لحظه به لحظه با رویدادهای زمین‌لرزه:

زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه خاورمیانه را لرزاند / تعداد کشته‌ها از ۴۶ هزار تن عبور کرد

زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷.۸ ریشتر در مرکز ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد و تاکنون بیش از 21 هزار کشته برجای گذاشته است.

زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه خاورمیانه را لرزاند / تعداد کشته‌ها از ۴۶ هزار تن عبور کرد
کد خبر: 595524
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ۰۷:۲۶:۳۳

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، منابع رسمی ترکیه اعلام کردند که شمار کشته‌های زمین‌لرزه 7.8 دهم ریشتری بامداد امروز -دوشنبه- در این کشور به ۵۱ نفر رسیده است. 

 احمد دومیرا معاون وزیر بهداشت سوریه نیز گفت که دست کم ۴۲ نفر در مناطق تحت کنترل دولت این کشور کشته شدند. زمین‌لرزه بامداد دوشنبه در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر «غازی‌انتپ» و ۱۱۴ کیلومتری شمال غربی حلب رخ داده است. 

«داوود گل» فرماندار غازی‌انتپ در پیامی توئیتری از مردم خواست آرامش خود را حفظ کرده و همچنان بیرون از منزل بمانند. 

این زمین‌لرزه در سوریه، عراق٬ لبنان، فلسطین، عربستان و اردن نیز احساس شده است. 

زلزله‌ای که قبل از وقوع خبرش آمد

مرکز زمین‌شناسی آلمان اعلام کرده است که این زمین‌لرزه ساعت چهار و ۱۷ دقیقه بامداد به وقت محلی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است. 

همچنین فارس نوشت: سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت: «تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: همه یگان‌ها و مؤسسات و نهاد‌ها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود. وی همچنین گفت که برای همه شهروندان کشورمان که در این زلزله‌ آسیب دیده‌اند، بهترین آرزوها را دارم.

آماده‌باش سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های اضطراری ترکیه

در پی وقوع زمین‌لرزه 7.8 دهم ریشتری در این کشور، گفت که سازمان مدیریت حوادث و فوریت‌های اضطراری ترکیه (آفاد) برای کمک به آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش است.

اردوغان در توییتر نوشت: «تمام واحدهای مربوطه با هماهنگی آفاد در حالت آماده‌باش هستند».

پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت

بنا بر اعلام کارشناسان، پس‌لرزه های شدید احتمالا در ساعات و حتی روزهای آینده ادامه خواهد داشت. 

شمار قربانیان زمین لرزه ویرانگر ترکیه و پس لرزه‌های آن در سوریه به حدود ۱۱۱ نفر رسیده است. یک مقام ارشد وزارت بهداشت سوریه امروز -دوشنبه- اعلام کرد که دستکم ۱۱۱ نفر در سوریه کشته و ۵۱۶ نفر دیگر زخمی شده‌‌اند.

به نقل از انتخاب، تا ساعت حدود یازده صبح، در ترکیه، مقامات کشته شدن بیش از ۲۸۴ نفر را در ۱۰ شهر این کشور از جمله دیاربکر را تایید کرده‌ و تعداد مجروحان را ۲ هزار ۳۲۳ نفر اعلام کرده‌اند.

وزارت بهداشت سوریه هم اعلام کرده است که ۲۳۷ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس در این کشور کشته و بیش از ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

تلاش برای نجات شهروندان از زیر ساختمان‌های فروریخته

رئیس جمهور ترکیه با ارائه آماری از تلفات زمین‌لرزه امروز اظهار داشت: «تاکنون ۹۱۲ نفر از شهروندان ما جان خود را از دست داده و ۵۳۸۵ نفر هم مجروح شده‌اند. فعالیت‌های جستجو و نجات شهروندان ما که در زیر ساختمان‌های فروریخته در استان‌های زلزله‌زده گرفتار هستند، بدون وقفه ادامه دارد».طبق این گزارش، اردوغان ادامه داد: «تعداد افراد نجات‌یافته از زیر آوار به ۲۴۷۰ نفر رسیده است. تعداد ساختمان‌های تخریب‌شده ۲۸۱۸ دستگاه است. از ناتو، اتحادیه اروپا و ۴۵ کشور خارجی به ما پیشنهاد کمک شده است».

زلزله جدیدی به بزرگی 7.8 ریشتر بار دیگر رخ داد

سی ان ان آمار کشته شدگان را در ترکیه حداقل 1824 نفر اعلام کرده است.

زمین‌لرزه جدیدی به بزرگی ۷.۸ ریشتر، جنوب ترکیه را لرزاند. این زمین‌لرزه در دمشق و دیگر استان‌های سوریه نیز احساس شد.

شبکه الجزیره در جدیدترین آمار، شمار کشته‌های زلزله ترکیه را ۱۴۹۸ و تعداد قربانیان زلزله در سوریه را ۸۳۰ نفر اعلام کرد.

شمار قربانیان زمین‌لرزه اخیر در ترکیه و سوریه به چهار هزار و ۳۷۲ نفر رسید. 

یونس سزر رئیس مرکز بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که شمار کشته‌های زمین‌لرزه در این کشور به دو هزار و ۹۲۱ نفر رسید. وی که در کنفرانسی خبری در آنکارا صحبت می‌کرد، افزود که در مجموع ۱۵ هزار و ۸۳۴ مجروح نیز در پی این حادثه طبیعی گزارش شده است.  بر اساس این گزارش، در سوریه نیز هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را از دست داده و سه هزار و ۵۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. 

آمار کشته‌های سوریه در رقابت با ترکیه

ترکیه آمار فعلی قربانیانی که از زیرآوارها در این کشور بیرون آمده را بیش از ۲۹۰۰ نفر اعلام کرده و همزمان در سوریه آمارها از جان باختن بیش از ۱۵۰۰ نفر در این کشور برآورد شده است.

آمار قربانیان ممکن است هشت برابر هم شود

با این حال، سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که با افزایش عملیات نجات و ادامه آواربرداری آمار قربانیان ممکن است هشت برابر هم شود.

کاترین اسمالوود از مدیران ارشد مدیریت بحران سازمان جهانی بهداشت در اروپا به خبرگزاری فرانسه گفته: متاسفانه این روندی است که همیشه در زمین‌لرزه‌ها با آن مواجهیم؛ این که گزارش‌های اولیه از آمار جان‌باختگان و مجروحان در طول روزها و هفته‌های بعد از زلزله بسیار افزایش می‌یابد.

حداقل ۱۰۰ پس‌لرزه به بزرگی حداقل چهار ریشتر 

مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که از زمان زمین‌لرزه هفت و هشت دهم ریشتری که صبح دوشنبه به وقت محلی جنوب ترکیه را لرزاند، حداقل ۱۰۰ پس‌لرزه به بزرگی حداقل چهار ریشتر  در این کشور ثبت شده است. 

تا صبح سه‌شنبه ۴ هزار و 890 نفر کشته در ترکیه و سوریه تایید شد

به گزارش اعتمادآنلاین، همچنین سی‌ان‌ان صبح امروز سه‌شنبه ساعت 8:55 خبر داد که پس از زلزله قدرتمند ۷.۸ ریشتری که اوایل روز دوشنبه این منطقه را لرزاند، اکنون حداقل ۴ هزار و 890 نفر کشته در ترکیه و سوریه تایید شده است.

موانع کمک رسانی سازمان ملل به سوریه به دلیل خسارت شدید به زیرساخت‌ها

یک مسئول سازمان ملل تاکید کرد که مقابله با پیامدهای زلزله اخیر در سوریه به دلیل تخریب مسیرها، کمبود سوخت و هوای سرد زمستان با موانعی مواجه است.

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، المصطفی بنلملیح، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه اعلام کرد، خساراتی که به مسیرها در سوریه وارد شده و کمبود سوخت و آب‌وهوای سخت زمستانی در این کشور همگی عواملی هستند که مقابله با پیامدهای زلزله روز دوشنبه را با موانع متعددی مواجه می‌کنند.

اعلام آمادگی سازمان مدیریت بحران تهران برای اعزام تیم نجات به ترکیه

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آمادگی اعزام یک تیم ۴۵ نفره جستجو و نجات شهری «اینساراگ» به ترکیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، بر همین اساس، یک تیم ۴۵ نفره برای کمک در امدادرسانی در صورت تأیید از طرف کشور ترکیه و انجام هماهنگی با مبادی ذیربط آمادگی دارد به مناطق زلزله زده کشور ترکیه اعزام شود.

بارش شدید باران عملیات نجات در ترکیه و سوریه را مشکل کرده

مقامات محلی و امدادرسان می‌گویند که بارش شدید باران عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، عملیات امداد و تلاش برای نجات زیرآوارماندگان همچنان ادامه دارد اما امدادگران با سرمای زمستانی و کوهی از بتون و آجر روبرو هستند.

ظهر امروز تعداد کشته‌های زلزله در ترکیه و سوریه از 5 هزار نفر گذشت

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از سی‌ان‌ان؛ تعداد کشته‌های زلزله 7.8 دهم ریشتری در ساعت 12:50 دقیقه به وقت تهران، حداقل به 5 هزار و 21 نفر در ترکیه و سوریه رسیده است.

فوات اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه همچنین امروز سه‌شنبه در یک نشست تلویزیونی اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان فقط در کشور ترکیه به حداقل 3 هزار و 419 نفر رسیده است. علاوه بر این اوکتای تاکید کرد که حداقل 20 هزار و 534 نفر مجروح شده‌اند.

همچنین اورهان تاتار، یکی از مقامات آژانس مدیریت بلایای طبیعی این کشور، در یک نشست تلویزیونی پیش از این گفت که تاکنون 11000 ساختمان در ترکیه آسیب دیده است. او افزود که نزدیک به 25000 امدادگر اورژانس در صحنه‌های آسیب‌دیده کار می‌کنند.

ترکیه در انتظار زلزله دیگری باشد؟

مرکزی که زلزله ویرانگر ترکیه را 3 روز قبل از وقوع پیش بینی کرده بود نسبت به زمین لرزه های قوی 6 ریشتری در روزهای آینده هشدار داد.

به گزارش شفقنا به نقل از ارم نیوز، مؤسسه تحقیقاتی «نظارت بر هندسه بین اجرام آسمانی مرتبط با فعالیت های لرزه ای» پیش بینی کرد:« هندسه قمری ممکن است در روزهای آتی به ویژه حوالی 8 فوریه/ 19 بهمن باعث ایجاد برخی فعالیت های لرزه ای شدید شود و احتمال اندکی برای وقوع یک رویداد لرزه ای بزرگتر وجود دارد. »

این مؤسسه تأکید کرد: «پس لرزه ها در مرکز ترکیه با مقیاس 5 الی6 ریشتر ادامه خواهد داشت.

افزایش تلفات در هر دو کشور

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی تازه به وقت 18:40 دقیقه تهران، اعلام کرد که شمار جان‌باختگان زلزله ۷.۸ ریشتری دوشنبه تاکنون در سوریه به بیش از ۱۷۱۲ نفر رسیده است.

اعلام وضعیت فوق‌العاده در ۱۰ استان زلزله‌زده ترکیه 

رئیس‌جمهور ترکیه در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی درباره آخرین تحولات در مناطق زلزله قهرمان‌ماراش گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داده٬ در ۱۰ استان زلزله‌زده به مدت ۳ ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم. با یک فاجعه بزرگ روبرو هستیم که نه تنها در طول تاریخ جمهوری ترکیه، بلکه در جغرافیای ما و جهان نیز کم‌سابقه است.

علاوه بر این، آسوشیتدپرس، ساعت 21:15 دقیقه به وقت تهران گزارش داد که تعداد تلفات زلزله ترکیه و سوریه از 6000 تن گذشت

شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه به مرز 8 هزار نفر رسید

شمار تلفات زلزله اخیر در ترکیه و سوریه اکنون از هفت هزار و ۸۰۰ نفر گذشت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس این گزارش، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در ترکیه پنج هزار و ۸۹۴ نفر و در سوریه دست کم هزار و ۹۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش شمار جان باختگان زلزله در ترکیه و سوریه به 10000 هزارنفر

به گزارش صداوسیما به نقل از الجزیره در ساعت 09:54 دقیقه به وقت تهران مجموع تلفات زلزله در ترکیه و سوریه از ۱۰ هزار کشته فراتر رفت.

تعداد قربانیان زلزله در دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است

سی‌ان‌ان ساعت 14:20 دقیقه به وقتا تهران خبر داد که مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک نشست تلویزیونی چهارشنبه در جریان بازدید از مناطق نزدیک مرکز زمین‌لرزه گفت: در ترکیه، تعداد کشته‌شدگان به حداقل 8 هزار 574 نفر رسیده و نزدیک به 50 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته مقامات سوریه هم، حداقل 2 هزار 530 نفر تا به حال کشته شده‌اند.

شمار جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه از مرز ۱۵ هزار نفر عبور کرد

جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که براثر زلزله در دو کشور ترکیه و سوریه تاکنون ۱۵ هزار و ۴۳۳ نفر جان خود را از دست دادند.

به گزارش جماران، دولت ترکیه اعلام کرد که در این زلزله تا کنون ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر جان خود را از دست دادند و نزدیک به ۶۵ هزار نفر نیز مصدوم شدند. در سراسر سوریه نیز تا کنون ۳هزار و ۴۲ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۵هزار و ۷۰۰ نفر زخمی شدند.

امید به زنده بودن زیر آوارماندگان کمرنگ شد

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: آمار بیش از ۱۷ هزار کشته و ۶۳ هزار مصدوم در سومین روز زلزله ترکیه و سوریه در حالی گزارش شده که گفته می‌شود با توجه به سرمای هوا و گذشت بیش از ۷۲ ساعت از وقوع زلزله، امید به زنده ماندن زیر آوار ماندگان ازین پس کمرنگ شده و انتظار می‌رود آمار جانباختگان در هر دو کشور بالاتر رود.

همچنین دویچه وله اعلام کرد که بر اساس تخمین‌های سازمان بهداشت جهانی تا ۲۳ میلیون نفر می‌توانند قربانی این زلزله شده باشند.

آمار قربانیان از مرز 21 هزار نفر گذشت

سی ان ان روز جمعه 21 بهمن ساعت 13 به وقت تهران گزارش داد که آمار قربانیان سوریه و ترکیه در این زلزله از مرز 21 هزار نفر گذشته و ده هزار تن نیز زخمی هستند.

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به بیش از24 هزار نفر رسید

وزیر بهداشت ترکیه در گزارشی از تازه‌ترین آمار به روز شده از تلفات زلزله‌های روز دوشنبه در این کشور اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در ۱۰ استان با کانون "قهرمان ماراش" تا کنون به ۲۰ هزار و ۲۱۳ نفر و تعداد مجروحان نیز به ۸۰ هزار و ۵۲ نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، همچنین تاکنون فوت ۴۱۳۰ تن در سوریه تایید شده و به این ترتیب تا صبح امروز (شنبه) مجموع تلفات این زلزله شدید در سوریه و ترکیه به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است.

ترکیه شش متر جابه جا شد

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، یک زلزله‌شناس ایتالیایی گفته است که مجموعه‌ زمین‌لرزه‌های شدیدی که ترکیه را لرزاند، احتمالا کل این کشور را تا شش متر جابه‌جا کرده است.

تعداد قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از از ۲۸ هزار نفر گذشت

شمار تلفات زلزله اخیر در ترکیه و سوریه به ۲۸ هزار و ۱۹۲ نفر رسید. 

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در ترکیه ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر و در سوریه دست کم سه هزار و ۵۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

۱۴۵ هزار بنا و ساختمان مستقل در زلزله ترکیه کاملا تخریب شده

به گزارش ایسنا، وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه نیز اعلام کرد که حدود ۱۴۵ هزار بنا و ساختمان مستقل و چند طبقه در جریان زلزله هفته گذشته در ۱۰ استان جنوبی این کشور به طور کامل تخریب شده و یا با خسارت سنگین، غیرقابل استفاده شده است.

تلفات زلزله ترکیه و سوریه از ۳۴ هزار نفر عبور کردند

شمار تلفات زلزله اخیر در ترکیه و سوریه به ۳۴ هزار و ۱۷۹ نفر رسید. 

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، مرکز هماهنگی اورژانس ترکیه اعلام کرد که در این کشور ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر جان خود را از دست دادند.

 در سوریه نیز دست کم چهار هزار و ۵۷۴ نفر کشته شده‌اند. 

تعداد جانباختگان زلزله ترکیه و سوریه از ۳۶ هزار نفر فراتر رفت

به گزارش ایسنا، در حالی که طبق آمارهای رسمی شمار جانباختگان زلزله شدید "قهرمان ماراش" در جنوب شرق ترکیه اکنون از ۳۶ هزار نفر در دو کشور ترکیه و سوریه فراتر رفته، رئیس واحد امدادرسانی سازمان ملل متحد می‌گوید که پس از یک هفته، اکنون مرحله نجات در واکنش به این زلزله "رو به پایان" است.

حدود ۴۱۸۰۰ ساختمان در زلزله تخریب شدند

فؤاد اُکتای معاون ریاست‌جمهوری ترکیه بامداد سه‌شنبه با حضور مقابل دوربین رسانه‌ها، به ارائه توضیحات و آماری از خسارات و تلفات زلزله شدید هفته قبل در جنوب این کشور پرداخت.

به گزارش فارس، اکتای که در مقر سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت زلزله در استان قهرمان‌مرعش که به ۹ استان دیگر هم آسیب رساند، ۴۱۷۹۱ ساختمان را تخریب کرده است.

تلفات زلزله شدید ترکیه و سوریه به بیش از 40 هزار نفر رسید

تلفات زمین‌لرزه مرگبار هفته گذشته در ترکیه و سوریه به بیش از 40 هزار نفر افزایش یافته است.

تلفات زلزله ترکیه و سوریه به بیش از ۴۶ هزار تن رسید

مجموع تلفات زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه و سوریه تاکنون به ۴۶ هزار و ۴۴۲ نفر رسیده و این درحالیست که منابع خبری حدود ساعت ۱۱ شب گذشته به وقت محلی از وقوع زمین‌لرزه‌ای دیگر به بزرگی ۵.۱ ریشتر در شهرستان «گوک‌سون» از توابع استان «قهرمان‌ماراش» در ترکیه خبر دادند.

در حال تکمیل...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها