کد خبر: 608962
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۷:۴۵:۲۱
| |

اسرائیل برای یک جنگ پیشگیرانه آماده می‌شود؟

هرگونه اقدام پیشگیرانه اسرائیل در شرایط کنونی بسیار دشوار است.

اسرائیل برای یک جنگ پیشگیرانه آماده می‌شود؟
کد خبر: 608962
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۳ ۱۷:۴۵:۲۱

رنده حیدر،  تحلیلگر لبنانی در العربی الجدید نوشته است: اخیرا سخنان محافل اسرائیل درباره نیاز به آمادگی برای انجام یک حمله نظامی محدود یا یک جنگ پیشگیرانه علیه دشمنانش به دلیل تحولات خطرناک اخیر زیاد شده است.

به گزارش  شفقنا، رنده افزود: چنین رویکردی در اسرائیل در سایه تحولات اخیر بویژه بمباران موشکی از چند جبهه علیه اسرائیل اعم از جنوب لبنان، نوار غزه و جولان سوریه برجسته شده است. آنچه اسرائیل را نگران می کند، اتحاد میادین درگیری علیه آن است و بمباران اخیر، نمونه کوچکی از جنگ چند جانبه ای بود که می تواند در صورت وقوع تشدید اوضاع امنیتی شدید چه در غزه و قدس ویا کرانه باختری رخ دهد.

در ادامه این تحلیل آمده است: خطر اوضاع و پیچیدگی آن تحلیلگران اسرائیلی را به مقایسه اوضاع کنونی و شرایط قبل از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی وادشته است؛ جایی که اسرائیل به دلیل رکود اقتصادی از یک بحران اقتصادی شدید رنج می برد و همین موضوع به موج اعتراضات مردمی و آواره شدن شمار زیادی از سرزمین های اشغالی منجر شد.به این موضوع باید مشکلات مربوط به روابط بین اسرائیل و فرانسه- به عنوان اصلی ترین متحد اسرائیل- را نیز اضافه کرد؛ جایی که ضعف دولت اسرائیل باعث بالا رفتن اعتماد به نفس اردوگاه عربی ضد اسرائیل در آن زمان به رهبری جمال عبدالناصر و به چالش کشیدن اسرائیلی ها شد و اسرائیل را واداشت تا جنگی را در بیش از یک جبهه آغاز کند؛ جنگی که به صورت ریشه ای تعادل نیروها را در منطقه تغییر داد.

 اسرائیلی ها، وضعیت کنونی را نیز شبیه آن سال ها می دانند و به این نتیجه رسیده اند که آمادگی برای یک حمله پیشگیرانه به هدف بازیابی قدرت بازدارندگی اسراییل از طریق ضربه زدن به دشمنانش و جلوگیری از ارتباط میادین مختلف علیه این رژیم ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

از مهمترین اصول جنگ پیشگیرانه، انتقال سریع درگیری به خاک دشمن و دور کردن آن از جبهه داخلی است در حالی که روشن است که از لحظه اول وقوع چنین جنگی، جبهه داخلی اسرائیل و زیرساخت ها و تاسیساتش چه با موشک های دقیق حزب الله و چه پهپادهای تهاجمی ایران که شناسایی شان دشوار است در آن واحد از چند جبهه هدف حمله قرار می گیرد.

نویسنده در پایان گزینه هرگونه اقدام پیشگیرانه اسرائیل در شرایط کنونی را بسیار دشوار دانسته و آورده است: اما  جنجال هایی که در اسرائیل در این زمینه رخ می دهد و سناریوهایی که در آنجا مطرح می شود، در واقع نشان دهنده مهلکه و سردرگمی و نبود استراتژی روشنی است که اسراییل در رویارویی با مخالفان خود در سایه دولت راست گرای افراطی نتانیاهو با آن روبروست . علاوه بر این، خود نتانیاهو در دولت هایی که ریاست آنها را برعهده داشته هیچ گاه تصمیم به آغاز هیچ جنگی را نگرفته است و تنها به عملیات های نظامی محدود علیه فلسطینی ها پای گذاشته است و دشوار است که این روزها به ماجراجویی نظامی جدیدی در بیش از یک جبهه تن دهد در حالی که می داند نتایج آن تضمینی نخواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها