کد خبر: 600974
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۰۶:۴۵:۰۰
| |

روزنامه اعتماد گزارش داد:

همه چیز درباره زورآزمایی ارتش‌های روسیه و اوکراین در باخموت

نیروهای مسلح اوکراین می‌گویند روسیه شهر باخموت را محاصره کرده و این شهر به نقطه کانونی عملیات‌های‌ روسیه در شرق اوکراین تبدیل شده است.

همه چیز درباره زورآزمایی ارتش‌های روسیه و اوکراین در باخموت
کد خبر: 600974
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۰۶:۴۵:۰۰

محمدحسین لطف‌الهی- نیروهای نظامی روسیه از سه جهت در حال حمله به شهر باخموت هستند و با تلاش بسیار می‌خواهند نیروهای اوکراینی مدافع این شهر استراتژیک را محاصره کنند. ارتش اوکراین اعلام کرده است عملیات تسخیر باخموت به نقطه کانونی عملیات‌های‌ روسیه در شرق اوکراین تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، نبرد بر سر شهر استراتژیک باخموت واقع در استان دونتسک در تابستان سال 2022 آغاز شد. از آن زمان هرچند مهاجمان روسی موفق شدند در مقاطعی بسیاری از مسیرهای منتهی به این شهر نه چندان بزرگ را قطع و مناطق پیرامونی آن را تصرف کنند اما مقاومت قابل توجه اوکراین در این منطقه به رغم متحمل شدن تلفات انسانی سنگین باعث شد روس‌ها در دستیابی به هدف خود ناکام بمانند.

روس‌ها در هفته‌های اخیر حملات خود را برای تسخیر باخموت و تبدیل آن به پلی برای تصرف کل منطقه دونتسک تشدید کرده و به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، علاوه بر شبه نظامیان واگنر که تعداد آن‌ها در میدان جنگ نزدیک به 50 هزار نفر تخمین زده می‌شود، نیروهایی را هم که در پی فراخوان پاییز 2022 به ارتش پیوسته بودند به میدان آورده است.

ستاد کل ارتش اوکراین روز دوشنبه 6 مارس در بیانیه‌ای مدعی شد طی درگیری‌های روز یکشنبه در جبهه شرق مدافعان اوکراینی موفق به دفع 130 حمله از سوی نظامیان روس شدند. پاولو کریلنکو، فرمانده محلی نیروهای نظامی اوکراین در پستی تلگرامی نوشت: «در بمباران‌های روز یکشنبه دست کم دو غیرنظامی کشته و هفت غیرنظامی زخمی شدند.»

روزنامه واشنگتن پست نوشته است که جنگ در باخموت علاوه بر اهمیت میدانی، جنبه سیاسی و نمادین برای دو طرف پیدا کرده و از همین سو است که هم روسیه به رغم متحمل شدن تلفات سنگین به تلاش برای تسخیر این شهر ادامه می‌دهد و هم اوکراین با تلفات سنگین دست از دفاع برنداشته است.

وبسایت مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن نوشته است که حملات روسیه از 5 یا 6 نقطه متفاوت صورت می‌گیرد و طول جبهه جنگ در این منطقه به 100 مایل – از شهر کرمینا در استان لوهانسک تا شهر ووله‌دار در استان دونتسک -  می‌رسد.

باخموت کجاست؟

باخموت شهری در شرق اوکراین است که در استان دونتسک واقع شده و 400 مایل با کی‌یف، پایتخت اوکراین فاصله دارد. فاصله این شهر با مرز استان لوهانسک 10 کیلومتر است. شهر صنعتی باخموت پیش از شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین نزدیک به 71 هزار نفر جمعیت داشت و به معادن نمک و سنگ گچ خود شناخته می‌شد. در این شهر همچنین کارخانه شرابی وجود داشت که به دستور ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی در سال 1950 ساخته شده بود و تا سال 1991 که اوکراین به یک جمهوری مستقل تبدیل یکی از مهم‌ترین مراکز تولید شراب در شوروی به شمار می‌رفت.

بخش‌هایی از باخموت در درگیری‌های سال 2014 میان جدایی‌طلبان طرفدار روسیه و نیروهای نظامی اوکراین به تصرف جدایی‌طلبان درآمده بود اما ارتش اوکراین توانست این منطقه را آزاد کند.

در سال 2016، مقام‌های محلی تصمیم گرفتند اسم شهر را که در دوره اتحاد جماهیر شوروی به آرتمیوسک تغییر یافته بود تغییر دهند و مجددا از اسم تاریخی این شهر یعنی «باخموت» استفاده کنند. ریشه این نام تاریخی به سال 1571 میلادی بازمی‌گردد.

باخموت در جنوب شرقی شهر کراماتورسک – هاب منطقه‌ای و جایی که بیشتر ساختمان‌های دولتی منطقه متمرکز شده‌اند – واقع شده است.

از مه 2022، حدود سه ماه پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، شهر باخموت هدف گلوله‌باران توپ‌های روسی قرار گرفت. دولت روسیه در آخرین روزهای سپتامبر پس از برگزاری رفراندوم در چهار استان دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون این مناطق را رسما به خاک خود ملحق کرد. هرچند هیچ کدام از نهادهای بین‌المللی این همه‌پرسی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند اما از آن زمان، روسیه کل استان دونتسک از جمله شهر باخموت را بخشی از خاک خود می‌پندارد.

از آن زمان، جنگ در باخموت جنبه‌ای حیثیتی و سیاسی برای مسکو گرفته است و تلاش روسیه برای تسخیر این شهر باعث شده این شهر  قابل مقایسه با گذشته خود نباشد. از بین رفتن کارخانه‌ها و فضای شهری، بمباران پیوسته شهر و جنگ شهری در برخی مناطق باعث شده باخموت شهری قابل سکونت نباشد و در حال حاضر فقط چند هزار نفر از ساکنان قبلی در شهر باقی مانده‌اند. خبرنگارانی که از شهر بازدید کرده‌اند می‌گویند بیشتر این ساکنان، سالمندانی هستند که امکان فرار یا جابجایی در هنگام خطر را ندارند.

در ماه دسامبر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی گفت که نیروهای نظامی روسیه شهر باخموت را «ویرانه‌ای سوخته» بدل ساخته‌اند.

چرا باخموت مهم است؟

هرچند که بخش اعظمی از این شهر در حال حاضر تخریب شده اما از نگاه رسانه‌ها و کارشناسان این شهر به نوعی سمبل مقاومت اوکراینی‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به این شهر به چشم پل پیروزی و یک گام ضروری برای تصرف مناطق شرقی اوکراین شامل دو منطقه دونتسک و لوهانسک می‌نگرد. شهر باخموت موقعیت بسیار استراتژیکی دارد و کارشناسان نظامی می‌گویند هر کدام از طرف‌ها که این شهر را در اختیار داشته باشد، بر مسیرها و جاده‌های مهم استان دونتسک تسلط می‌یابد و مسیر بسیار آسان‌تری برای اجرای عملیات‌های آفندی در اختیار خواهند داشت.

با این حال کارشناسان تاکید دارند، تسخیر این شهر لزوما به معنای موفقیت روسیه در عملیات‌های آینده در این منطقه نخواهد بود.تاکنون ماه‌ها از زمانی که عملیات تسخیر باخموت از سوی روسیه آغاز شده، می‌گذرد و در این مدت بمباران‌های مداوم و اعزام مرتب تعداد زیادی سرباز به این منطقه در دستور کار نیروهای نظامی این کشور قرار داشته است.

روایت‌های متفاوت از وضعیت جنگ در باخموت

هم نیروهای روسی و هم نیروهای اوکراینی روایت‌های متناقضی از وضعیت جبهه‌های جنگ در باخموت دارند. رئیس گروه واگنر گفت، نیروهای این گروه که در حال حاضر محاصره را در شهر باخموت اوکراین تنگ‌تر کرده‌اند، با «کمبود مهمات» مواجه‌ شده‌اند و اگر مجبور به عقب‌نشینی شوند، تمام جبهه ویران خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر در پیام ویدئویی اظهار کرد: اگر نیروهای واگنر همین الان عقب‌نشینی کنند، کل جبهه فروخواهد ریخت و ما برای همیشه در تاریخ سقوط خواهیم کرد. چنین وضعیتی برای هیچ از یک تشکیلات نظامی که از منافع روسیه محافظت می‌کنند، خوشایند نخواهد بود. رویترز به طور مستقل قادر به تایید مکان و زمان ضبط این ویدئو نیست. این پیام ویدئویی در کانال تلگرامی که خبرهای مربوط به پریگوژین و گروهش را مخابره می‌کند، منتشر شده و سرویس مطبوعاتی خود پریگوژین این ویدئو را ارسال نکرده است. رئیس گروه واگنر روز جمعه اعلام کرد که گردان‌هایش عملا شهر باخموت را محاصره کرده‌اند؛ شهری که طی چند روز گذشته جنگ در آن شدت پیدا کرده است اما روز یکشنبه شکایت کرد که اکثر مهماتی که مسکو در فوریه قول آن‌ها را به نیروهای واگنر داده بود، هنوز به دستشان نرسیده است. وی در ادامه گفت: در حال حاضر سعی می‌کنیم دلیل آن را دریابیم؛ آیا دلیل عدم ارسال مهمات یک نوع بروکراسی عادی است یا خیانت! رئیس گروه واگنر مرتبا فرماندهان ارشد وزارت دفاع روسیه را به باد انتقاد می‌گیرد و ماه گذشته میلادی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و سایرین را به دلیل ارسال نکردن مهمات به نیروهای واگنر به «خیانت» متهم کرد. گروه واگنر یک پیمانکار نظامی خصوصی است که برای ارتش روسیه در شرق اوکراین می‌جنگند.

امریکایی‌ها هم به این مسأله واکنش نشان دادند. وزیر دفاع آمریکا مدعی شد اهمیت شهر باخموت در شرق اوکراین بیشتر از عملیاتی بودن، نمادین است و سقوط احتمالی آن، الزاما به این معنا نیست که مسکو بار دیگر ابتکار عمل را در جنگ اوکراین به دست گرفته است. خبرگزاری رویترز به نقل از لوید آستین در دیدار روز دوشنبه از اردن در گفت و گو با خبرنگاران گفت: من فکر می کنم که ارزش نمادین این شهر، بیش از ارزش عملیاتی و راهبردی آن است. آستین با بیان اینکه سقوط شهر باخموت الزاما به این معنا نیست که روس ها روند این جنگ را به نفع خود تغییر داده اند، افزود: نمی تواند پیش بینی کند که آیا ممکن است باخموت سقوط کند یا نه. وزیر دفاع آمریکا مدعی شد اگر نیروهای اوکراینی تصمیم بگیرند موضع خود را به غرب باخموت تغییر دهند آن را شکستی راهبردی قلمداد نخواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها