر خواهد بود زیرا رقبا باید با هم به صورت جدی بجنگند، فکر می کنم اردوغان با توجه به این که ۹۰ درصد رسانه ها را در اختیار دارد حتما می تواند کارساز باشد. لذا هنوز هم شانش اردوغان را کمتر از ۵۰ درصد نمی بینم.
  • یکی از نگرانی هایی که مردم ترکیه دارند این است که بعد از اردوغان اگر رقیبش پیروز شود چه اتفاقی می افتد؟ گرچه ۹۰ درصد رسانه ها در اختیار حزب عدالت و توسعه است و بسیاری از تولیدات می تواند کشور با ثباتی را ایجاد کند باید درنظر داشت قشر خاکستری مردم در ترکیه که تعدادشان میلیونی است در دور دوم تصمیم می گیرند و آن ها تعیین کننده هستند. تصورم این است در دور دوم اردوغان رای بیشتری می آورد.
  • بخشی از جامعه ترکیه علاقه‌مند هستند تا به سمت اروپا گرایش داشته باشند، بخش مذهبی جامعه نیز سیاست های اردوغان را می‌پسندند که تمرکز بر منطقه، قفقاز، دنیای عرب و... باشد، البته آن هایی که تمایل دارند به سمت اروپا بروند خودشان مطمئن نیستند رقیب اردوغان حتما بتواند این کار را انجام دهد. ممکن است این شعارها بتواند برای رقیب اردوغان رای جمع کند اما نمی تواند خیلی اثرگذار باشد.
  • آن اندازه که روس ها در انتخابات ترکیه اثرگذار هستند، ترکیه هم می داند رفتن به سمت اتحادیه اروپا به معنی عضویت در آن نیست موانع بزرگی در اتحادیه اروپا وجود دارد بسیاری از کشورها موافق نیستند.
  • کشورهای منطقه خیلی موضع گیری نکردند چه کشورهای عربی یا ایران، البته آذربایجان خیلی در تلاش است و علاقه دارد تا به دلیل حمایت هایی که داشته اردوغان رئیس جمهور شود.
  • از طرف دیگر اروپا و آمریکا تمایل شان بیشتر به سمت رقیب اردوغان است زیرا در مساله جنگ روسیه و اوکراین از ترکیه ناراضی هستند زیرا تبادل ۶۰ میلیارد دلاری بین ترکیه و روسیه برای غرب و ناتو بسیار سنگین است معتقدند هر چه فضا را برای روسیه می بندند، ترکیه فضا را باز می کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها