کد خبر: 597165
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۲:۴۲:۵۹
| |

علاء الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی:

بهبود رابطه اعراب با چین در سال‌های اخیر خیلی طبیعی است

یک نماینده ادوار مجلس گفت: در مورد بهبود رابطه اعراب با چین در سال‌های اخیر؛ این خیلی طبیعی است و برای ما چیز عجیبی نیست آنها هم بر اساس منافع ملی خود سیاست گسترش همکاری با کشورهای دیگر را دارند و چین هم از این قاعده مستثنی نیست.

بهبود رابطه اعراب با چین در سال‌های اخیر خیلی طبیعی است
کد خبر: 597165
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۲:۴۲:۵۹

علاءالدین بروجردی، نماینده پیشین مجلس با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه با توجه مشکلات ایجاد شده در کریدور شمالی و وضعیت روسیه چقدر ضرورت دارد در این سفر در مورد کریدور ایران با طرف چینی به طور جدی صحبت شود، گفت: معمولا مطلع هستید در سفر رئیس‌جمهور به کشورها یک پیشینه قابل توجهی وجود دارد و تیم مقدماتی مذاکرات را انجام می‌دهند، اسناد را آماده می‌کنند و این اتفاق در مورد این سفر هم رخ داده است و آقای صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در رأس هیاتی بلندپایه از وزارتخانه‌های مختلف به پکن رفتند و اسناد و امضای آنها در این سفر توسط وزرا و رؤسای‌جمهور دو کشور را از قبل مشخص کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی بروجردی را در ادامه می خوانید:

  • در این بازی که آمریکایی‌ها شروع کردند و اروپایی‌ها به دلیل ناتوانی سیاسی دنباره‌روی کردند به نظرم بازنده اصلی این مجموعه و شرکت‌هایشان خواهند بود و ما هیچ وقت در خلاء قرار نمی‌گیریم و به سرعت نیازهایمان را از کشوری مانند چین تامین می‌کنیم و بازنده این بازی هم مجموعه غرب خواهند بود.
  • در مورد بهبود رابطه اعراب با چین در سال‌های اخیر؛ این خیلی طبیعی است و برای ما چیز عجیبی نیست آنها هم بر اساس منافع ملی خود سیاست گسترش همکاری با کشورهای دیگر را دارند و چین هم از این قاعده مستثنی نیست، خود ما هم همین سیاست را دنبال می‌کنیم.
  • بنابراین این موجب نگرانی ما نیست اما موجب نگرانی‌ آمریکایی‌هاست که چین در کشورهایی که به یک معنا متحدان آمریکا در این منطقه هستند، به سرعت ورود پیدا می‌کند، قراردادهای بلندمدت می‌بندد و جای آمریکا را در این کشورها تنگ می‌کند. همکاری چین با دیگر کشورها طبیعی است و این هیچ تعارضی با همکاری جمهوری اسلامی ایران با چین ندارد.
  • من فکر می‌کنم به طور طبیعی این مساله در مجموعه مذاکرات حالا یا به صورت خصوصی یا به صورت رسمی مطرح خواهد شد و به هر صورت چین به گونه‌ای دنبال جبران این مساله هم هست. 
  • ما تا الان ۵ دوره مذاکره با عربستان داشتیم و عربستان در سطح وزیر خارجه از دولت عراق خواسته بود که این روند ادامه پیدا کند بنابراین این قطار در حال حرکت است و فکر نمی‌کنم نیازمند وساطت دیگری باشد، ما داریم مستقیم با آنها مذاکره می‌کنیم درست است که در کشور ثالثی این گفت‌وگوها برگزار شده اما موضوع متوقفی نیست که نیاز به حرکت داشته باشد.
  • البته رابطه ما با عربستان برخیلی از کشورها تاثیرگذار است. برخی کشورها یکی از معذوریت‌هایشان این است که رابطه ما با عربستان حسنه نیست و برقراری این رابطه به صورت رسمی و بازگشت به مسیر اولیه خود به خیلی از کشورها کمک خواهد کرد که راحت‌تر با ایران کار کنند.
  • همین الان هم چینی‌ها با غرب همکاری می‌کنند و حساسیتی نسبت به همکاری ما با غرب ندارند، آنها هم این قاعده را قبول دارند که ایران هم همکاری‌های خود را باید داشته باشد.
  • اصولا آمریکایی‌ها به چین و ایران و خیلی از کشورهایی که سیاست مستقلی دارند فشار می‌آورند. خود این تقویت ارتباطات با چین حرکتی است که مورد پسند آمریکایی‌ها نیست و در جهت منافع ملی دو کشور است.
  • اگر ما بتوانیم خوب از این  فرصت استفاده کنیم قطعا در جهت سرمایه‌گذاری چین در مراکز نفت و گاز ما و تامین دیگر نیازهای تحریمی ما می‌تواند گشایش خوبی را ایجاد کند.
  • ایران و چین از طرف‌های مذاکره در برجام هستند و طبیعتا این فرصت خوبی خواهد بود که مذاکراتی در این زمینه انجام شود. البته چین و ایران در این زمینه مشکل ندارند؛ مشکل ما آمریکاست. آمریکا نقش منفی در این زمینه دارد ولی این سفر و رایزنی‌های احتمالی در آن می‌تواند به تفاهمات احتمالی در آینده کمک کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها