کد خبر: 605978
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۱۰:۳۸:۴۸
| |

وزارت دفاع روسیه:

آمریکا به‌صورت محرمانه برنامه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین را از سر گرفته

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آمریکا به صورت «محرمانه» آنچه برنامه مناقشه‌برانگیز «آزمایشگاه‌های زیستی» در اوکراین می‌نامد، از سر گرفته و به روی ساخت تاسیسات محرمانه جدید و آموزش پرسنل متمرکز شده است.

آمریکا به‌صورت محرمانه برنامه آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین را از سر گرفته
کد خبر: 605978
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۹ ۱۰:۳۸:۴۸

ژنرال ایگور کریلوف، فرمانده نیروهای دفاعی هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه در یک نشست مطبوعاتی به ارائه «مجموعه اسناد جدید» درباره برنامه بیولوژیکی با بودجه آمریکا در اوکراین پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، کریلوف به پروتکل مربوط به نشستی به تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ با شرکت نمایندگان آژانس کاهش تهدیدات نظامی آمریکا و چند مقام اوکراینی و همینطور مقام‌های شرکت مهندسی «جیکوبز/سی‌اچ۲ام» اشاره کرد. گزارش شده که تمرکز این نشست روی آغاز دوباره تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین بوده که به دلیل جنگ میان مسکو و کی‌یف «متوقف شده است.»

در پروتکل مذکور که به زبان اوکراینی بوده ضمن اشاره به نام دیوید اسمیت، مقام ارشد شرکت مهندسی «جیکوبز/سی‌اچ۲ام» بیان شد: «حالا این پروژه با تمرکز بر تجدید پشتیبانی‌های قانونی، تجدیدنظر در برنامه آموزشی و همین طور به نتیجه رساندن و آغاز دوباره فعالیت‌های ساخت و ساز، از سر گرفته شده است.»

طبق سندی که مسکو نشان می‌دهد، این برنامه قبلا تحت عنوان «تحقیقات بیولوژیکی مشترک» شناخته می‌شد، اما به «تحقیقات کنترل بیولوژیکی» تغییر نام داده است. همچنین در این سند درباره یک کارزار ادعایی «انتشار اطلاعات دروغ روسیه» در مورد این موضوع اظهار نگرانی شده است.

کریلوف گفت که آمریکا به تلاش برای کنترل آسیب مربوط به افشاگری‌های بالقوه متخصصان اوکراینی در مورد ماهیت واقعی برنامه‌های تحقیقات بیولوژیکی و جلوگیری از این افشاگری‌ها دست زده است.

این فرمانده ارشد روس خاطر نشان کرد: «بسیاری از مظنونان در تلاش برای فرار از مسئولیت مشارکت در پروژه‌های بیولوژیکی نظامی، خاک اوکراین را ترک کردند. دولت آمریکا با هدف جلوگیری از درز احتمالی اطلاعات در مورد فعالیت‌های غیرقانونی پنتاگون، تدابیری اضطراری را برای جستجو و بازگرداندن آنها اتخاذ کرده است.»

به گفته روسیه، سند دیگری نشان می‌دهد که تلاش‌های آمریکا برای «کنترل خسارات» مدت کوتاهی پس از شروع جنگ در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. ارتش روسیه پیش‌نویس یادداشتی را با عنوان «کاهش تهدید اشاعه دانش کارشناسی اوکراین به دشمنان آمریکا» ارائه کرد که توسط لورا دنلینگر، مشاور ارشد مقابله با اشاعه این تهدید در وزارت خارجه آمریکا نوشته شده بود.

در یادداشت مذکور که به تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۲ است، نوشته شده است: «حمله روسیه به اوکراین منجر به خروج کارشناسان فنی بسیار توانمند از تأسیسات اوکراینی مخصوص تولید قطعات موشکی و سلاح‌های متعارف پیشرفته (ACW) و همچنین نیروهای دارای دانش تخصصی شد، در حالی که این نیروها ممکن است از سوی کسان دیگری برای هدف تولید تسلیحات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا هسته‌ای مورد سوءاستفاده قرار گرفته و در آن مسیر بیفتند.»

مسکو از ابتدای جنگ در اوکراین ادعاهایی در مورد وجود شبکه گسترده‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی مخفی با بودجه آمریکا در اوکراین را مطرح کرده و از آن زمان تاکنون بارها مجموعه‌هایی از «اسناد» را در این مورد منتشر کرده است. روسیه در اکتبر گذشته موضوع آزمایشگاه‌های زیستی را به سازمان ملل برد و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شد. با این حال، این پیشنهاد توسط شورای امنیت رد شد چرا که آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها