کد خبر: 605572
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ۱۶:۰۵:۳۱
| |

بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق آمریکا:

تسلیم سلاح هسته‌ای اوکراین اشتباه بود

بیل کلینتون درباره واداشتن اوکراین به تسلیم سلاح‌های هسته‌ای در مذاکرات ۱۹۹۴ ابراز گفت: اگر این اتفاق نمی‌افتاد، روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد.

تسلیم سلاح هسته‌ای اوکراین اشتباه بود
کد خبر: 605572
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ۱۶:۰۵:۳۱

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت که خود را در تمامیت ارضی «ضعیف» اوکراین سهیم می‌داند. به باور او، اگر اوکراین هنوز سلاح هسته‌ای داشت، «روسیه در ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲ به آن حمله نمی‌کرد.»

به گزارش ایسنا، کلینتون گفت: «من شخصا خود را سهیم می‌دانم، چون این من بودم که اوکراین را به تسلیم سلاح‌های هسته‌ای وادار کردم. اوکراین حالا باور دارد که اگر هنوز سلاح‌هایش را داشت، هدف حمله روسیه قرار نمی‌گرفت.»

آمریکا در ۱۹۹۴ باعث عقد تفاهمنامه بوداپست میان بوریس یلتسین و لئونید کراوچوک، روسای جمهوری سابق روسیه و اوکراین شد. این قرارداد با هدف خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای اوکراین صورت گرفت که پس از فروپاشی شوروی هنوز در خاک این کشور مستقر بودند.

کلینتون گفت: «می‌دانستم که پوتین از توافقی که یلتسین انعقاد کرده بود تا هرگز روسیه در امور سرزمینی اوکراین مداخله نکند، حمایت نمی‌کرد. او فقط توافق کرد تا اوکراین سلاح‌های هسته‌ای خود را رها کند. کی‌یف نگران بود چون باور داشت که تنها مانع در برابر حمله روسیه، همین سلاح‌ها هستند.»

به گزارش وال استریت ژورنال، در ۱۹۹۴ بعد از امضای توافق، کراوچوک گفته بود: «اگر فردا روزی روسیه به کریمه حمله کند، هیچکس متعجب نخواهد شد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها