تردیدها درخصوص هدف دیپلمات ارشد چینی در روسیه

پکن می‌خواهد نقشی فعالانه‌تر و کارآمدتر در راستای پایان درگیری اوکراین ایفا کند.

تردیدها درخصوص هدف دیپلمات ارشد چینی در روسیه
کد خبر: 598805
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۴ ۱۰:۵۷:۱۸

محمدحسین لطف‌الهی- وانگ‌یی، دیپلمات ارشد چینی درحالی به مسکو سفر کرده است که پکن می‌گوید در تلاش برای ارایه راه‌حل برای پایان جنگ اوکراین است و برخی کشورهای غربی درخصوص احتمال نزدیکی بیشتر چین و روسیه و افزایش حمایت‌های پکن از مسکو در جنگ اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه (۲۲ فوریه) با وانگ یی، مقام بلندپایه حزب حاکم چین دیدار کرد. به گزارش راشا تودی، پوتین در دیدار با مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین گفت: روابط روسیه و چین طبق برنامه‌ریزی در حال توسعه است و به نقاط عطف جدیدی رسیده است.

رییس‌جمهور روسیه گفت: حجم تجارت سالانه روسیه و چین می‌تواند به ۲۰۰ میلیارد دلار قبل از سال ۲۰۲۴ برسد. پوتین همچنین از پکن «برای همکاری مشترک در حوزه روابط بین‌المللی که اکنون پیچیده است، تشکر کرد.» او تاکید کرد همکاری روسیه و چین برای ایجاد ثبات در وضعیت کنونی بین‌المللی ضروری است. پوتین در ادامه گفت منتظر سفر رییس‌جمهور شی به روسیه است و برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه مشتاق است.

روزنامه روسی «کامرسانت» دوشنبه (۲۰ فوریه، اول اسفند) گزارش داد: وانگ‌یی که پیش از این سمت وزارت خارجه چین را برعهده داشت، احتمالا برای گفت‌وگو درباره طرح صلح احتمالی در اوکراین و تقویت نقش پکن در یافتن راهکاری برای پایان دادن به این جنگ به مسکو رفته است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، او طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ضمن مقصر دانستن امریکا در نقض استانداردهای بین‌المللی با رفتاری هیجانی و عصبی، خواستار گفت‌وگو و تفکر خونسردانه کشورهای اروپایی برای پایان جنگ اوکراین شد.

دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل مدعی شد وانگ یی، مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین نکات کلیدی طرح صلح جمهوری خلق چین را با طرف اوکراینی به اشتراک گذاشته است.

وزیر خارجه اوکراین ضمن اعلام این موضوع گفت: کی‌یف قصد دارد طرح پکن را مطالعه و نتیجه‌گیری کند. او در اظهارت خود همچنین گفت که «صادقانه بگویم، هیچ‌کس انتظار نداشت این جنگ تا این حد به درازا بکشد، اکنون می‌دانیم که تولید تسلیحات باید افزایش یابد.» کولبا همچنین گفت: به دلیل پمپاژ مقادیر زیاد اسلحه و مهمات به اوکراین از سوی کشورهای غربی، «میلیون‌ها» مساله لجستیکی وجود دارد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه مدت کوتاهی پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با وانگ یی، رییس دفتر کمیسیون روابط خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در کاخ کرملین تاکید کرد که سفر وانگ یی نشان داد که روسیه و چین درباره بسیاری از مسائل بین‌المللی هم‌عقیده هستند. او همچنین درخصوص اینکه آیا موضوع پیرامون اوکراین در دیدار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با وانگ یی مورد بحث قرار گرفت؟ گفت: طبیعتا موضوع بحران اوکراین مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ما از طرف چینی به خاطر موضع متعادل و متوازن درمورد این موضوع قدردان هستیم.

وال استریت ژورنال روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که سفر شی جین‌پینگ به مسکو ممکن است در ماه آوریل یا اوایل ماه مه انجام شود. به نوشته این روزنامه، کارهای مقدماتی مربوط به این دیدار در مراحل اولیه خود بوده و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.  در پایان ژانویه، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفر شی جین‌پینگ به مسکو در بهار امسال یک رویداد مهم در روابط روسیه و چین خواهد بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، پکن می‌خواهد نقشی فعالانه‌تر و کارآمدتر در راستای پایان درگیری اوکراین ایفا کند. این روزنامه به نقل از افراد مطلع از طرح سفر رییس‌جمهوری چین نوشت: نشست شی و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بخشی از پیشبرد صلح چندجانبه و دادن مجوز به چین برای تکرار دعوتش جهت عدم استفاده از سلاح‌های اتمی در درگیری‌هاست.

وانگ یی در جریان سفر خود به مسکو با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه دیدار کرد تا درباره همکاری متقابل سودمند در همه زمینه‌ها گفت‌وگو کند. وانگ یی تاکید کرد: روابط چین و روسیه از نظر ماهیت بالغ و محکم است و می‌تواند در برابر چالش‌های شرایط ناپایدار بین‌المللی مقاومت کند. دو کشور آماده دفاع از منافع و کرامت ملی خود هستند.

پاتروشف در پاسخ به وانگ گفت که روابط بین مسکو و پکن ارزش ذاتی دارد و تحت تاثیر روندهای بیرونی قرار نگرفته است. وی افزود که شراکت راهبردی با چین برای روسیه اولویت است، زیرا هر دو کشور متعهد به ایجاد نظم جهانی عادلانه‌تر هستند. پاتروشف بر اهمیت توسعه شراکت استراتژیک با چین در سیاست خارجه روسیه به عنوان یک اولویت غیرمشروط تاکید کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها