کد خبر: 599883
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۹:۳۹:۵۶
| |

مصطفی الکاظمی در سفر به تهران به دنبال چه بود؟

سفر نخست‌وزیر سابق عراق به تهران در هفته گذشته و دیدار وی با مقامات ارشد ایرانی موجب گمانه‌زنی‌های بسیاری شد.

مصطفی الکاظمی در سفر به تهران به دنبال چه بود؟
کد خبر: 599883
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۱۹:۳۹:۵۶

سفر نخست‌وزیر سابق عراق به تهران در هفته گذشته و دیدار وی با مقامات ارشد ایرانی موجب گمانه‌زنی‌های بسیاری شد به خصوص که همزمان با سفر رئیس جمهوری سابق عراق به تهران انجام شد.

به گزارش میدل‌ایست نیوز، سفر مصطفی الکاظمی به تهران که در آن با رئیس جمهوری و رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه ایران دیدار کرد و وجود پرچم عراق در عکس منتشرشده از دیدار وی با «حسین امیرعبداللهیان» که نشان‌دهنده رسمی بودن سفر است، گمانه‌زنی‌ها و اطلاعاتی از جانب منابع غیر رسمی را به همراه داشت.

در بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر سابق عراق که روز پنج‌شنبه (23 فوریه) منتشر شد آمده که «مصطفی الکاظمی» به سفر خود به جمهوری اسلامی ایران که در آن برخی مسائل مهم را بررسی کرد پایان داد.

در این بیانیه آمده که الکاظمی در این سفر با «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری ایران، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و شماری از دیگر مقامات ایرانی دیدار کرد.

این بیانیه افزوده که در این دیدارها پاره‌ای مسائل مربوط به تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و مسائل مربوط به منافع عراق و منطقه بررسی شد.

یک مقام بلندپایه عراقی در بغداد از مقامات ارشد وزارت امور خارجه و از مسئولان پرونده وساطت عراق میان تهران و ریاض در زمان دولت مصطفی الکاظمی به نشریه «العربی الجدید» گفت که وی در این سفر پیام تازه‌ای را میان مقامات ایرانی و عربستانی رد و بدل کرد که می‌توان آن را اقدامی مثبت دانست و نشان‌دهنده پیشرفت در روند این مذاکرات است.

این منبع تأکید کرده که الکاظمی رسما به نقش وساطت میان ایران و عربستان بازگشته و دولت «محمد شیاع السودانی» نیز با این موضوع موافقت کرده است چون تهران و ریاض نیز به ازسرگیری فعالیت او در این پرونده تمایل دارند.

یک مقام دیگر عراقی نیز تأکید کرد که در پی ارسال این پیام سازنده، احتمالا به زودی دیداری رسمی میان مقامات ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد و افزود که وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به بغداد از چنین دیداری استقبال کرده و وزیر امور خارجه عربستان نیز در سفر اوایل ماه جاری خود به بغداد همین موضع را داشته است.

این مقام تأکید کرده که «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق نیز در همین راستا همزمان با سفر الکاظمی به تهران رفته بود و در دیداری که در روز پنج‌شنبه در بغداد با نخست‌وزیر عراق داشت نتایج مذاکرات خود و الکاظمی را با السودانی در میان گذاشت.

در این راستا، «عامر الفایز» دبیر کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق گفت که زمان‌بندی سفر اخیر الکاظمی و برهم صالح و پیشرفت در روند وساطت عراق پس از آن انجام شده است که تهران و ریاض به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید به نزاع‌های جاری در منطقه پایان داد و این طبعا به نفع عراق خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها