کد خبر: 601744
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۸:۳۵:۳۴
| |

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره مذاکرات ایران و عربستان:

ایران و عربستان پذیرفتند به اصول منشور سازمان ملل پایبند بمانند

سخنگوی وزارت خارجه چین در تشریح روند مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری چین، گفت:ریاض و تهران پذیرفتند که به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند بمانند، از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی اختلافات بین خود را حل کنند و به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند و در امور داخلی مداخله نکنند

ایران و عربستان پذیرفتند به اصول منشور سازمان ملل پایبند بمانند
کد خبر: 601744
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۸:۳۵:۳۴

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، «سه کشور (چین، ایران و عربستان سعودی) تمایل خود برای به کارگیری همه تلاش‌ها در جهت ارتقای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را ابراز کردند. عربستان سعودی و ایران همچنین از چین برای میزبانی و حمایت از این گفت‌وگوها و تلاش‌هایی که برای موفقیت آن انجام داد، تشکر و قدردانی کردند».

به گزارش فارس، این سخنگو گفت در پاسخ به ابتکار رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ از حمایت چین از توسعه روابط حسن همجواری بین عربستان سعودی و ایران، هیأت عربستان سعودی به ریاست دکتر «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و هیأت ایرانی به ریاست «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی از ششم تا دهم مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) مذاکراتی را در پکن برگزار کردند. 

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این که چین، عربستان سعود و ایران به توافقی دست یافتند و بیانیه سه‌جانبه‌ای را منتشر کردند، گفت ریاض و تهران پذیرفتند که به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند بمانند، از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی اختلافات بین خود را حل کنند و به حاکمیت یکدیگر احترام بگذارند و در امور داخلی مداخله نکنند. آن‌ها توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند و در زمینه‌های مختلف همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، این مقام وزارت خارجه چین ضمن بیان این که «با تلاش‌های هماهنگ همه طرف‌های مربوطه، مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران در پکن نتایج بزرگی به بار آورد»، توضیح داد: عربستان سعودی و ایران نقشه راه و جدول زمانی بهبود روابط خود را مشخص کردند که پایه محکمی برای ادامه همکاری آن‌ها فراهم و صفحه جدیدی را در روابط دوجانبه باز می‌کند». 

سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر این که عربستان سعودی و ایران پایبندی خود به اهداف و اصول سازمان ملل و هنجارهای اساسی در روابط بین‌المللی از جمله عدم مداخله در امور داخلی کشورها را مجدداً مورد تایید قرار دادند، گفت: این همسو با روند دوران است. چین این را تحسین می‌کند و به دو طرف تبریک می‌گوید. 

وی تصریح کرد که پکن به هیچ وجه به دنبال منافع خودخواهانه در غرب آسیا نیست و افزود «چین به جایگاه کشورهای خاورمیانه به عنوان اربابان این منطقه احترام می‌گذارد و با رقابت ژئوپولیتیکی در منطقه مخالفت است. چین هیچ قصدی برای پر کردن به اصطلاح خلا یا ایجاد بلوک‌های اختصاصی را ندارد و به دنبال آن نخواهد بود. چین همیشه بر این اعتقاد است که آینده خاورمیانه باید در دستان کشورهای منطقه باشد». 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها