کد خبر: 602165
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۰۲:۵۸
| |

تصاویر | با نقش اول حمله به سفارت عربستان آشنا شوید

با گذشته هفت سال از قطع ارتباط ایران و عربستان که به دنبال هزینه های تحمیل شده متاثر از حمله خودسرها و آتش زدن این سفارت در مشهد و تهران،سر نخ پشت صحنه این حمله به افراد شاغل در ستادهای انتخاباتی رقیب حسن روحانی رسید.

تصاویر | با نقش اول حمله به سفارت عربستان آشنا شوید
کد خبر: 602165
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۰۲:۵۸

خبرآنلاین در گزارشی به بررسی ریشه سیاسی افراد حمله کننده به سفارت عربستان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده: حسن کردمیهن تا قبل از ماجرای حمله به سفارت عربستان در کرج مشهور بود. هیات‌الرضا محفل انصار حزب‌الله کرج بود که حسن کردمیهن این هیات را سازماندهی می‌کرد. اما کردمیهن به مرور شهرتش از شهر بیرون رفت و هیاتی را هم پشت ترمینال جنوب در محله خزانه بخارائی علم کرد تا جوانان تهرانی را مجذوب خود کند.

کردمیهن در کنار موسسه نور معرفت، چندین موسسه فرهنگی دیگر نیز ثبت کرده است. چه آن‌که در صورتی که از سخنرانی او توسط خبرگزاری آنا منتشر شده است، گفته بود که پرتاب مهر به علی لاریجانی و حمله به سیدحسن خمینی لازم نبود، اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.

طراح حمله به سفارت عربستان فعال ستاد انتخاباتی قالیباف

کردمیهن در کنار هیات‌های مذهبی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و سال ۹۲ از قالیباف حمایت کرد. او گفته بود: «در میان مدیران اجرایی کشور در فهم مسائل فرهنگی، مثل قالیباف سراغ ندارم. ما نباید به ظواهر نگاه کنیم. آدم تا با کسی زندگی نکند، نشست و برخاست نکند، او را نمی‌شناسد».

کردمیهن

کردمیهن هم‌چنین برای تبلیغ قالیباف و راه‌اندازی ستادهایش نیز می‌گفت: «افتخار می‌کنم که اگر با لباس عصر رسول‌الله برای کسی تبلیغ می‌کنم، برای کسی تبلیغ می‌کنم که تعهد و التزامش را به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی در طول ۳۵ سربازی ولایت اثبات کرده است.»

حسن کردمیهن: مشاور عضو جبهه ایستادگی بعد از حمله به سفارت عربستان

جبهه ایستادگی انقلاب اسلامی از جمله تشکل های سیاسی اصول‌گرا است که در حمایت از محسن رضایی تشکیل شد. یکی از اعضای این جبهه سیاسی، آرش میر اسماعیلی است که در آغاز به عضویت این جبهه درآمد، در دی ماه ۱۳۹۹، حسن کردمیهن یکی از عوامل خودسرها در حمله به سفارت عربستان را به‌عنوان مشاور خود در فدراسیون جودو منصوب کرد.

انتصابی که دو معنا داشت: اول این‌که رهبر خودسرها در حمله به سفارت عربستان آزاد است و دوم این‌که برخی جریان‌های سیاسی و افراد ذی‌نفوذ علاقه دارند از خودسرهای ضربه زننده به رقبای انتخاباتی حمایت کنند.

حسن کردمیهن

طرفداران حسن کردمیهن از این انتخاب ابراز رضایت کردند و نوشتند: «وقتی همه شبکه‌های مزدور اونور آبی دارن شما رو می‌زنن یعنی کار درستی انجام شده.» هم‌چنین این جمله که «تا کور شود هرآن‌که نتواند دید» هم زیاد به کار برده شد. در این میان دوستان کردمیهن در واکنش به آن‌هایی که پرسیده بودند ایشان را چه به جودو؟ نوشتند: «حاج‌آقا کردمیهن دان ۵ جودو داره، داور بین‌المللیه و سال‌ها توی این رشته کار کرده.»

رقبای انتخاباتی روحانی «برای یک دستمال قیصریه را به آتش کشیدند»

روایت کنش‌گری حسن کردمیهن در رهبری خودسرها برای تسخیر سفارت عربستان از آن‌جا اهمیت دارد که این افراد با فهم نادرست از مسائل دینی و انحراف در تشخیص کنش‌گری سیاسی، ایران را به مدت هفت سال وارد منازعه با کشور مسلمان و همسایه کردند که خسارات مادی و معنوی زیادی را به مردم ایران تحمیل کرد. این خودسری بر سرنوشت یمنی‌ها در جنگ داخلی هم بی‌تاثیر نبود و امارات و عربستان را مصمم برای ورود موثر نیروی نظامی به یمن کرد. عربستان از سوی دیگر با حمایت از معارضین حکومت بشار اسد،کوشش کرد ایران را در جبهه سوریه کنترل کند. راه‌اندازی رسانه ایران اینترنشنال خسارت دیگری بود که بعد از افتادن دومینوی خودسری خودسرها در حمله به سفارت عربستان، به قطع ارتباط دیپلماتیک ایران با عربستان و ورود به زمین منازعه پر هزینه منجر شد.

در این بین نقش گروه‌ها و جریان‌های سیاسی که از این رویداد برای ضربه به حسن روحانی که رقیب سیاسی آن‌ها در انتخابات ۱۳۹۶ بود نیز اهمیت دارد. از منظر منطق دینی، خسارت به منافع ملی مردم، حق‌الناس است که به‌آسانی قابل محاسبه ارزیابی نیست. در چنین شرایطی، رفتار دوگانه افراد در موضع‌گیری نسبت به حمله خودسرها به سفارت عربستان نیز قابل تامل است. برخی‌ها با تغییر دولت روحانی به رئیسی، شاخص حمایت یا انتقاد و تخریب خود را تغییر داده‌اند و به سمتی حرکت می‌کنند که باد آن‌ها را به‌حرکت درآورد! بادی که ممکن است روزی به تندباد حوادث تبدیل شده و فرسنگ‌ها آن‌طرف‌تر از بال زدن پروانه‌ای، به طوفان تبدیل شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها