کد خبر: 609308
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۱:۲۰:۳۴
| |

روزنامه واشنگتن پست:

آمریکا برای ترور فرماندهان «واگنر» برنامه دارد

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، مقام‌های آمریکایی ترور فرماندهان وابسته به شرکت نظامی خصوصی واگنر روسیه را با هدف مهار نفوذ فزاینده این شرکت در آفریقا در نظر دارند.

آمریکا برای ترور فرماندهان «واگنر» برنامه دارد
کد خبر: 609308
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۱:۲۰:۳۴

روزنامه واشنگتن پست نوشت، در چند سند از مجموعه اسناد اطلاعاتی محرمانه‌ای که اخیرا از سوی یک عضو گارد ملی آمریکا در اینترنت افشا شدند، مقام‌های آمریکایی چند سناریو مربوط به "برنامه‌های هماهنگ اختلال آفرینی آمریکا و متحدانش" علیه گروه واگنر از جمله گزینه‌های "جنبشی" را مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، همچنین به ادعای این اسناد، یکی از گزینه‌هایی که آمریکا در نظر گرفت، دادن اطلاعاتی به اوکراین به منظور کمک به آن برای کشتن فرماندهان شرکت نظامی خصوصی واگنر در آفریقا بوده است.

به نوشته واشنگتن پست، این اسناد، شواهد چندانی در این خصوص که سازمان سیا، پنتاگون و دیگر سازمان‌های آمریکایی در شش سال گذشته ضربه‌ای بزرگ به گروه واگنر وارد کرده باشند، ارائه نکردند.

این اسناد تنها به یک مورد "حمله موفق منتسب نشده به هیچ طرفی در لیبی" که "باعث نابودی یک هواپیمای لجستیک گروه واگنر شد" اشاره کردند اما این روزنامه هیچ جزئیات دیگری ارائه نکرد.

کشورهای غربی از مدتها پیش گروه واگنر را متهم به تلاش شرورانه برای گسترش نفوذ خود در آفریقا متهم کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، مدیر این شرکت نظامی خصوصی، خدمات کارمندان این شرکت را با هدف پیشبرد آرمانهای ضد استعماری کشورهای آفریقایی توصیف کرده است.

انس القماطی، مفسر مستقر در لیبی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد، گروه واگنر "احتمالاً بی‌ثبات‌کننده‌ترین بازیگر" که در حال حاضر در این کشور آفریقایی فعالیت می‌کند، است. لیبی پیش از درگیر شدن در قیامی با حمایت ناتو علیه معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور، که مرگی بی رحمانه را در سال 2011 برای او رقم زد، یکی از موفق ترین کشورهای قاره ‌آفریقا محسوب می‌شد.

بعد از این قیام، لیبی گرفتار درگیری‌های داخلی بین گروه های مختلف شده است.

واشنگتن پست در بخشی دیگری از مطلبش با استناد به اسناد اطلاعاتی محرمانه فاش شده، نوشت که سرویس اطلاعاتی ارتش اوکراین (جی.یو.آر) و کریل بودانف، رئیس این سرویس حمله به نیروهای واگنر در کشور مالی را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

واشنگت پست، بودانوف را "یک ژنرال 37 ساله جاه طلب و ستاره‌ای در حال ظهور در ارتش اوکراین" که مورد تحسین مقامهای آمریکایی و اروپایی در محافل خصوصی قرار گرفته اما "جسارتش باعث نگرانی آنها شده" توصیف کرد.

روسیه سرویس اطلاعاتی ارتش اوکراین را به طراحی حمله با انفجار بمب روی پل کریمه در اکتبر گذشته متهم کرده است.

مسکو همچنین سرویس‌های ویژه اوکراینی را متهم به دست داشتن در ترور، داریا دوگینا، روزنامه‌نگار روس در اوت 2022 و ولادلن تاتارسکی، یک وبلاگ نویس حوزه نظامی در اوایل ماه جاری میلادی کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها