کد خبر: 600868
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۱۱:۲۳:۴۷
| |

کنعانی در پاسخ به اعتماد:

اعلام آمادگی کرده‌ایم که پذیرای هیأتی از آذربایجان در تهران باشیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحولات اخیر در روابط میان تهران و باکو گفت: در صورت تمایل جمهوری آذربایجانی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که پذیرای هیأتی از آذربایجان در تهران باشیم.

اعلام آمادگی کرده‌ایم که پذیرای هیأتی از آذربایجان در تهران باشیم
کد خبر: 600868
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۵ ۱۱:۲۳:۴۷

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد آخرین جزئیات روابط ایران و آذربایجان گفت: ایران از طرف آذربایجانی درخواست کرده اجازه اعزام هیأتی از ایران به آذربایجان جهت مشورت‌های دوجانبه صادر کند؛ سفر آقای صفری (معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه) به باکو به منظور شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است.

وی در ادامه افزود: این سفر فرصت خوبی برای دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه با مقام‌های عالی جمهوری‌ آذربایجان در ارتباط با روابط دو کشور بود.

کنعانی ادامه داد: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این سفر، با وزیر امور خارجه آذربایجان، دستیار رئیس جمهور در امور سیاست خارجی و معاون وزیر خارجه آذربایجان دیدار کرد. در این نشست‌ها تحولات مرتبط با موضوع سفارت آذربایجان در تهران مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حمله اخیر به سفارت باکو در تهران گفت: ضارب با انگیزه‌های شخصی دست به اقدام و حمله زده است. جمهوری اسلامی هم با علم به مسئولیت خود درخصوص حفاظت از اماکن دیپلماتیک بررسی دقیق موضوع را در دستور کار قرار داده است. اقدامات اطلاعاتی و امنیتی انجام شده و آقای صفری گزارشی در این خصوص را به مقام‌های آذربایجانی ارائه داده است.

کنعانی گفت: توجه کنید که ما در چارچوب موافقتنامه معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان، اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب این موافقتنامه هم آمادگی همکاری و رفع سوءتفاهم‌ها داریم. ایران بر اساس همین موافقتنامه از طرف آذربایجانی درخواست کرده اجازه اعزام هیأتی از ایران به آذربایجان جهت مشورت‌های دوجانبه صادر کند. در صورت تمایل جمهوری آذربایجانی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که پذیرای هیأتی از آذربایجان در تهران باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اخیرا گفت‌وگویی تلفنی میان دادستان‌های کل دو کشور صورت گرفته است. در ملاقات‌های آقای صفری نیز با مقام های قضایی توافق شده که چارچوب قضایی برای همکاری‌های دو کشور فراهم شود.

وی افزود: به طرف آذربایجانی تأکید شد که کوتاه‌ترین مسیر برای رفع سوءتفاهم و حل مسأله و بازگرداندن روابط به شرایط عادی حرکت در مسیر قضایی است و این مسأله از دیدگاه‌های سیاسی به دور باشد. خوشبختانه توافق شد مشورت‌ها و گفت‌وگوها در این رابطه ادامه داشته باشد.

کنعانی در پایان گفت: برخی طرف‌ها از وجود تنش و مشکل در روابط دوجانبه تهران و باکو سود می‌برند. امیدوار به حل و فصل مسأله از طریق گفت‌وگو  و همکاری قضایی هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها