کد خبر: 605656
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۰:۰۱:۵۵
| |

جزئیات بیانیه مشترک وزرای امور خارجه ایران و عربستان:

سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود/ تاکید بر رفع تمامی موانع گسترش همکاری‌های دوجانبه

دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه­‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌ها در جده و مشهد صورت دهند.

سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود/ تاکید بر رفع تمامی موانع گسترش همکاری‌های دوجانبه
کد خبر: 605656
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۰:۰۱:۵۵

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی ساعاتی پیش برای نخستین بار در قریب به 8 سال گذشته در پکن، پایتخت چین با یکدیگر دیدار دوجانبه رسمی داشتند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در دیدار میان دو وزیر خارجه دو طرف درباره جزئیات از سرگیری رابطه دوجانبه رایزنی های فشرده سیاسی داشتند که به صدور یک بیانیه مشترک منتهی شده است. متن این بیانیه به نقل از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

  • در سایه مفاد بیانیه سه جانبه مشترک جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، و جمهوری خلق چین مورخ 19 اسفند  1401 (10 مارس 2023 میلادی) در رابطه با از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و همچنین در چارچوب هماهنگی میان دو کشور در رابطه با اقدامات لازم جهت از سرگیری فعالیت دیپلماتیک و کنسولی بین دو کشور، گفت­وگوهایی در تاریخ 17 فروردین 1402 برابر با  15 رمضان 1444 هجری قمری مصادف با 6 آپریل 2023 میلادی در شهر پکن میان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و امیر فیصل بن فرحان ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.
  • دو طرف طی این گفت­وگوها بر اهمیت پیگیری اجرای توافق پکن و فعال سازی آن به نحوی که اعتماد متقابل و زمینه های همکاری را گسترش داده و به ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی منطقه کمک کند، تأکید کردند.
  • دو طرف بر اهمیت گفت­ و گو پیرامون راه ­های گسترش روابط دو جانبه و فعال سازی موافقتنامه همکاری های امنیتی بین دو کشور که در تاریخ 28 فروردین 1380 ( 1422.1.22 مصادف با 2001.4.17) و موافقتنامه عمومی همکاری در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، فناوری، علوم، فرهنگ، ورزش و جوانان که در تاریخ 6 خرداد 1377 ( 1419.2.2 مصادف با 1998.5.27) به امضا رسیده ، تاکید کردند.
  • دو طرف توافق کردند نمایندگی های دو کشور طی زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارت­خانه­ های دو کشور در ریاض و تهران و  سرکنسولگری ­های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند. دو طرف توافق کردند هماهنگی های لازم را میان هیئت های فنی  برای بررسی راه های گسترش همکاری میان دو کشور از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیئت های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره،  ادامه دهند.
  • دو طرف با عنایت به برخورداری از منابع طبیعی و توانمندی های اقتصادی و فرصت های فراوان که برای تحقق منافع مشترک دو ملت برادر وجود دارند، دیدارهای مشورتی و گفتگو را پیرامون راه های همکاری برای تحقق هرچه بیشتر چشم اندازهای مثبت در روابط افزایش می دهند .
  • دو طرف بر آمادگی خود در راستای از بین بردن همه موانعی که پیش روی گسترش همکاری بین دو کشور است تاکید کردند.
  • دو طرف توافق کردند همکاری خود را در هر زمینه ای که می تواند امنیت و ثبات منطقه را تامین و منافع ملت ها و کشورهای آن را محقق کند، گسترش دهند.

در پایان نشست دو طرف کمال تشکر و قدردانی را از طرف چینی به خاطر میزبانی این نشست ابراز داشتند. همچنین دو طرف از کشور سوئیس به خاطر تلاش های بعمل آمده برای حفاظت منافع عربستان و ایران تشکر نمودند.

امیر فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دعوت از حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را برای سفر به عربستان سعودی و برگزاری نشست دو جانبه در ریاض تجدید کرد.

حسین امیر عبداللهیان از این دعوت استقبال و از امیر فیصل بن فرحان آل سعود برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست دو جانبه در تهران دعوت به عمل آورد و وزیر امور خارجه عربستان سعودی از این دعوت استقبال کرد.

 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آقای  فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها