کد خبر: 609699
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۷ ۱۲:۲۶:۴۶
| |

درگیری‌های سودان همچنان ادامه دارد؛ 512 کشته در 12 روز

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد تعداد تلفات درگیری ارتش و نیروهای واکنش سریع در سودان به 512 کشته و 4 هزار و 193 زخمی رسیده است.

درگیری‌های سودان همچنان ادامه دارد؛ 512 کشته در 12 روز
کد خبر: 609699
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۷ ۱۲:۲۶:۴۶

وزارت بهداشت سودان اعلام کرد که با رهبران دو طرف درگیری، تماس گرفته و خواستار دور شدن آنان از مراکز بهداشتی، برای تسهیل تردد پزشکان و تیم های آمبولانس شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز از الجزیره، اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد از آغاز درگیری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع، نیروهای نظامی به 6 آمبولانس حمله کرده و از انتقال بیماران و رساندن کمک به آنها جلوگیری کرده اند.

این اتحادیه با بیان اینکه درگیری ها که برای دوازدهمین روز متوالی ادامه دارد، تلفات بیشتری را به همراه داشته، خاطرنشان کرد: نتیجه یازدهمین روز درگیری ها، 4 کشته و 91 زخمی است که حال برخی از آنها وخیم است.

اتحادیه پزشکان سودان تأکید کرد که کشته ها و زخمی های زیادی وجود دارد که در این اعداد گنجانده نشده و به دلیل سختی تردد و وضعیت امنیتی کشور به بیمارستان ها نرسیده اند.

نگرانی سازمان ملل

در همین رابطه، تدروس ادهانوم، مدیر سازمان جهانی بهداشت، به دلیل شیوع بیماری ها و نبود خدمات لازم با توجه به درگیری های شدید، انتظار تلفات بیشتری را در سودان دارد.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: علاوه بر تلفات و جراحات ناشی از خود درگیری، سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد که مرگ و میرهای بیشتری به دلیل شیوع بیماری، کمبود آب و غذا و اختلال در خدمات بهداشتی ضروری از جمله واکسیناسیون صورت گیرد.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: 60 درصد از مراکز بهداشتی در خارطوم (پایتخت سودان) تعطیل هستند و تنها 16 درصد از این مراکز بهداشتی به سودانی ها خدمات ارائه می دهند.

وی افزود: برآورد سازمان جهانی بهداشت می گوید که یک چهارم کشته شدگان از طریق کنترل کشتار نجات پیدا می کردند، اما امدادگران، تیم‌های پرستاری و پزشکان قادر به دسترسی به غیرنظامیان مجروح نیستند.

سازمان جهانی بهداشت در حال انجام یک ارزیابی برای تعیین این است که آیا کنترل نیروهای نظامی بر یک آزمایشگاه در خارطوم با توجه به اینکه مکانی است که عوامل بیماری زا در آن فراوان است، خطری برای سلامت عمومی به همراه دارد یا خیر.

مایک رایان، مدیر برنامه فوریت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت گفت: وقتی کارکنان آزمایشگاه مجبور به ترک آن می شوند و افراد آموزش ندیده وارد آن آزمایشگاه می شوند، همیشه خطراتی وجود دارد، اما این خطر در درجه اول برای آن افراد است که خود را در معرض خطر عوامل بیماری زا قرار دهند.

وی افزود که نبود آب سالم و واکسن، همراه با سایر مشکلات بهداشتی، خطر اصلی برای سودانی ها است.

همزمان عراق از اعزام دو هواپیما به سودان برای انتقال شهروندان خود خبر داد.

کانادا نیز اعلام کرد که برای انتقال امن شهروندان خود 100 سرباز به سودان اعزام می کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها