کد خبر: 604487
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۰:۰۳:۲۴
| |

بازدید گروسی از نیروگاه اتمی زاپوریژیا:

هشدار درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای در میانه جنگ روسیه و اوکراین

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی بازدید از نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین در مورد بروز فاجعه در صورت حمله به این نیروگاه هشدار داد.

هشدار درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای در میانه جنگ روسیه و اوکراین
کد خبر: 604487
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۱۰:۰۳:۲۴

گروسی در پی بازدید از این نیروگاه تحت کنترل روس‌ها گفته است: «روشن است که وضعیت این نیروگاه نه تنها تغییر نکرده بلکه برعکس، فعالیت‌های نظامی اطراف این منطقه افزایش هم یافته است.»

به گزارش ایسنا، گروسی پیش‌تر در ماه سپتامبر از این نیروگاه بازدید کرده بود.

رافائل گروسی در تلاش است تا بین اوکراین و روسیه بر سر این نیروگاه توافقی صورت گیرد. او گفت: «من تلاش می‌کنم، بستر اقدامات واقع‌بینانه را فراهم آورده و آن‌ها را پیشنهاد دهم تا مورد تأیید همه طرف‌ها قرار گیرد.» 

به باور او، نه تنها باید امنیت این نیروگاه را حفظ کرد بلکه باید حافظ مناطق اطراف آن نیز بود. گروسی گفت: «باید از یک فاجعه جلوگیری کرد و برای رسیدن به این مقصد دو طرف باید بر سر اصول و وظایف معین، از جمله عدم حمله به این نیروگاه به توافق برسند.»

در حال حاضر گفت‌وگوهایی در مورد تدابیر امنیتی جهت جلوگیری از یک سانحه با تأثیرات رادیواکتیوی در جریان است. گروسی در این زمینه گفته است: «من خوش‌بینم. از این منظر که معتقدم، این موضوع [رسیدن به چنین هدفی] امکان‌پذیر است.»

در همین حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز چهارشنبه گفت، روسیه از تلاش‌های رافائل گروسی برای تضمین ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت می‌کند.

وی در توییتر نوشت: «روسیه از تلاش‌های آقای گروسی که در راستای حفاظت از ایمنی هسته‌ای و فیزیکی در زاپوریژیاست، استقبال و از آن حمایت می‌کند. این نیروگاه باید از هرگونه حمله محافظت شود.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها