کد خبر: 608471
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۱:۱۵:۰۰
| |

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس ۳ روزه در سودان به مناسبت عید فطر شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی درگیری ها در سودان، در آستانه عید سعید فطر خواستار برقراری آتش بس فوری سه روزه در سودان شد.

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس ۳ روزه در سودان به مناسبت عید فطر شد
کد خبر: 608471
|
۱۴۰۲/۰۱/۳۱ ۲۱:۱۵:۰۰

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که به شدت از عواقب ادامه درگیری ها برای مردم غیرنظامی نگران است.

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل پس از شرکت در نشست مجازی با حضور اتحادیه آفریقا, سازمان بین دولتی توسعه، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دخیل در تلاش ها برای پایان درگیری ها در سودان به خبرنگاران در نیویورک گفت: من خواهان یک آتش بس  حداقل سه روزه  به مناسبت جشن عید فطر  هستم تا غیرنظامیان گرفتار  در مناطق درگیر،  بتوانند فرار کنند و خدمات  پزشکی دریافت کرده و  غذا و سایر لوازم ضروری خود را تهیه کنند. این باید اولین گام برای رهایی از جنگ و هموار کردن راه برای آتش بس دائمی باشد.

گوترش افزود: توقف درگیری ها باید با گفت و گوی جدی همراه باشد که امکان تغییر موفقیت آمیز سیاسی را فراهم کند و با انتصاب یک دولت غیرنظامی آغاز شود. درگیری ها باید فورا متوقف شود. من عمیقاً از  تلفات وحشتناک غیرنظامیان، وضعیت بشردوستانه و چشم انداز تشدید بیشتر درگیری ها نگران هستم.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: در این درگیری ها, صدها نفر کشته و زخمی شده اند. جنگ در مناطق شهری به ویژه برای غیرنظامیان، از جمله کودکان، که بارها مجبور شده‌اند به مدارس پناه ببرند و از بیمارستان‌های زیر گلوله باران تخلیه شوند، خطرناک است. این حملات کاملاً بی شرمانه است. 

این مقام ارشد  سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: عملیات بشردوستانه در سودان عملا غیرممکن  شده است. انبارها، وسایل نقلیه و سایر دارایی های بشردوستانه مورد حمله، غارت و ضبط قرار گرفته اند. هدف قرار دادن فعالان و دارایی های بشردوستانه باید پایان یابد. من به همه طرف‌ها تعهدات آنها  بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله تضمین ایمنی و امنیت فعالان کمک‌های بشردوستانه را یادآوری می‌کنم.

گوترش خاطر نشان کرد: من همچنین به شدت نگران وضعیت کارمندان سازمان ملل هستم که بسیاری از آنها در خانه های خود در مناطق درگیر گرفتار شده اند. ما تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها انجام می دهیم. سازمان ملل متحد در کنار مردم سودان می ایستد و از  خواسته آنها برای آینده ای مسالمت آمیز، امن و بازگشت به دوران تغییر دموکراتیک حمایت می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها