کد خبر: 606635
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۳:۱۶:۵۵
| |

افشای همکاری محرمانه مصر با روسیه در جنگ اوکراین

نشریه امریکایی واشنگتن پست بر اساس یک سند اطلاعاتی از دستور رئیس جمهور مصر به تولید 40 هزار موشک برای ارسال محرمانه آنها به روسیه خبر داد.

افشای همکاری محرمانه مصر با روسیه در جنگ اوکراین
کد خبر: 606635
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۳:۱۶:۵۵

نشریه امریکایی «واشنگتن پست» بر اساس یک سند اطلاعاتی از دستور رئیس جمهور مصر به تولید 40 هزار موشک برای ارسال محرمانه آنها به روسیه خبر داد.

به گزارش میدل ایست نیوز ، این سند که مربوط به 17 فوریه 2023 است صورت جلسه گفت‌وگوهای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با مقامات ارشد نظامی در این کشور است که در آن از طرح خود برای تأمین توپ جنگی و مهمات برای روسیه سخن می‌گوید و از مقامات می‌خواهد که این موضوع کاملا محرمانه بماند «تا مشکلی با غرب پیش نیاید».

«احمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در گفت‌وگو با «واشنگتن پست» در واکنش به مندرجات این سند گفت که موضع مصر از آغاز بحران اوکراین عدم دخالت در بحران و پایبندی به حفظ روابط برابر با طرفین نزاع بوده است و افزود که مصر به میثاق سازمان ملل و قوانین بین‌المللی پایبند است.

وی افزود که قاهره از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اقدامات خصومت‌آمیز پایان دهند و مسائل را از طریق مذاکره حل کنند.

یک مقام در دولت امریکا که نخواسته نامش فاش شود نیز به این نشریه گفته که «از اجرای این طرح اطلاع نداریم و بعید است که چنین چیزی رخ دهد».

همزمان «سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که تحقیقات درباره نحوه انتشار اسناد محرمانه در وزارت دادگستری امریکا آغاز شده است.

از سوی دیگر «کریس مورفی»، سناتور دموکرات و عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای امریکا، گفت که «مصر یکی از قدیم‌ترین متحدان ما در خاورمیانه است» و افزود که «اگر واقعا السیسی در حال تولید محرمانه موشک و ارسال آن به روسیه برای استفاده در اوکراین است باید بازنگری جدی در نحوه روابطمان با مصر داشته باشیم».

چنین اقدامی از جانب مصر بی تردید موجب تنش در روابط مستحکم این کشور را امریکا خواهد شد. امریکا در دهه‌های گذشته سالانه بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های امنیتی به مصر ارسال کرده است.

در این سند روشن نیست که چرا روسیه در پی دستیابی به موشک‌های مصری است. این همه در حالی است که مسکو و قاهره اخیرا قراردادهای مهمی امضا کرده‌اند که از جمله آنها قرارداد ساخت کارخانه تولید تجهیزات راه‌آهن و نیز پروژه ساخت نیروهای اتمی مصر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها