کد خبر: 605839
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۵:۴۵:۵۷
| |

وعده جدید روسیه به ترکیه درباره ساخت نیروگاه اتمی

وزیر خارجه ترکیه در دیدار با همتای روس گفت نیروگاه آکویو در 26 آوریل 2023 راه اندازی خواهد شد.

وعده جدید روسیه به ترکیه درباره ساخت نیروگاه اتمی
کد خبر: 605839
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ۱۵:۴۵:۵۷

کنفرانس مطبوعاتی «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در آنکارا برگزار شد.

به گزارش «روسیا الیوم» چاووش اوغلو در این کنفرانس گفت: سازمان ملل به تلاش های خود برای غلبه بر تمامی موانع ادامه می دهد و ما این موضوعات را با همتای روسی خود بررسی کرده و در مورد لزوم اتخاذ اقدامات در موضوع سوریه گفت ‌وگو کردیم.

چاووش اوغلو گفت که ما به تلاش های خود برای حل بحران اوکراین میان دو طرف ادامه می دهیم.

وی افزود: اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) در تماس دائمی با پوتین، رئیس جمهور روسیه و زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است.

چاووش اوغلو درباره مذاکراتش با لاوروف گفت که ما در مورد دستور کار تجاری و اقتصادی و در مورد مسائل انرژی و گاز، به ویژه نیروگاه آکویو گفت و گو کردیم.

وزیر خارجه ترکیه افزود: نیروگاه آکویو در 26 آوریل 2023 راه اندازی خواهد شد.

چاووش اوغلو همچنین اشاره کرد که ترکیه سالانه پذیرای 5 میلیون گردشگر روسی است.

در ادامه این کنفرانس، لاوروف گفت: روسیه یکی از اولین کشورهایی بود که در فاجعه زلزله ویرانگر به ترکیه کمک کرد. ما قصد داشتیم این دیدار را در اوایل ماه مارس انجام دهیم، اما به دلیل پیامدهای زلزله، برنامه تغییر کرد.ما در حال تلاش برای ارائه هر گونه کمک به طرف ترکیه ای هستیم. ما به ترکیه در زمینه ساخت و بازسازی زیرساخت ها در مناطق زلزله زده کمک کردیم. گفت وگوهای فشرده رؤسای جمهور روسیه و ترکیه باعث افزایش ارتباطات دو کشور می‌شود؛ رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته 4 بار با یکدیگر دیدار کردند.روسیه نیروگاه آکویو امنیت انرژی ترکیه را تقویت خواهد کرد. سوخت هسته ای نیروگاه  آکویو در این ماه عرضه می شود و نیروگاه در 26 آوریل 2023 افتتاح خواهد شد. وضعیت ژئوپلیتیکی ناپایدار است، بنابراین تصمیم گرفته شد یک مرکز توزیع انرژی در ترکیه ایجاد شود. همانطور که می دانید سال گذشته ارتباط در سطح وزرای دفاع صورت گرفت و سپس ارتباط چهارجانبه ای میان معاونان وزرای خارجه برقرار شد. ما همچنین در مورد مسئله فلسطین، که روند صلح در آن به دلیل اقدامات یکجانبه منجر به رویارویی های خطرناکی شده، گفت و گو کردیم. ما خواهان بازگشت به قطعنامه های سازمان ملل و مسیر گفت و گو میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها بر اساس راه حل «دو کشوری» هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها