واشینگتن پست:

روابط واشنگتن و تل‌آویو روز به روز متشنج‌تر می‌شود

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی ضمن اشاره به دلایل ترس دموکرات‌های آمریکایی از شهرک‌نشینان یهودی افراط‌گرا، تاکید کرد که روابط واشنگتن و تل‌آویو روز به روز متشنج‌تر می‌شود.

روابط واشنگتن و تل‌آویو روز به روز متشنج‌تر می‌شود
کد خبر: 598635
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۰:۵۸:۴۰

روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار یادداشتی از «هنری اولسن» روزنامه‌نگار آمریکایی، گزارش کرد، در پی ناآرامی‌های سیاسی جدید در فلسطین اشغالی، روابط واشنگتن و تل‌آویو روز به روز متشنج‌تر می‌شود.

به گزارش فارس، در گزارش واشنگتن‌پست آمده است: در هفته‌های اخیر، دولت بایدن و کابینه راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر مسائل مختلفی با هم درگیر شده‌اند. این درگیری‌ها از برنامه‌های نتانیاهو برای اصلاح سیستم قضایی گرفته تا تلاش‌های او برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را شامل می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده، این روابط تیره، حول محوری فراتر از اختلافات سیاسی می‌چرخد. این یک شکاف ایدئولوژیک اجتناب‌ناپذیر بین دموکرات‌های آمریکایی و محافظه‌کاران اسرائیلی است که اساساً اتحاد چنددهه‌ای واشنگتن و تل‌آویو را تغییر خواهد داد.

واشنگتن‌پست درباره تاریخ چپ‌گرایی رژیم صهیونیستی نوشت: «اسرائیل تحت کنترل یهودیان سکولار اشکنازی که از اروپای غربی مهاجرت کرده بودند، تاسیس شد. آن‌ها عمدتاً متمایل به چپ بودند، بنابراین برای چندین دهه پس از ایجاد آن در سال ۱۹۴۸، این کشور [رژیم] را حزب سوسیال دموکرات کارگر در ائتلاف با سایر احزاب کوچک‌تر چپ اداره کرده است».

این روزنامه آمریکایی درباره دلایل قدرت گرفتن راست‌گرایان در رژیم صهیونیستی، نوشت: «این امر با مهاجرت بیشتر یهودیان از شمال آفریقا و خاورمیانه به اسرائیل تغییر کرد و منجر به پیروزی شوکه کننده حزب راست میانه لیکود در سال ۱۹۷۷ شد. این مهاجران جدید بیشتر مذهبی، ملی گرا و اشکنازی هستند تا چپ میانه».

واشنگتن‌پست در ادامه درباره حامیان حزب راست‌گرای لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» نوشت: «فعالان جذب مهاجر از جاهای دیگر تمایل به جذب یهودیان مذهبی داشتند و می‌خواستند آ‌ن‌ها در کرانه باختری ساکن کنند؛ کسانی که هم‌اکنون آن‌ها از آن با نام‌های کتاب مقدسی مانند یهودا و سامره یاد می‌کنند. این رای دهندگان اغلب از احزاب راست لیکود حمایت می‌کنند».

در ادامه این گزارش آمده است: گروه‌های یهودی متمایل به راست‌ افراطی، نمی‌خواهند چپ‌ها دوباره به سوی خواسته‌های سیاسی خود گام بردارند؛ به همین دلیل است که اصلاحات قضایی بخش جدایی‌ناپذیری از برنامه کابینه نتانیاهو برای حمایت از این قشر مذهبی است. حالا لایحه اصلاحات سیستم قضایی نتانیاهو ممکن است با اعطای اختیارات بیشتر به کابینه برای انتخاب قضات دادگاه‌ها و محدود کردن قدرت آنان به نادیده‌گرفتن قوانین تصویب شده در کنست، ماهیت آن را به کل تغییر دهد.

روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به اینکه نتانیاهو، انتقادات بایدن از طرح خود را به این دلیل نادیده گرفت، در ادامه گزارشش نوشت: «این فشارها تشدید خواهد شد. حامیان جناح راست، خواهان چیزی هستند که به نظر بسیاری از آمریکایی‌ها امتیازات ویژه‌ای برای جمعیت مذهبی محسوب می‌شود؛ امتیازاتی مانند معافیت از خدمت سربازی همگانی (برای یهودیان اسرائیل) و یارانه‌های زیاد برای جامعه افراطی ارتدوکس. آن‌ها بی‌شرمانه اعلام می‌کنند که خواهان حاکمیت اسرائیل بر کل کرانه باختری هستند. آن‌ها خواهان سیاستی سخت در قبال ایران هستند که سازش را نپذیرد».

در پایان‌بخش گزارش واشنگتن‌پست آمده است: «نتانیاهو در نهایت سیاست را ترک خواهد کرد؛ اما این فشارها و آرای سیاسی همچنان بعد از او خواهند بود. دولت‌های جمهوری‌خواه آمریکا، احتمالاً هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند دید؛  آن‌ها قشر مذهبی حامی راست‌گریان در اسرائیل را به عنوان تصویر آینه‌ای خود می‌بینند. یهیودیان افراطی اسرائیل هم مانند جمهوری‌خواهان آمریکایی با خصومت خشونت‌آمیزی از سوی نخبگان جوامع مواجه هستند».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه، ۱۱ فوریه برای نخستین‌بار در مورد طرح کابینه راست‌گرا و افراطی رژیم صهیونیستی تحت عنوان اصلاح سیستم قضایی به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» اظهار نظر کرده و در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» خاطرنشان کرده بود: «نبوغ دموکراسی آمریکایی و اسرائیلی در این است که بر پایه نهادهای قوی و بر اساس کنترل و توازن، و یک قوه قضاییه مستقل ساخته شده‌اند. توافق در مورد تغییرات اساسی و اطمینان از پذیرش آن‌ها توسط مردم برای تداوم پیداکردن، امری بسیار مهم در اصلاحات است».

این در حالی است که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق و رهبر معارضان کابینه نتانیاهو نیز درباره تبعات تصویب قانون اصلاحات قضایی هشدار داده و در گفت‌وگو با رادیو «کان» گفته بود: «اسرائیل در حال از دست دادن ایالات متحده و آسیب‌زدن به اقتصاد خود است. کاری که کابینه تل‌آویو به ریاست بنیامین نتانیاهو انجام می‌دهد منجر به سه پیامد اصلی خواهد شد: اول، ما از یک ملت بودن دست می‌کشیم و این همان چیزی است که در حال رخ دادن است. دوم، معیشت آسیب خواهد دید و سرمایه وارد اسرائیل نخواهد شد. سوم، روابط با ایالات متحده آسیب خواهد دید و این از هر بحرانی که رخ داده حتی از جنگ‌ها هم بدتر است».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها