کد خبر: 596287
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چرا اسرائیل در ارسال گنبد آهنین به اوکراین مردد است؟

آیا اسرائیل سامانه پدافندی گنبد آهنین را به اوکراین ارسال خواهد کرد؟ این پرسشی است که شاید از ابتدای آغاز بحران اوکراین در میان بود اما بعد از شدت گرفتن ادعاها درباره فعالیت پهپادهای روسیه بیش از پیش مطرح شد.

چرا اسرائیل در ارسال گنبد آهنین به اوکراین مردد است؟
کد خبر: 596287
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- آیا اسرائیل سامانه پدافندی گنبد آهنین را به اوکراین ارسال خواهد کرد؟ این پرسشی است که شاید از ابتدای آغاز بحران اوکراین در میان بود اما بعد از شدت گرفتن ادعاها درباره فعالیت پهپادهای روسیه بیش از پیش مطرح شد.

در این حال گرچه بعد از روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو احتمال ارسال این سامانه قوت گرفته بود، نخست‌وزیر اسرائیل نشان داده است همچنان نگران تبعات و پس‌لرزه‌های داخلی و بین‌المللی این اقدام خویش است.

با وجود آنکه مسائل مختلفی همچون برهم خوردن روابط با روسیه هم مطرح می‌شود اما برخی از کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین دلیل رویگردانی اسرائیل از  ارسال سامانه گنبد آهنین به اوکراین نگرانی از شکست عملکرد این سامانه در اوکراین است.

رد پای این نگرانی و واهمه به وضوح در سخنان نتانیاهو در جریان گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان و فرانسوی ال‌سی1 کاملاً مشخص بود.

نخست‌وزیر اسرائیل هرچند بر لزوم تغییر سیاست‌های تل‌آویو در قبال اوکراین سخن گفت اما حاضر نشد پاسخ قاطعی درباره ارسال گنبد آهنین به کی‌یف ارائه دهد.

از نکات قابل توجه دیگر در این زمینه فشارهای واشینگتن بر تل‌آویو برای ارسال این سامانه است، سامانه‌ای که حداقل در یکی از تست‌های گرم ارتش آمریکا مردود شده بود؛ اما ظاهراً آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق استقرار سامانه مزبور در اوکراین میزان کارآمدی آن را در صحنه یک جنگ واقعی و در برابر موشک‌ها و پهپهادهای روسیه بسنجد.

این در حالی است که تا به امروز نتانیاهو تمام تلاش خود را به کار بسته تا معادله جدیدی در این زمینه طراحی کند که هم خود را از فشار آمریکا در این زمینه رهایی بخشد و هم در عین حال وارد قمار آزمون علنی سامانه- که امکان شکست در آن بسیار زیاد است- در مقابل انظار جامعه جهانی نشود.

به گفته کارشناسان نظامی، سامانه گنبد آهنین تاکنون فقط در فلسطین اشغالی استفاده شده و میزان موفقیت آن در رهگیری اجسام پرتابی از موشک گرفته تا پهپاد تنها از سوی اسرائیل و صرفاً از طریق کانال‌های اسرائیلی و در چارچوب معیارهای آن اعلام شده است، اما حضور این سامانه در اوکراین می‌تواند اطلاعات واقعی درباره آن را حداقل در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و همین امر تل‌آویو را شدیداً وحشت‌زده می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها