کد خبر: 599164
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۱:۵۷:۳۵
| |

گزارش فارن پالیسی:

مسکو و کی‌یف هر دو مصمم به «ادامه جنگ» هستند

فارن‌پالیسی نوشت: روسیه و اوکراین در یک سالگی جنگ هم‌چنان مصمم هستند. چین در نخستین سالگرد جنگ طرح صلحی پیشنهاد کرده که غرب آن را رد کرده، اما رئیس‌جمهور اوکراین مایل است با مقامات چینی دیدار کند.

مسکو و کی‌یف هر دو مصمم به «ادامه جنگ» هستند
کد خبر: 599164
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۱:۵۷:۳۵

فارن‌پالیسی نوشت: روسیه و اوکراین در یک سالگی جنگ هم‌چنان مصمم هستند. چین در نخستین سالگرد جنگ طرح صلحی پیشنهاد کرده که غرب آن را رد کرده، اما ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مایل است با مقامات چینی دیدار کند.

به گزارش شفقنا از فارن‌پالیسی؛ روسیه که در ابتدای کار اصرار داشت تنها قصد انجام یک عملیات ویژه را دارد، در حال حاضر یک سال است که درگیر جنگ با اوکراین شده است.

طبق گزارش‌های موجود کرملین در آغاز انتظار داشت که کی‌یف ظرف سه روز سقوط خواهد کرد. با این حال یک سال بعد از آغاز جنگ کی‌یف هنوز در دست اوکراین است. در چنین شرایطی در روزهای اخیر کشورهای عضو سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع از قطعنامه غیرالزام‌آوری حمایت کردند که از روسیه می‌خواهد به تهاجم خود به اوکراین پایان دهد.

هم‌زمان چین به عنوان متحد کلیدی روسیه چیزی موسوم به یک طرح صلح ارائه کرده است که طرفین را تشویق به آتش‌بس و در ادامه هم مذاکره می‌کند. اگرچه اکثر کشورهای غربی طرح پکن را به عنوان یک طرح غیرالزام‌آور که توان اجبار طرفین به پایان دادن به منازعه را ندارد رد کرده‌اند، با این حال رئیس‌جمهور اوکراین ولودومیر زلنسکی با روی باز به میانجیگری چین واکنش نشان داده است و گفته: «بعد از این‌که جزئیات آن‌چه را که آن‌ها ارائه می‌دهند مشخص شود، درباره جوابی که باید بدهیم نتیجه‌گیری خواهیم کرد. ما دوست داریم با چینی‌ها دیداری داشته باشیم».

گراهام آلیسون استاد دانشکده کندی در دانشگاه هاروارد در این زمینه در فارن‌پالیسی نوشته که به‌رغم حمایت‌های گسترده اغلب کشورهای غربی از اوکراین و هم‌چنین موفقیت‌های کی‌یف در میدان نبرد، نیروهای نظامی روسیه در یک سالی که از آغاز جنگ گذشته توانسته‌اند یازده درصد دیگر از خاک اوکراین را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تصرف کنند. در این میان وضعیت اقتصادی و زیرساخت‌های انرژی اوکراین نیز- هر دو- بدتر از یک سال پیش هستند.

آلیسون در این زمینه به سناریوی محتمل جنگ در سال آینده هم اشاره کرده و نوشته که «در حالی که مطبوعات غربی همچنان موفقیت‌های اوکراین را مورد توجه قرار داده و برجسته می‌کنند، اما ما باید این نکته را بدانیم که اگر سال دوم جنگ دقیقاً مشابه با سال اول پیش برود و به اصطلاح کپی کاربنی سال اول جنگ باشد، در این صورت در فوریه 2024 روسیه تقریباً یک سوم اوکراین را کنترل خواهد کرد». پیش‌بینی آلیسون البته چیزی از تلفات اوکراینی‌ها- چه تلفات غیرنظامی و چه نیروهای نظامی- عنوان نکرده است. این در حالی است که تاکنون هزاران غیرنظامی اوکراینی در این جنگ کشته شده‌اند و تعداد آن‌ها در قیاس با تلفات بسیار اندک غیرنظامیان روسی چشمگیر است و البته دلیل این تفاوت هم این است که روس‌ها بدون رضایت اوکراینی‌ها به کشورشان آمده‌اند و همین هم باعث شده اوکراین محل وقوع جنگ باشد و طبیعی است که در چنین شرایطی تلفات غیرنظامی اوکراینی‌ها به مراتب بیشتر باشد. بر اساس گزارش آلیسون، تلفات نظامی اوکراینی‌ها و ارتش روسیه تا حد زیادی با هم نزدیک است- و به عبارت بهتر تلفات هر دو طرف قابل مقایسه هستند.

با این حال اوکراین مانند همه زمانی که این جنگ را دنبال کرده، مصمم به پیروزی است. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نه تنها از حمایت داخلی، بلکه حمایت و ستایش بین‌المللی نیز برخوردار است- که نمونه‌ای از این حمایت بین‌المللی را به تازگی در سفر جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده به اوکراین جنگ‌زده مشاهده کردیم که در نهایت هم منجر شد به وعده کمک‌های بیشتر قریب‌الوقوع از جانب ایالات متحده آمریکا.

همان‌طور که آنچال وورا ستون‌نویس فارن‌پالیسی نوشته؛ اوکراین نه تنها به دنبال دفاع از خاک خود در مقابل روسیه است، بلکه این کشور خواهان بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه نیز هست که در سال 2014 ضمیمه خاک روسیه شده است. اوکراین هم‌چنین به نظر می‌رسد که اصولی را که در تئوری برای دستیابی به آن‌ها مبارزه می‌کند، جدی گرفته است. تا جایی که شاهد بودیم که پس از گزارش‌های رسانه‌ها درباره رسوایی‌های فساد مالی و دولتی در اوایل سال جاری، دولت در قبال این گزارش‌ها دست به اقدام قاطع زد.

با این حال همان‌طور که راوی آگراوال در فارن‌پالیسی در گفتگو با آنجلا استنت و مایکل کوفمن گفته؛ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه همچنان معتقد است روسیه پیروز این جنگ خواهد بود. به عبارت بهتر یک سال از آغاز جنگ گذشته، با این حال جنگ هم‌چنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها