کد خبر: 596505
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بعد از مرگ مشرف، با دیکتاتوری‌های ساکن امارات و عربستان آشنا شوید!

کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی به بهشتی برای دیکتاتورهای فراری از کشورهای خود تبدیل شده‌اند.

بعد از مرگ مشرف، با دیکتاتوری‌های ساکن امارات و عربستان آشنا شوید!
کد خبر: 596505
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی به بهشتی برای دیکتاتورهای فراری از کشورهای خود تبدیل شده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، یک رسانه عربی با اشاره به مرگ چند روز پیش پرویز مشرف رئیس‌جمهور اسبق پاکستان نوشت: این سیاستمدار 79ساله پاکستانی بعد از فرار از کشورش چند سالی بود در شیخ‌نشین دوبی سکنی گزیده بود.

به گفته کارشناسان، امارات و عربستان معمولاً مسائل بشردوستانه را دلیل اصلی میزبانی از دیکتاتورهای سابق اعلام می‌کنند و مدعی می‌شوند این اقدام آنها هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

در ادامه شماری از مهم‌‌ترین شخصیت‌‌هایی فراری از کشورشان را که در حال حاضر در این دو کشور زندگی می‌کنند نام می‌بریم:

اشرف غنی

آخرین رئیس‌جمهور افغانستان بعد از سقوط کشورش به دست طالبان در 18 آگوست 2021 به همراه همسرش، همزمان با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان، گریخت و با میلیون‌ها دلار در امارات مستقر شد.

خوان کارلوس

پادشاه سابق اسپانیا در 3 آگوست 2020 به دلیل اتهام‌های مربوط به فساد از کشورش گریخت و به امارات متحده عربی رفت تا به زندگی مرفه خود ادامه دهد.

تاکسین شیناواترا

از سال 2017 امارات متحده عربی میزبان تاکسین شیناواترا نخست‌وزیر سابق تایلند بوده که در کشورش به طور غیابی به پنج سال زندان محکوم شده است.

پرویز مشرف

رئیس‌جمهور سابق پاکستان که با یک کودتای نظامی بر سر کار آمده بود بعد از سرنگونی در سال 2016 به بهانه معالجه و در حالی که متهم به خیانت بود، از کشور خارج شد و دیگر به آنجا بازنگشت تا در امارات زندگی کند.

او در سال 1999 بعد از آنکه نواز شریف قصد داشت از فرماندهی ارتش برکنارش کند، با یک کودتای بدون خونریزی قدرت را در کشور در دست گرفته بود.

عبد ربه منصور هادی

عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بعد از به قدرت رسیدن حوثی‌ها در این کشور ترجیح داد به عربستان بگریزد و آنجا را به عنوان تبعیدگاه خود انتخاب کند.

او با وجود آنکه رسماً استعفا کرده بود، بعد از حضور در عربستان مجدداً خود را رئیس‌جمهور اعلام و در آوریل 2022 باز هم تحت فشار ریاض این ریاست را به شورای هفت‌نفره ریاست‌جمهوری متنقل کرد.

زین‌العابدین بن علی

روز 14 ژانویه 2011 زین‌العابدین بن علی اولین دیکتاتور عربی بود که در بهار عربی سرنگون شد.

زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور وقت تونس از سال 1987 رئیس‌جمهور کشور بود و بعد از آن مجبور به فرار و زندگی در عربستان شد و تا زمان مرگش در 19 سپتامبر 2019 در 83 سالگی در عربستان زندگی کرد.

خالده ضیاء

خالده ضیاء نخست‌وزیر اسبق بنگلادش از سال 2007 زندگی در تبعید را در عربستان ادامه داد، این حضور در چارچوب توافقی با دولت انتقالی تحت حمایت ارتش رقم خورد تا در مقابل زندگی (بدون فعالیت سیاسی) در عربستان فشار کمتری بر دو فرزندش که به اتهام فساد در کشورشان زندگی می‌کنند وارد شود.

نواز شریف

نواز شریف بعد از کودتای سال 1999 پرویز مشرف از کشور گریخت و به عربستان رفت.

شریف تنها سیاستمداری است که موفق شد در سال 2007 از عربستان به کشورش بازگردد و دوباره قدرت را در کشور به دست گیرد.

عیدی امین

عیدی امین رئیس‌جمهور اوگاندا بعد از کودتای سال 1979 در کشورش به عربستان گریخت و تا سال 2003، موعد مرگش، در این کشور باقی ماند.

خانواده صدام حسین

ساجده طلفاح همسر دیکتاتور سرنگون‌شده عراق هم بعد از سرنگونی شوهرش همراه با میلیون‌ها دلار از عراق گریخته و در قطر سکونت کرده است.

هرچند او و دختر کوچکش حلا فعالیت رسانه‌ای چندانی ندارند، گزارش‌های جسته‌گریخته از قطر حکایت از زندگی لاکچری او با پول‌های به‌سرقت‌رفته از عراق دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها