اعتراض گروه هفت به «انفعال» شورای امنیت در مقابل کره‌شمالی

​وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت امروز (یکشنبه) تاکید کردند، «انفعال» شورای امنیت سازمان ملل در خصوص آزمایش‌های موشکی کره شمالی «تاسف‌آور» است.

اعتراض گروه هفت به «انفعال» شورای امنیت در مقابل کره‌شمالی
کد خبر: 603091
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۴:۵۸:۱۶

وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت در بیانیه‌ای به «مانع‌تراشی» برخی اعضای شورای امنیت اشاره کردند. اگرچه آنها به نام هیچ کشوری اشاره نکردند اما چین و روسیه به تازگی جلوی انجام اقدامات بیشتر در واکنش به کره شمالی را گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این گروه، پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره شمالی در تاریخ ۱۶ مارس را به عنوان "متزلزل‌کننده صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی" محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: ما وزرای امور خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا قویا پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیمای دیگر توسط کره شمالی در ۱۶ مارس را که صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را متزلزل می‌کند، محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از سال گذشته پیونگ‌یانگ اقدامات جنجالی خود را با پرتاب بی‌سابقه موشک بالستیک و لفاظی‌های بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه مداوم خود در رابطه با استفاده از تسلیحات اتمی افزایش داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر درخواست می‌کنیم که کره شمالی تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد، به طور کامل از برنامه‌های اتمی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی و برنامه‌های موشک بالستیکی خارج شود و به طور کامل و غیرقابل بازگشت به تمامی تعهدات خود تحت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند.

بیانیه گروه هفت در شرایطی منتشر می‌شود که کره شمالی امروز (یکشنبه) هم یک موشک بالستیک کوتاه‌برد شلیک کرد که در نزدیکی منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمد و اعتراض توکیو را در پی داشت. این چندمین شلیک موشکی کره‌ شمالی در سال جاری میلادی است و شلیک موشکی پنج‌شنبه گذشته، ساعاتی پیش از ورود رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به توکیو بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها