کد خبر: 608080
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۲۱:۳۰:۴۱
| |

«اعتمادآنلاین» به نقل از المانیتور گزارش می‌دهد:

منطقه روی موج صلح؛ پس از ایران و عربستان نوبت به قطر و امارات رسید

پیشرفت روابط بین امارات و قطر در امتداد یک موج منطقه‌ای وسیع‌تر برای آشتی با دیگر رقبای سیاسی دیرینه مانند ایران و سوریه صورت می‌گیرد.

منطقه روی موج صلح؛ پس از ایران و عربستان نوبت به قطر و امارات رسید
کد خبر: 608080
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۲۱:۳۰:۴۱

رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مقامات دولتی هر دو طرف گزارش داد قطر و امارات در حال احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها هستند.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از المانیتور ، این اتفاق بیش از دو سال پس از پایان تحریم قطر از سوی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین رخ می‌دهد. در سال 2017، این کشورها روابط خود را با قطر به اتهام حمایت از تروریسم و ​​ادعای روابط با ایران قطع کردند. دوحه در همان زمان هم این اتهامات را رد کرد.

یک مقام اماراتی در بیانیه‌ای در پاسخ به رویترز گفت: «در حال حاضر فعال‌سازی روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارت‌ها نیز می‌شود، بین دو کشور در حال انجام است.» یک مقام ناشناس نیز به المانیتور گفت انتظار می‌رود سفارتخانه‌ها با حضور سفیران جدید تا اواسط ژوئن بازگشایی شوند.

دفتر رسانه‌های بین‌المللی قطر در بیانیه‌ای به رویترز تاکید کرد «کار برای بازگشایی سفارت‌های مربوطه در اسرع وقت در حال انجام است»، اما تاریخ آن را تایید نکرد.

روابط دو کشور از زمان امضای بیانیه العلا در سال 2021 در عربستان سعودی که با میانجیگری آمریکا و کویت انجام شد، به تدریج گرم شد. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، اوایل ماه گذشته در دوحه با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات و منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست‌وزیر این کشور، دیدار کرد.

پیش از آن، محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، در دسامبر 2022 در قطر گفت‌وگوهایی با مقام‌های کشور میزبان داشت. رئیس‌جمهور امارات در اولین سفر در نوع خود، اجرای جام جهانی 2022 به میزبانی دوحه را که برای اولین بار در یک کشور عرب برگزار شد، مورد تمجید قرار داد و آن را موفقیت برای همه اعراب دانست.

کریستین کوتس اولریشسن، محقق خاورمیانه در موسسه سیاست عمومی دانشگاه رایس بیکر، در ماه مارس به المانیتور گفت روابط دوجانبه بین دو کشور در حال افزایش است. او در این باره گفته بود: «فاصله جلسات مقام‌های دو کشور به تدریج به هم نزدیک‌تر و در سطوح بالاتری برگزار شد و اکنون کمیت و کیفیت این جلسات دوجانبه به اوج خود رسیده است. فکر می‌کنم این نشان‌ می‌دهد بسیاری از موضوعاتی که در پشت صحنه رویشان کار می‌شد، اکنون به سطحی رسیده است که می‌توان گفت این رابطه کاملاً به مسیر خود بازگشته است.»

المانیتور در ماه مارس گزارش داد امارات متحده عربی تعدادی از وب‌سایت‌های خبری قطر را پس از بیش از هفت سال مسدود کردن دسترسی، رفع انسداد کرد. این سایت‌های خبری شامل الجزیره، الجزیره انگلیسی، نیو عرب و خبرگزاری دولتی قطر و برخی دیگر از سایت‌هایی بودند که از سال 2016 در این کشور محدود شده‌اند. بحرین در تلاش‌های خود برای آشتی با قطر از همین رویه پیروی و هفته گذشته اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با دوحه از سر خواهد گرفت.

پیشرفت روابط بین امارات و قطر در امتداد یک موج منطقه‌ای وسیع‌تر برای آشتی با دیگر رقبای سیاسی دیرینه مانند ایران و سوریه صورت می‌گیرد. اوایل ماه جاری، ایران پس از هشت سال کشمکش سیاسی، رضا عامری را به عنوان اولین سفیر خود در امارات منصوب کرد. این امر پس از آن صورت گرفت که روابط ایران و امارات با نشست‌ها و توافق‌های امنیت ملی در سطح عالی در سال 2020 به سمت عادی شدن حرکت کرد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، عربستان سعودی و ایران در ماه مارس روابط خود را از سر گرفتند و این کشور اخیراً از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی دعوت کرد تا به این کشور سفر کند. هفته گذشته سفارت ایران در عربستان سعودی برای اولین بار در هفت سال گذشته افتتاح شد.

همزمان تعدادی از کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی و مصر، برای پایان دادن به بیش از یک دهه انزوای سوریه دست به اقداماتی زده‌اند و بحث‌هایی در مورد پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب در حال انجام است. رویترز گزارش داد در رابطه با یمن، عربستان سعودی و رهبران جنبش حوثی این هفته دور مذاکرات صلح را برگزار کردند و اشاره کرد که صدها زندانی مبادله شدند و انتظار می‌رود مذاکرات صلح بیشتر به زودی انجام شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها