تلاش نمایندگان پارلمان فرانسه برای برکناری دولت ماکرون

گروهی از نمایندگان پارلمان فرانسه با پیشنهاد دادن طرح‌هایی برای رأی عدم اعتماد به دولت امانوئل ماکرون در تلاش هستند دولت او را از کار برکنار کنند.

تلاش نمایندگان پارلمان فرانسه برای برکناری دولت ماکرون
کد خبر: 603190
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۹ ۱۱:۵۵:۵۳

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بعد از تصمیمی که برای دور زدن پارلمان و پیشبرد طرح جنجالی اصلاحات بازنشستگی گرفت روز دوشنبه بایستی منتظر رأی‌های عدم اعتماد باشد.

به گزارش تسنیم، منابع رسانه‌ای بین‌المللی و تحلیلگران گفته‌اند که دولت امانوئل ماکرون احتمالاً از این رأی‌های عدم اعتماد جان به در خواهد برد، اگرچه نشانه‌ای از کاهش خشم عمومی نسبت به طرح جنجالی او برای اصلاحات بازنشستگی مشاهده نمی‌شود.

خشم عمومی از دولت ماکرون بعد از تصمیم او برای استفاده از اختیارات جنجالی‌اش در قانون اساسی برای افزایش سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال برای اکثر کارگران اوج گرفت.

روز جمعه قانونگذاران پارلمان فرانسه دو طرح را برای رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر فرانسه کلید زدند: یکی از این طرح‌های از سوی گروهی از نمایندگان احزاب کوچک پیشنهاد شد و طرح دیگر را حزب راست‌گرای افراطی «اجتماع ملی» پیشنهاد کرد.

موفقیت‌آمیز بودن این اقدامات مستلزم حمایت 287 نفر از اعضای پارلمان فرانسه از آنها است. چنانچه این اتفاق رخ دهد «الیزابث بورن»، نخست‌وزیر فرانسه بایستی استعفا دهد و طرح اصلاحات بازنشستگی رد خواهد شد. در این صورت، دو گزینه پیش روی ماکرون خواهد بود: او بایستی یا نخست‌وزیری دیگری پیشنهاد بدهد و یا اینکه پارلمان را منحل کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از تحلیلگران موفقیت این گروه از نمایندگان پارلمان فرانسه برای عزل دولت ماکرون را بعید دانسته، زیرا طرح اصلاحات بازنشستگی از حمایت «حزب جمهوری‌خواه» برخوردار است و این موجب می‌شود دیگر احزاب مخالف با دشواری‌های احتمالاً لاینحل برای جذب حمایت 287 قانونگذار روبرو باشند. 

«برونو لی‌مایر»، وزیر دارایی فرانسه احتمال موفقیت تلاش‌ها برای برکناری دولت را ضعیف ندانسته است. او گفت: «اکثریت [نمایندگان پارلمان] برای برکناری دولت همراه نخواهند شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها