سفیر کره جنوبی در سازمان ملل:

شورای امنیت تحریکات هسته‌ای کره‌شمالی را مهار کند

سفیر ارشد کره جنوبی در سازمان ملل از اعضای دائم شورای امنیت این سازمان خواست تا «مسؤولیت ویژه‌ای» برای «مهار تحریکات هسته‌ای کره شمالی» از خود نشان دهند.

شورای امنیت تحریکات هسته‌ای کره‌شمالی را مهار کند
کد خبر: 607960
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۱۱:۱۸:۰۶

هوآنگ جون-کوک، سفیر کره جنوبی در سازمان ملل طی سخنرانی در جلسه‌ شورای امنیت این سازمان بیان کرد: پیونگ‌یانگ اولین و تنها موردی است که معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را زیرپا می‌گذارد و علنا سیستم و تسلیحات هسته‌ای خود را توسعه می‌بخشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وی افزود: پاسخ شورای امنیت سازمان ملل به تحریکات هسته‌ای کره شمالی یک نوع سنگ محکی برای اعتبار و توانمندی این شورا و نقشش در حمایت از NPT تلقی خواهد شد. در همین راستا، پنج کشور هسته‌ای NPT که همان پنج اعضای دائم شورای امنیت هستند باید "مسؤولیت ویژه‌ای" از خود نشان دهند.

تحت معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه جزو کشورهای هسته‌ای شناخته می‌شوند. کره شمالی هم در سال ۲۰۰۳ از این معاهده خارج شد.

سفیر کره جنوبی در سازمان ملل با اشاره به نام رسمی کره شمالی تحت عنوان "جمهوری دموکراتیک خلق کره" مدعی شد: اکنون که ما با هم گفت‌وگو می‌کنیم، جمهوری دموکراتیک خلق کره در حال خریدن زمان کافی جهت توسعه برنامه‌های غیرقانونی موشکی و هسته‌ای خود است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲، پیونگ‌یانگ بیش از ۸۰ موشک بالستیک پرتاب کرده که تازه‌ترین آن یک موشک بالستیک قاره‌پیمای مجهز به سوخت جامد از مدل "هواسونگ-۱۸" بوده است.

وزارت اتحاد مجدد کره جنوبی نیز امروز (سه‌شنبه) مجددا نسبت به "عملیات غیرقانونی" در یک پارک صنعتی مشترک در کره شمالی که اکنون بسته است، هشدار داد و افزود: حتی اگر زمان زیادی صرف شود، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

درخواست این وزارتخانه درحالی مطرح شده که گزارش‌های مختلف از سرگیری فعالیت حدود ۳۰ کارخانه بدون مجوز در مجتمع صنعتی "کائسونگ" در شهر مرزی هم‌نام این کشور (کره شمالی) خبر می‌دهند.

یکی از مقامات این وزارتخانه به شرط آنکه نامش فاش نشود، بدون ذکر جزئیات به خبرنگاران گفت: این مساله صحت دارد که کارگران بیشتری از کره شمالی در مقایسه با گذشته در این مجتمع فعالیت می‌کنند.

وی در پایان افزود: دولت کره جنوبی تماما اقدامات قانونی را علیه فعالیت‌های کره شمالی بررسی می‌کند و حتی اگر زمان زیادی طول بکشد، دولت کره جنوبی، کره شمالی را به خاطر اقداماتش پاسخگو خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها