کد خبر: 597296
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۷:۲۲:۵۳
| |

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه:

با بزرگترین بلایای طبیعی در تاریخ بشریت روبرو هستیم؛ از کمک همه ممنونیم

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: کمک های جامعه جهانی به ترکیه در پی زلزله های ویرانگر، بار دیگر ثابت می‌کند که همبستگی بین‌المللی چقدر مهم است.

با بزرگترین بلایای طبیعی در تاریخ بشریت روبرو هستیم؛ از کمک همه ممنونیم
کد خبر: 597296
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۷:۲۲:۵۳

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی برای شرکت‌کنندگان در نشست جهانی دولت‌ها در دوبی امارات متحده عربی گفت: ترکیه از همه کشورها به خاطر کمکی که برای جستجو و نجات و تلاش‌های امدادی پس از زلزله‌های قدرتمند ارائه کردند، سپاسگزار است.

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که کشورش «دست کمکی را که در زمان‌های سخت دراز شده فراموش نخواهد کرد» و از همه کسانی که در تلاش‌های امدادی پس از فاجعه هفته گذشته ترکیه کمک کردند، تشکر کرد.

او گفت:«برخی کشورها امدادگر به ترکیه فرستادند، برخی با راه‌اندازی کمپین‌هایی برای جمع‌آوری کمک‌، همبستگی خود را نشان دادند. برخی از کشورها بیانیه‌های حمایتی صادر کرده‌اند.

وی افزود: تیم‌ها از زمان زمین‌لرزه‌های شدید هفته گذشته جنوب ترکیه، بیش از ۸۰۰۰ نفر را زنده از زیر آوارها بیرون آورده‌اند تعداد زیادی بالغ بر ۸۱ هزار نفر از مجروحان این زمین لرزه ها از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند. می‌خواهم بار دیگر از همه کشورهای دوست و خواهری که شبانه روز برای ملت ما کمک جمع‌آوری می‌کنند، با تیم‌های خود از تلاش‌های جستجو و نجات ما حمایت می‌کنند و ما را در دعای خود فراموش نمی‌کنند، تشکر کنم. ترکیه که نه تنها در تاریخ خود بلکه در تاریخ بشریت با یکی از "بزرگترین بلایای طبیعی" مواجه است، هرگز "دوستی که در این روز سیاه نشان دادید" فراموش نخواهد کرد.

وی تاکید کرد که فاجعه زلزله "یک بار دیگر اهمیت همبستگی بین المللی را نشان داد"، زیرا ترکیه پیام های حمایت و تسلیت از بیش از ۱۰۰ کشور از جمله امارات متحده عربی که میزبان این اجلاس است دریافت کرده است. اردوغان با تاکید بر اینکه "دنیای عادلانه تر امکان پذیر است" گفت: "اهمیت پلتفرم‌های دوجانبه و چندجانبه امروز آشکار شده است، زیرا سیستم جهانی با بحران ها احاطه شده است."

وی افزود: در این راستا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس محور اصلی امنیت، ثبات، رفاه و یکپارچگی اقتصادی منطقه ما هستند.

اجلاس جهانی دولت‌ها با موضوع «شکل دادن به دولت‌های آینده» برگزار می‌شود و رهبران، کارشناسان جهانی و تصمیم‌گیرندگان را از سراسر جهان درباره توسعه ابزارها، سیاست‌ها و مدل‌هایی در شکل دادن به دولت های آینده ضروری هستند، تبادل نظر می‌کنند.

زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد ۶ فوریه استان غازی‌انتپ در جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و ساعاتی بعد زلزله ای به بزرگی ۷.۶ ریشتر در استان قهرمان‌ماراش در نزدیکی این استان رخ داد. این زمین لرزه ها ویرانی های باورنکردنی را در ۹ استان ترکیه و شمال سوریه ایجاد کرد. تلاش‌های امدادی همچنان ادامه دارد و امدادگران از سراسر جهان برای کمک در حال پرواز هستند.

اردوغان گفت که در مجموع ۱۳.۵ میلیون نفر در ترکیه تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند که دانشمندان آن را با انفجار ۵۰۰ بمب اتمی مقایسه کرده‌اند.

مقامات ترکیه هنوز به تخمین نهایی تعداد قربانیان این فاجعه دست نیافته‌اند، اما آخرین آمار نشان می دهد که بیش از ۳۳۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. بر اساس برآورد یک گروه تجاری، تلفات اقتصادی زمین لرزه ها تنها در ترکیه ۸۴ میلیارد دلار برآورد شده است که بیش از یک دهم تولید ناخالص داخلی این کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها