نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان:

پیشرفت روابط تهران و ریاض اثرات مثبتی بر لبنان خواهد داشت

نخست وزیر دولت موقت لبنان با اشاره به چندین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: پیشرفت روابط عربستان و ایران بازتاب مثبتی بر لبنان خواهد داشت.

پیشرفت روابط تهران و ریاض اثرات مثبتی بر لبنان خواهد داشت
کد خبر: 598625
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۰:۲۲:۰۶

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در سخنانی درباره آخرین وضعیت این کشور در سطوح مختلف اظهار داشت، من کاملا از آنچه که در کشور اتفاق می‌افتد، آگاه هستم و میزان درد و رنجی که شهروندان متحمل می‌شوند را می‌دانم. ما به دنبال کاهش این رنج و مشکلات و فشار اجتماعی هستیم.

به گزارش تسنیم، میقاتی در مصاحبه با شبکه الجدید لبنان گفت، من دنبال این هستم که رابط بین لبنانی‌ها باشم و به هیچ وجه دنبال این نیستم که دوباره نخست‌وزیر شوم. من مسئول برقراری نظم عمومی در کشور هستم و بخش بانکی یکی از بخش‌های ضروری است. ما موظف به محافظت از بخش بانکی برای بهبود اوضاع زندگی مردم هستیم. من در کار قوه قضاییه دخالت نمی‌کنم و صحبت از پولشویی در بانک‌ها غیرقابل قبول است؛ چرا که به آبروی لبنان لطمه می‌زند.

کسانی که بانک آتش می زنند سپرده‌گذار نیستند

وی افزود، کسانی که چند روز پیش شعب بانک‌ها را به آتش کشیدند، سپرده‌گذار نیستند و من گزارش‌های امنیتی درباره آنچه اتفاق افتاده است دریافت کرده‌ام و همه اطلاعات درباره آنها وجود دارد.من به لبنانی‌ها اطمینان می‌دهم که وضعیت امنیتی به طور کلی به خوبی حفظ می‌شود و به همه دستگاه‌های امنیتی به خاطر نقشی که در تامین امنیت کشور ایفا می‌کنند درود می‌فرستم. از من خواسته شده تا درباره تمدید ریاست آقای «عباس ابراهیم» در اداره کل امنیت عمومی لبنان به دنبال راهکار قانونی باشم و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان تاکید کرد، طی یک ماه آینده به دیدار پاپ فرانسیس خواهم رفت تا با او درباره وضعیت مسیحیان در لبنان و خاورمیانه گفتگو کنیم و همچنین پرونده ریاست‌جمهوری لبنان را نیز با پاپ در میان خواهم گذاشت. ما برای حفظ انسجام وطن سخت تلاش می‌کنیم و از همه می‌خواهم که متحد باشند و برای جلوگیری از فروپاشی کشور اقدام کنند.

پیشرفت روابط عربستان و ایران بازتاب مثبتی بر لبنان خواهد داشت

میقاتی همچنین با اشاره به چندین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد گفت: پیشرفت روابط عربستان و ایران بازتاب مثبتی بر لبنان خواهد داشت.

وی تصریح کرد، هیچ نشانه‌ای درباره انتخاب رئیس جمهور در لبنان وجود ندارد و تیمی در لبنان است که می‌خواهد کشور را کاملا ویران کند تا دوباره لبنان را بازسازی کنیم. همه گروه‌ها از جمله جریان آزاد ملی باید به سمت انتخاب رئیس جمهور حرکت کنند و به بحث درباره امتیازخواهی‌ها پایان دهند. من پایبند به قانون اساسی هستم و نه «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی و نه هیچکس دیگری به من نمی‌گوید که چه کار کنم.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان در ادامه تاکید کرد، من تاکنون ریاست 3 دولت لبنان را بر عهده داشته‌ام و در همه این دوره‌ها روابطم با رئیس جمهور طبق قانون اساسی بوده و مشارکت و وحدت ملی بر این روابط حاکم بوده است. رابطه من با «بشاره پطرس الراعی» (سراسقف مارونی‌های لبنان) نیز کاملا خوب بوده و به زودی به دیدار او خواهم رفت تا درباره سفر به واتیکان با وی گفتگو کنم.

در نشست پاریس نامی از نامزد مورد نظر برای ریاست جمهوری برده نشد

میقاتی در ادامه به نشست 5 جانبه پاریس که طی هفته‌های گذشته با حضور عربستان، مصر، قطر، آمریکا و فرانسه برگزار شد اشاره کرده و گفت، در این نشست نامی برای ریاست‌جمهوری آینده لبنان معرفی نشد و ما خواستار انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت هستیم.

سید حسن نصرالله ثبات لبنان را می‌خواهد

وی در ادامه به سخنان اخیر سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله درباره پرونده استخراج انرژی از آب‌های لبنان بعد از ترسیم مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی اشاره کرده و گفت، من از سخنان سید حسن نصرالله متوجه شدم که ایشان به دنبال ثبات در لبنان است. هیچ تعللی در پرونده مرزهای دریایی جنوبی کشور وجود ندارد و ما بر ادامه عملیات کشف و استخراج نفت تاکید داریم. همچنین هیچ فشاری برای شرکت توتال انرژی فرانسه وجود ندارد.

میقاتی درباره بحران اقتصادی و مالی این کشور و همچنین افزایش بی‌رویه نرخ دلار اظهار داشت، زمانی که نظم در کشور برقرار باشد و رئیس جمهور انتخاب شود قیمت دلار کاهش خواهد یافت. من و «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی به دنبال آن هستیم تا همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار انجام دهیم. در همین راستا شورای بانک مرکزی فردا جلسه‌ای برگزار خواهد کرد تا ساز و کار کنترل قیمت‌ها را بررسی کند.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان افزود، روند بازگرداندن اموال و سپرده‌های شهروندان لبنانی نیز به صندوق بازگشت سپرده‌ها مربوط می‌شود و سازو کاری در این زمینه وجود دارد. همه سپرده‌های زیر 100 هزار دلار به صاحبان آنها بازگردانده خواهد شد. انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی بر عهده دولت است و شورای وزیران می‌تواند فرد دیگری را برای ریاست این بانک در پایان دوره ریاض سلامه انتخاب کند یا معاون اول وی را به عنوان جانشین او معرفی نماید.

دو روز قبل ریاض سلامه که در داخل و خارج لبنان متهم به انواع فساد مالی و کلاهبرداری و اختلاس و ... است گفت که در پایان دوره خود، ریاست بانک مرکزی را رها می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها